LIVE: Pražský Majáles – Ewu Farnou žádali o ruku, Tomáš Klus se svlékl a Richard Krajčo se pokusil o striptýz

Vydáno 30.04.2023 | autor: Aleš Materna

Majáles na letišti v pražských Letňanech je každý rok velkou událostí a nejinak tomu bylo i letos. Kromě jako vždy vtipného moderátora Jakuba Koháka a volby královny a krále Majálesu vystoupila řada hvězd české a slovenské scény. Ewa Farna obdržela žádost o ruku, Tomáš Klus končil svůj koncert polonahý, skupině Kryštof přišel fandit Jaromír Jágr a Yzomandias – Nik Tendo byli doslova pekelní. Skvělá vystoupení odehráli Vypsaná fiXa, Wohnout a Horkýže Slíže, Jelenům vypomohla Kateřina Marie Tichá, všechny pak doslova uhranuly Rybičky 48 a na druhém pódiu Calin.

LIVE: Pražský Majáles – Ewu Farnou žádali o ruku, Tomáš Klus se svlékl a Richard Krajčo se pokusil o striptýz LIVE: Pražský Majáles – Ewu Farnou žádali o ruku, Tomáš Klus se svlékl a Richard Krajčo se pokusil o striptýz

Pražský Majáles
Praha, Letňany
29. 4. 2023

Oproti loňsku byla předpověď počasí mnohem méně příznivá, ale i tak se v areálu sešlo několik desítek tisíc lidí, kteří na úvod celého dne mohli za mírného deštíku zhlédnout zajímavé vystoupení zpěvačky Ewy Farne. Ta oděna v černém hábitu s vlasy spletenými do copu připomínala japonskou tanečnici a předvedla velice povedené vystoupení. Od jednoho z členů družiny na krále Majálesu dokonce obdržela s vyznáním lásky i žádost o ruku, což ji rozesmálo a odvětila, že je to již druhá žádost o ruku, tu první přijala a v manželství je šťastná a rozvádět se nehodlá. Zazněly skladby Měls mě vůbec rád, Boky jako skříň, Boží mlýny melou či Verze 0.2, při písničce Dobré ráno, milá, kterou před časem nazpívala jako duet s před dvěma roky zesnulým Davidem Stypkou, dojala sebe i fanoušky.

Na vedlejším pódiu mezitím rozezpívával svými rapovými hity s melodickými refrény další tisíce fanoušků Paulie Garand, jehož koncert jsem ovšem stihl až v úplném závěru. Vystoupení skupiny Jelen přineslo standardní profesionální show, v písničce Spím v obilí zavzpomínali na Michala Tučného, ve dvou skladbách hostovala Kateřina Marie Tichá, od níž zazněla i Zničená zem. Nechyběly největší hity Magdaléna a Jehnědy, zároveň Jeleni anoncovali vydání nového alba a pozvali na koncert do O2 areny. Nicméně ve srovnání s Ewou Farnou a mnoha dalšími vystupujícími po nich, působila skupina Jelen až příliš profesionálním, jakýmsi strojovým dojmem.

Studenti slavili. Majáles v Praze přivítal Tomáše Kluse, Kryštof, No Name nebo Calina

Slovenská Sima zaujala stříbrným outfitem a tanečnicemi, fanoušci spolu s ní sborově zpívali hity Je mi jedno, Spolu či Bohyne. Tomáš Klus si připravil opět živočišné a spontánní show plné vtípků a slovních hříček, fanoušci dostali Marii, ale také si podle zpěváka zasloužili metál, proto jim dal v jedné písničce skutečný metal – bez trika, téměř polonahý pobíhal po pódiu i mezi fanoušky v kotli a chroptěl vskutku metalovým chraplákem.

Vypsaná fiXa rozvášnila fanoušky včetně malých dětí, jejich Bagrista ze Suezu z nejnovějšího alba Kusy radosti či starší Darling byly přijaty s nadšením. Velmi dobrý koncert předvedli i přes indispozici jednoho ze zpěváků Wohnout, samozřejmě největší ohlas měl Svaz českých bohémů, zazněl i Gastrosexuál či jedna ze starších písní kapely Pedro se vrací ze stejnojmenné třetí desky z roku 2002. Oproti loňsku mnohem lepší vystoupení předvedli slovenští Horkýže Slíže, ukázalo se, že jim mnohem více svědčí večerní čas, za tmy měl jejich koncert silnější atmosféru a chalani s českou baskytaristkou Veronikou se předháněli ve výkonech a sázeli jeden legendární song za druhým, včetně Mám v p... na lehátku, L. A. G Song, Emanuel Bacigala či Motorkárska / Gadžo na jawe.

Na hlavním pódiu mezitím jiná slovenská kapela No Name sázela jeden letitý hit za druhým a lidé si je prozpěvovali nejen pod pódiem, ale i při postávání v téměř hodinové frontě na langoše, aby si někteří krátce před tím, než se dostali dlouhém čekání na řadu, vyslechli nelítostný ortel: došel sýr! Tuto nemilou (ale jen marginální) část letňanského majálesu bude tedy mít pár fanoušků už navždy spojenou s písničkami jako Čím to je, Ty a tvoja sestra, Lekná nebo Prvá.

Kryštof dorazili většinově ze severní Moravy a pozdravit je do zákulisí, ale i na okraj pódia, přišla hokejová legenda Jaromír Jágr. Rozpoutali od samého začátku svou Halywůd show, plnou známých hitů, třeba songu Cesta, který Richard Krajčo kdysi nazpíval v duetu s Tomášem Klusem – který byl v té době ironicky zrovna na cestě z letňanského areálu a nemohli si ji tedy zazpívat společně. Kryštof zahráli ale také písničku o Milanu Barošovi, kterou však nejspíš vzhledem k ne příliš vstřícnému postoji Pražáků k této fotbalové legendě Baníku Ostrava raději zazpívali s původním textem a názvem Naviděnou. Kromě songů ale byli fanoušci svědky také pestrobarevného oblečení, konfet, tančení a vtípků Richarda Krajča, včetně jeho pokusu o striptýz, který ovšem při zjištění, že na něj s vytřeštěnýma očima kouká malá nezletilá dívka, zrušil. A také se objevil první pořádný ohňostroj toho večera, který završil tuto velice dobrou show.

Po nich se trochu překvapivě na hlavní stage objevil ještě před nedávnem zcela neznámý Sofian Medjmedj. Na kluka, který prý podle svých slov před čtyřmi lety polehával značně podroušen na trávníku kousek od pódia a obdivně sledoval právě vystoupení „svých předskokanů“ Kryštof, představující si, že jednou by chtěl také stát na takovém pódium, ukázal tento sympaťák velký potenciál a také i docela velký okruh svých obdivovatelů. Hudebně se jednalo o jakýsi velice profesionálně zpracovaný mix R&B, funky a rapu a Sofian dokázal, že skutečně umí vytvořit velice profesionální show a opravdu také umí zpívat, nicméně i tak se vkládala do myslí některých fanoušků otázka, zda již skutečně dorostl na takto velké pódium a zařazení mezi největší hvězdy večera.

K těm největším a skutečně v současnosti nejlepším interpretům se pak zařadili v pozdních a večerních hodinách umělci vystupující na „rap/hip-hop“ pódiu, jako Yzomandias – Nik Tendo, kteří zaujali doslova pekelnou a temně syrovou show a hity jako Melanž, Rolls, Bílá & Černá nebo Designer Flow, černě oděný Viktor Sheen s hučkou na hlavě a hitem Až na měsíc, kam si pozval jako hosta i další vrchol večera, zpěváka jménem Calin, jehož vystoupení oživeno hosty Steinem27 a Kojo bylo podle slov fanoušků tím zcela nejlepším na této scéně s hity jako Hannah Montana, Safír, Praha-Vídeň či Podvod.

Na hlavním pódiu završilo celý Pražský Majáles ohnivě rytmické představení kutnohorské skupiny Rybičky 48, které přes můj počáteční skepticismus ukázalo, že jsou v současnosti headlinery takových festivalů zaslouženě – show to byla zábavná od začátku do konce, plná profesionálních výkonů, do detailu dotažené image kapely, ohňů a laserů, včetně osobitého uvádění písniček hlavním lídrem kapely Kubou Rybou – a hlavně chytlavých (často až na hranici debility a obskurnosti v textech) písniček, jakéhosi mixu punk rocku a pivního folk rocku, s návazností na skupinu Mandrage, která oslovuje nejen dívčí a ženské publikum, ale je chytlavá a zajímavá i pro chlapce a muže. Kromě největších hitů Slibuju, že nebudu pít, Běž domů Ivane, Bohém zapomenuté dítě, či Emily zaujala nejvíc skočná irskými rytmy ovlivněná písnička Divokej Ir, kterou nazpívali společně s Vaškem Bláhou z kapely Divokej Bill. A také ohně. Mnoho ohnů. Možná až příliš mnoho ohňů. A skvělým ohňostrojem.

Pražský Majáles v Letňanech přinesl stejně jako loni množství velice zajímavých, pozoruhodných a výjimečných hudebních událostí a koncertů, bohužel ne všechny se taky stihnout a ne všechny se tedy vešly do tohoto reportu. Po dopoledních lijácích se odpoledne umoudřilo i počasí a k večeru vysvitlo také sluníčko, ačkoliv vítr a zima přeci jen byly o mnoho větší než v minulých letech. Studenti a všichni další fanoušci se skvěle bavili a měli na výběr z velkého množství vystupujících různých stylů, akci skvěle moderoval herec Jakub Kohák, došlo na zvolení krále a královny Majálesu – zkrátka všeobecná spokojenost všech.

Text: Aleš Materna, foto: Lukáš Zima
Témata: Majáles, Ewa Farna, Paulie Garand, Sima, Vypsaná fiXa, No Name, Kryštof, Sofian Medjmedj, Yzomandias, Calin, Viktor Sheen, Rybičky 48, Praha

0,00