RECENZE: Glen Hansard napsal soundtrack pro všechny tuláky. Folku přidává novou uměleckou hodnotu

Vydáno 11.03.2016 | autor: Filip Pešta

Irský zpěvák Glen Hansard, u nás známý hlavně díky oscarovému hitu Falling Slowly s Markétou Irglovou, je nyní na turné se svou aktuální deskou Didn't He Ramble. Už 12 a 13. března zazní i za asistence Irglové nové skladby v pražském Divadle Archa. Skladby, které určitě stojí za víc než jeden poslech.

RECENZE: Glen Hansard napsal soundtrack pro všechny tuláky. Folku přidává novou uměleckou hodnotu Glen Hansard vystoupí hned dvakrát v pražském divadle Archa

Glen Hansard

Didn't He Ramble

Grace Beneath The Pines, Wedding Ring, Winning Streak, Her Mercy, McCormack’s Wall, Lowly Deserter, Paying My Way, My Little Ruin, Just To Be The One, Stay The Road

10 trax / 39:20 min

Distributor: Indies Scope

Folková muzika byla odjakživa častokrát spíše o sdělení než o samotné hudbě. Ta se mnohdy stávala obětí jednoduchých čtyř durových akordů, jež byly stropem umění všech kluků s ruksakem na zádech a kytarou v ruce. Koloběh života však dál plynul a jako kdyby se každou koupí nového kalendáře na začátku roku něco měnilo. Jako by někdo jednou za 365 dní připsal do folkového manifestu o rovnoprávnosti textu, melodie a harmonie jeden řádek.

A právě Handsardova novinka je výsledkem všech těchto snah. V deseti skladbách je rozvíjí po svém ve smysluplném a bohatém tracklistu. Prvních pět kusů představuje začátek cesty. Posluchač se prochází otázkami, které občas sám sobě pokládá každý z nás. Zda má smysl vracet se k tomu, co jsme udělali v minulosti, jestli opravdu žijeme přítomností a zda kráčíme do budoucnosti s hlavou vztyčenou. Každá píseň tu má své vlastní místo. Místo, kde vládne klid a je v něm dostatek prostoru pro naslouchání emočních výpovědí a rekapitulaci vlastních činů. A k tomu všemu hraje krásná hudba. Hudba, kde zní příjemně velkolepé tahy smyčců, klapek klavíru a vypravěčsky čistý Glenův hlas v úvodní Grace Beneath The Pines.

Kytarově laděné Wedding Ring a Winning Streak jsou obohaceny bicími a skvělými vokály, které vrcholí až gospelovým charakterem v písni Her Mercy. A možná zrovna v tu chvíli stopujete někoho na dálnici, kráčíte lesem do neznáma podél potoka nebo jen sedíte na svém oblíbeném místě vychutnávajíc kouzlo přírody. Samozřejmě je však prostor i pro jednoduchost - avšak ne primitivnost. McCormack’s Wall je jasným důkazem, že z prostého popěvku  "La din lala la din da" jde udělat krásná píseň s úžasným zakončením typicky irského sóla na housle.

LIVE: Glen Hansard utáhne Sono i bez mikrofonu

Následuje druhá část desky. Lowly Deserter přihazuje do place skvěle sehranou dechovou sekci a Hansard se pouští do trošku rockovějšího projevu. Paying My Way zase sází na konkrétnost a čistě neafektovanou elektrickou kytaru. My Little Ruin a Just To Be The One nabízí nepředvídatelné uspořádání akordů, vybrnkávání a temnější atmosféru, kterou krášlí opět přítomnost dechových nástrojů, kde je dostatek prostoru i pro výborný part flétny. Stay The Road symbolizuje konec náročné cesty. Postavení stanu, zhasnutí ohně nebo ulehnutí do postele, ať už ve společnosti sama sebe nebo svých blízkých.  A končí se tam, kde se původně začalo. Pouze a jen brnkáním na akustickou kytaru, u něhož je největší důraz kladen na samotné sdělení textu.

Folk, zdá se, spálil všechny mosty a žije současným životem. Nebojí se experimentovat, vřele vítá bohatost jednotlivých nástrojů, kterou lze schovat do velice intimního a prostého, avšak velice silného zážitku. Glen Hansard napsal do folkového manifestu opravdu krásné řádky.

BEST TRAX: Wedding Ring, Her Mercy, McCormack's Wall
ZKUS TAKY:  Ronan Keating - Time Of My Life, John Mayer - Born And Raised, Gregory Alan Isakov - The Weatherman

Filip Pešta