Vydáno 14.04.2018 | autor: Roman Jireš
Nejúspěšnější český filmař Miloš Forman zemřel 13. dubna po krátké nemoci ve Spojených státech, kam v 60. letech odjel z tehdejšího Československa. V mnohých svých filmech pevně propojil filmové umění s hudbou. A to nejen s klasikou ve svém nejoceňovanějším snímku Amadeus, který v polovině osmdesátých let získal osm Oscarů.
Podle manželky Martiny byl odchod šestaosmdesátiletého rodáka z Čáslavi klidný a po celou dobu byl obklopen rodinou a svými nejbližšími. "V pátek 13. dubna neosiřeli jen čtyři kluci a neovdověly jen tři dámy... Odešel největší filmař, kterého kdy měla tahle země, a jeden z největších, které kdy měl svět," napsal na twitteru režisér Jan Hřebejk v narážce na skutečnost, že Forman byl třikrát ženatý a s dvěma ženami měl dvojčata.
Zemřel oscarový režisér Miloš Forman, bylo mu 86 let
Obrovský úspěch Amadea v osmdesátých letech přinesl vlnu zájmu nejen o tvorbu Wolfganga Amadea Mozarta, ale pro mnoho lidí přiblížil a svým způsobem polidštil svět klasické hudby. Hudba ale hrála obrovskou roli v celé Formanově umělecké tvorbě, které je orámována jeho debutovými snímky z roku 1963 Kdyby ty muziky nebyly a Konkurs a zakončena jeho úplně poslední režií, inscenací jazzové opery Suchého a Šlitra Dobře placená procházka, kterou v roce 2007 připravil pro pražské Národní divadlo.
Forman hudbu ve svých filmech využíval jako společenský fenomén, jenž tvoří nedílnou součást příběhu. Ať už to byla taneční zábava a twist v jeho prvním celovečerním filmu Černý Petr z roku 1964 nebo přepis muzikálu Vlasy s dodnes hranými písněmi Galta MacDarmota s provokujícími texty a přesahy za obvyklé hranice muzikálového žánru.
Zajímavá hudební historka se pojí s oscarovým Přeletem nad kukaččím hnízdem z roku 1975, prvním dílem, se kterým Forman prorazil v USA. Pro natáčení hudby k filmu objednal symfonický orchestr, který ve studiu čekal na skladatele a autora hudby Jacka Nitzcheho. Ten však přišel v doprovodu postaršího muže s velkým kufrem a prohlásil, že orchestr nepotřebuje. Jediné, co potřeboval, byl kýbl vody. Téměř veškerou hudbu pak společně nahráli za jedno odpoledne. Za nástroje jim posloužily skleničky s vodou. Nitzche k výsledné nahrávce následně přidal pár taktů skutečné hudby a vyšperkoval ji hrou na pilu a další podobně nepravděpodobné nástroje.
Logicky velkou roli hrála hudba v dalším Formanově snímku, adaptaci románu E. L. Doctorowa Ragtime (1981), za kterou byl její autor Randy Newman nominován na dva Oscary, Zlatý glóbus, cenu BAFTA a cenu Grammy.
Do kontroverzního filmu o pornografickém magnátovi Lid versus Larry Flynt v roce 1996 neváhal obsadit Courtney Love. Manželka Kurta Cobaina hraje i v následujícím snímku Muž na měsíci. "Courtney mám prostě rád. Je to velice talentované děvče. Ve všem, co říká a dělá, je pravda," prohlásil tehdy Forman. Titulní píseň Man on the Moon pochází z alba Automatic For The People R.E.M. a byla věnována komikovi Andymu Kaufmanovi, podle jehož osudu film vznikl.
Forman stál naposledy za kamerou před více než deseti lety, když ve Španělsku v roce 2005 natáčel Goyovy přízraky. Hudbu k tomuto filmu složil a nahrál Varhan Orchestrovič Bauer se svým Okamžitým filmovým orchestrem.
Miloš Forman získal dva Oscary za režii, na kontě má i tři Zlaté glóby či francouzského Césara. Jeho posledním tvůrčím počinem je inscenace jazzové opery Suchého a Šlitra Dobře placená procházka, na které spolupracoval se syny Petrem a Matějem.
text: Roman Jireš
Témata: Miloš Forman, film, hudba, Amadeus, Přelet nad kukaččím hnízdem