RECENZE: Kaczi umí upoutat nejenom svojí nahotou, ale i obsahem. Deska Nahá je toho důkazem

Vydáno 18.12.2021 | autor: Hana Bukáčková

Máte dost toho, co slýcháte z rádií? Tuctového soundu, který je kolikrát příliš vyumělkovaný a říkáte si, že už jste tu písničku přece jednou někde slyšeli? Nedáte dopustit na mateřský jazyk? Tak pro vás je určená Kaczi, divoženka z beskydských hor. Naturální holka, jejíž tvorba je upřímná, otevřená, přímočará a nechodí kolem horké kaše.

RECENZE: Kaczi umí upoutat nejenom svojí nahotou, ale i obsahem. Deska Nahá je toho důkazem RECENZE: Kaczi umí upoutat nejenom svojí nahotou, ale i obsahem. Deska Nahá je toho důkazem

Kaczi

Nahá

V síti, Růže, Bez Tebe, Nahá, Ovládáš, Naděje, Oběť, Konec kariéry, Málem jsme si zvykli, Chtíč, Lysá Hora, Dobrú noc z hor, Milenka, Merci beaucoup, Planeta Země

15 skladeb / 49:08 min

Vydavatel: WiseMusic

Na scéně není Kaczi žádným nováčkem, konkrétně na té folkové se pohybuje několik let. Je to cítit i z jejího projevu. Širší veřejnost zaujala už svým EP Polonahá, které vydala ve spolupráci s Lukášem Chromkem v roce 2019. Nyní přichází s albem Nahá.

ROZHOVOR | Kaczi: Co přijde, ukáže čas. Cover desky podtrhuje její čistotu a přirozenost

Kateřina Kouláková zkraje vystupovala pod svým civilním jménem, ale vzhledem k tomu, že často buskovala v zahraničí, si začala říkat zkráceně Kaczi s nenápadným odkazem na naši vlast, která je ve jméně zastoupena zkratkou cz. Zdobí ji i titul z Czechtalentu, který ovládla v roce 2012.

Už je asi trapné neustále připomínat, že na Ostravsku se rodí dobří muzikanti a interpreti, ale něco na tom bude… Navíc mám raději živelnější osobnosti než křehké éterické zpěvačky, u kterých se bojíte, že je můžete z nepozornosti přeslechnout. Kaczi oplývá přirozeným sebevědomým projevem, její písně znějí na jednu stranu lidově, na druhou jim prvky world music vtiskly originální náladu. Jedním z příkladů je balkánská dechovka s cikánskými kejklemi, kterou slyším v Milence, kde pomohli zvuku Circus Brothers. Určitou zemitost tomu dává šmrnc heligonky a hutný zpěvný projev připomínající mi v těchto typech písní Radůzu.

Nahá je přímým pokračovatelem EP Polonahá. Nevadí, že Kaczi původní písničky předělala, aby tvořily lepší soulad se zbytkem písní, kterých je na desce celkově patnáct, a které vznikly pod záštitou nového producenta Lukáše Hradila. Obal alba mě na Polonahé bavil více, byl vtipnější, ve stylu chytré horákyně. Nyní působí příliš civilně, i když… Místo nášivky z džínové bundy to ve mně spíš evokuje naprosto něco jiného a odkazuje to k nahotě jako takové, nebo k masce domorodého kmene.

„Řekni, co na srdci máš, zrcadlo ti říká, hraj," jak praví první písnička V síti, která de facto vystihuje celou nahrávku, jež je vztahovou záležitostí. Není nad upřímnost. „Chtěla jsem ti toho od srdce tolik říct,“ je úryvek v Růži o uvadající lásce, skoro až rozchodovým vyříkání s přiznáním „Vím, že nejsem dokonalá.“ Píseň je věnována Davidu Stypkovi a Mrošíkovi, zvukaři Kaczi. Očistně zní klavírní vyznání Bez tebe. Dobrým prvkem je tu saxofon. Nahá je vztahová kocovina o tom, že každý je originál, tedy přírodní fenomén, jak se zpívá, a že nemáme právo nikoho soudit.

Ovládáš ve mně evokuje je přes počáteční punc, že bude ve francouzštině (ta se v písni nakonec jedním veršem vskutku objeví), s akordeonem a Kacziným skřiplavým hlasem, tou pravou od rány. Cítím ve skladbě živelnou skočnou cikánštinu, taková žárlivá písnička o lásce, kdy máme na očích ještě růžové brýle. O naději, která umírá jako poslední, se zpívá ve stejnojmenné písni. O stárnutí, přibývání šedin, tlaku společnosti a nejisté budoucnosti zpívá muzikanka „je úkol nadlidský vyrovnat se barbíně,“ v Konci kariéry, a to je Kaczi pouhých třicet. Po klavíru sáhla i v baladě Málem jsme si zvykli. V Chtíči nakonec zvítězí rozum.

Nesmí chybě ani novodobá hymna Beskyd, která opěvuje její nejvyšší vrchol Lysou horu. Ta vznikla, když Kaczi chodila za lockdownu na hory, vysílala odtamtud pravidelné streamy a nebylo si co tematického prozpěvovat cestou na kopec. Do písničky umně zakomponovala beskydské typické atributy jako Radegast, Maryčku Magdonovou od Petra Bezruče, Beskydskou sedmičku, Ostravici... „Všude je dobře, ale v Beskydech nejlíp,“ si budete hned prozpěvovat s ní. Je to píseň s obrovským potenciálem.

Následující Dobrú noc z hor je československým duetem s Jurajem Hnilicou, který kdysi před lety vyhrál televizní klání Československo má talent. Píseň začíná fujarou a celkově se nese v duchu, že si myslíte, že ležíte u salaše, pozorujete přírodu a v dálce vidíte na louce se pást ovce a pomalu se blížící západ slunce. Svoboda a radost ze života z toho tryská.

Deska obsahuje dva bonusy. Tím prvním je ve francouzštině zpívaná Merci beaucoup nejspíš po vzoru Kacziny oblíbené ZAZ, ale od zpěvačky zní přirozeně, do toho na efektu přidávají krásné smyčce. Závěrečná Planeta Země s popěvkem „zachraňte naši zemi, zachraňme kus našeho domova, než zůstaneme němí,“ je takovým manifestem za lepší svět a ekologii.

Text: Hana Bukáčková, foto: Tomáš Bartaloš (fotky z klipu), Radim Kolibík (promo fotky), archiv Kaczi
Témata: Kaczi, Nahá, Polonahá, Lysá hora

0,00