RECENZE: Visací zámek střeží punková vrata už čtyři dekády

Vydáno 18.01.2023 | autor: Tomáš Rumler

Fenomén tuzemské hudební scény jezdí dlouhých čtyřicet let za svými fanoušky po celé republice. Oslavit kulatiny se ale „Visáči“ rozhodli typicky v Praze, tentokrát v areálu studentských kolejí na Strahově. Soudě dle nedávno vydané kolekce dvou CD se akce vydařila.

RECENZE: Visací zámek střeží punková vrata už čtyři dekády RECENZE: Visací zámek střeží punková vrata už čtyři dekády

Visací zámek

Made in Strahov

Punkový království, Domovnice, Vlasta, Nestojí mi, Stánek, Dezinformační exploze, Hrál kdosi na hoboj, Padesát, Strategický ústup, Povolávák, Jako vždycky, Prezident, Klíště, Známka punku, Kniha rekordů, Hudebně zábavný lidi, Na náměstí Karlově, Vegetarián, Absolutní peklo, Rezavý fáro, Pitomá, Křest LP, Pičus, Básně, Všichni mi lhali, Čekání, Hospodskej, Traktor, Kanárek, Cigára, Neumětel kovový, Kapela, Dopravní značky, Tys mě nikdy nemiloval

34 skladeb / 54:28 + 74:06 min

Vydavatel: Warner Music

Na poměry Visacího zámku je záznam výročního koncertu nazván nebývale skromně a věcně, tedy Made in Strahov. Vždyť v roce 2010 byla skupina přesvědčena, že výsledkem jejího snažení nemůže být nic jiného než Klasika, o pět roků později se nezdráhala přepsat mapu, na níž se objevilo Punkový království. Stejnojmennou skladbou Jan Haubert odstartoval i mejdan konaný v červnu 2022.

Následovala exkurze do minulosti, konkrétně k letopočtu 1991 a albu Start 02. Píseň Domovnice označil zpěvák za „taneční“, což není zrovna styl, jenž se vybaví fanouškům v kontextu s VZ. Naopak pokřik „Vlasta je hnusná, Vlasta je kluk“ nikoho nezaskočí, stejně jako song, který následuje.

Visací zámek oslavil v Plzni čtyřicátiny, punkový večer otevřela Znouzectnost

Nechyběl zástupce poslední řadovky Anarchie a totál chaos (2020). Track Nestojí mi popisuje „nechutnou volební kampaň“. Byl zařazen v souvislosti s tehdy se blížícími podzimními komunálními volbami, ale nějaké hlasování je na dohled vlastně pořád. Kdyby byl namířen na konkrétního politika, rychle by ztratil na aktuálnosti. Jenže text „na každým možným kandelábru visí jedna hlava, jedna čumí zleva, druhá civí zprava“ bude platný při každé lidové veselici známé jako volby.

První punkový pomník

Součástí oslav významného jubilea bylo i odhalení prvního punkového pomníku v dějinách České republiky. Nachází se blízko místa, kde měl stánek John Debil. Dílo krášlí obal desky, hit Stánek je ozdobou snad každého vystoupení „Zámků“.

Čestné místo má i Padesát. Tohle číslo kytarista Michal Pixa prezentoval jako nejkrásnější věk v životě muže, jelikož jsou „na vrcholu fyzických, psychických a finančních sil“. Potvrdit to zatím nemohu, takže nezbývá než se těšit… Co ovšem dosvědčit lze, že po vzoru jiné pecky členové skupiny zůstávají Hudebně zábavný lidi. Ať už nastavují svou provokativní (Prezident), odhodlanou (Klíště) nebo humornou (Rezavý fáro) tvář.

Sonda do diskografie nabízí i zajímavé srovnání, jakým vývojem některé skladby prošly. Zatímco mladší příznivci již neznají pocit, když přijde Povolávák, muzikanti nemohli předpokládat, že naprostým fenoménem se stane termín Dezinformační exploze.

Sex Pistols? Visáči složili slavnější song

Lze se dohadovat, co je ta pravá Známka punku, těžko však Visacímu zámku upřít zásluhy na propagaci tohoto stylu v českých luzích a hájích. Na Strahově nescházela ani pocta těm, kteří šířili, byť velmi krátce, punkovou osvětu v celosvětovém měřítku. Cover Sex Pistols se na tomto nosiči nejmenuje jako na posledním albu, tedy Anarchie, nýbrž se skrývá pod heslem Hospodskej.

Letité heslo souboru, který sám sebe považuje za skromný, ale nejlepší, potvrdil frontman, protože Traktor určil dokonce nejslavnější písničkou všech dob. Punkové číro povadlo jen při oficialitách a tradiční rozcvičce. Zejména obvykle propracovanou choreografii pouhý audiozáznam zprostředkovat nedokáže. Nicméně pro příští generace byl zachycen i obraz, takže tato výtka se časem třeba stane bezpředmětnou.

Soudě podle dvou jiných zastávek loňského turné, Made in Strahov představuje ničím nekrášlenou realitu. Pokud někdo tápe, v čem spočívá tajemství úspěchu party, jež hraje čtyři dekády v nezměněné sestavě, což vyústilo v zápis do archivu pelhřimovského Muzea rekordů, pak rozlučková a cappella Tys mě nikdy nemiloval je důkazem, že brilantními vokálními výkony to nebude. Visací zámek třímá v rukou jiná esa. A momentální forma opravňuje věřit, že má před sebou ještě minimálně tolik roků, aby mohl na pódiu oslavit i Pixou velebenou padesátku…

Text: Tomáš Rumler, foto: Pavel Novák, Luděk Kubík
Témata: Visací zámek, Made in Strahov, recenze, punk

4,00