RECENZE: Favorit Oscarů La La Land je milostný dopis muzikálům padesátých let a výborný hudební film

Vydáno 26.02.2017 | autor: Filip Pešta

La La Land je americký muzikál, jehož scénáře a režie se ujal Damien Chazelle - režisér úspěšného hudebního snímku Whiplash. "Film pro všechny, kdo chtějí snít" získal celkem sedm zlatých globů a je nominován celkem čtrnáctkrát na Oscara. Výsledky budou známy v noci z 26. na 27. února.

RECENZE: Favorit Oscarů La La Land je milostný dopis muzikálům padesátých let a výborný hudební film Hudební film La La Land je milostný dopis muzikálům padesátých let

La La Land

Režie: Damien Chazelle

128 min, USA

Distributor: Freeman Entertainment

Co je to vlastně La La Land? Podle Merriam webster dictionary je definice tohoto názvu "euforický až snový stav mysli, jenž nás odděluje od kruté reality života." Také slouží jako přezdívka notoricky známého kalifornského města Los Angeles, kde se celý snímek natáčel. La La Land je příběhem dvou mladých lidí, kteří si chtějí splnit svůj americký sen. Ona touží po úspěšné kariéře herečky, on chce mít vlastní jazzový klub. Oba však poznávají, že svět showbyznysu není procházka růžovým sadem, zvlášť když se do toho všeho ještě připlete velká láska.

I když je na první počtení jádro příběhu jedno velké klišé, všechny jednotlivé střípky filmu dají dohromady snímek, který je v dnešní době z hlediska kvality spíše raritou. Všechny jeho vlastnosti totiž vzdávají hold legendárním předchůdcům, jako byly filmy Freda Asteira nebo Gena Kellyho. Je popisován jako "milostný dopis" muzikálům z padesátých let jako například Singin' In The Rain nebo The Band Wagon a naprosto plně diváka vtáhne právě do této atmosféry.

Nové desky: Nick Cave a Warren Ellis natočili soundtrack k Marsu, vychází i La La Land

HVĚZDNÝ HOLLYWOODSKÝ PÁR 21. STOLETÍ

Emma Stone a Ryan Gosling se na plátně objevili poprvé ve snímku Crazy Stupid Love z roku 2011. O dva roky později si znovu zahráli milostnou dvojici v mafiánském filmu Gangster Squad. Sám režisér je označil za typicky hollywoodský pár dnešní doby. Dvojice hodnotila přípravy na natáčení jako velmi náročné. Oba protagonisté absolvovali lekce jazzu, stepu a partnerského ballroom dance. Marc Platt - jeden z producentů filmu - je popsal jako "dva herce, kteří mají tu správnou filmovou chemii," stejně jako ji měl například Fred Asteire a Ginger Rogers. Jejich taneční, ale i pěvecké výkony samo sebou žádnou ostudou nejsou.

PIANISTA RYAN GOSLING A KYTARISTA JOHN LEGEND

Ryan Gosling se dokonce kvůli snímku musel naučit hrát na klavír. Šest měsíců několik hodin denně piloval skladbu Mia & Sebastian's Theme a přiznal, že ji má i po natáčení stále rád. Paradoxně skladatel, zpěvák a pianista John Legend se musel svého oblíbeného nástroje pro film vzdát. Později v jednom rozhovoru přiznal, že žárlí na to, jak rychle se Ryan Gosling na klavír naučil. On sám však lehce přešel k elektrické kytaře v písni Start A Fire, kterou pro film napsal. Ve filmu se také objevuje ve vedlejší roli Goslingova kapelového spoluhráče.

Hudbu k muzikálu napsal skladatel Justin Hurwitz - autor soundtracku k výše zmiňovanému Whiplash. Hurwitz zde naplno uplatňuje svoji vášeň pro jazz, kterou dokonale mísí s hravostí a chytlavostí všech muzikálových čísel, čímž jen podtrhuje onu barevnou, snovou mozaiku muzikálů 50. let - přestože ve filmu občas zahlédnete nějaký ten smart phone. Záměr přetvoření onoho unikátního konceptu do dnešní doby se tvůrcům povedl skvěle. Samotný příběh však podává hlubší pohled do prostoru mezi našimi sny a skutečnou realitou, která může být někdy opravdu krutá. Záleží však na každém z nás, jestli to vzdá, nebo si za svým půjde dál. Záměrně tak La La Land nabourává šablonu muzikálů minulého století, jejichž záměr byl právě diváka od kruté reality odpoutat.

Lala Land je místo, které není těžké si zamilovat. Je barevné, krásné, muzikálně hravé, chytlavé a složité. Je výsledkem dobře odvedené práce tvůrců, kteří vyzdvihují hodnoty, jež z tohoto žánru udělali nestárnoucí fenomén. Budete mu na Oscarech také držet palce?

Témata: La La Land, Oscar, Zlatý glóbus, muzikál

5,00