LIVE: Bez telefonů a zbytečných řečí. Jack White ve Foru Karlín dokázal, že to jde

Vydáno 06.07.2022 | autor: Barbora Kubalová

Od posledního pražského koncertu Jacka Whitea uběhlo už osm let. Nyní se vrátil v rámci The Supply Chain Issues Tour, aby představil skladby z aktuálního alba Fear of the Dawn i chystaného Entering Heaven Alive. Jako support se představila místní rock'n'rollová parta Doctor Victor.

LIVE: Bez telefonů a zbytečných řečí. Jack White ve Foru Karlín dokázal, že to jde LIVE: Bez telefonů a zbytečných řečí. Jack White ve Foru Karlín dokázal, že to jde

Jack White
Forum Karlín, Praha
5. 7. 2022

Jack White je poměrně známý svou nechutí vůči všudypřítomným mobilním telefonům. Proto se, stejně jako například Tool, snažil vždy žádat fanoušky o to, aby si koncert vychutnali bez natáčení, focení a sdílení na sociální sítě. Nyní pokročil ještě dále a začal spolupracovat s firmou Yondr. Všichni fanoušci tak byli při nákupu vstupenek upozorněni, že se jedná striktně o phone-free show a svůj telefon tak budou muset při vstupu do Fora Karlín uschovat do uzamykatelného pouzdra, které jim bude odemčeno v případě potřeby nebo po skončení koncertu pouze ve foyer.

Na jednu stranu by se mohlo zdát, že jde o zbytečně přísný krok. Koneckonců, komplikuje to placení na baru (kdy mnoho lidí už má kartu v mobilu), člověk si nemá čím zkrátit čas při čekání pod pódiem, redaktor si nemá kam rychle ťuknout poznámku. Na druhou stranu ale víme, že na některé lidi ani slušná žádost o to, aby telefony schovali, nezabere. Jsou schopni se interpretovi smát do očí a natáčet dál. V takových případech nic jiného než přísný zákaz nezabírá a interpreti na to mají plné právo. My zase máme právo vidět koncerty jinak než skrze displeje před sebou. A že to byl po dlouhé době pěkný pohled.

Přesně v osm večer se na pódiu objevila pražská trojice Doctor Victor se svou rock'n'rollovou show. Po hudební stránce připomínají asi nejvíce Gretu Van Fleet a jak už to v rámci tohoto žánru bývá, nepřinesli asi nic nového nebo objevného. Pódiovou prezentaci zato mají zvládnutou do nejmenšího detailu - od choreografie přes kostýmy až po impozantní sóla a hecování publika. A protože slovo “doctor” nemají v názvu nadarmo, nechybělo ani lékařské vyšetření. Publikum se dobře bavilo, přesto by možná neškodilo využít omezený čas předskokana více k samotnému hraní a méně k burcování davu.

Pak už na pódium naběhli možná ti nejelegantější technici vůbec - ne každá rocková kapela má techniky v oblecích, kravatách a kloboucích. Ti připravili jednoduché pódium, které kromě sochy takzvaného “ukulele mana” a obřího projekčního plátna obsahovalo jen pořádnou zásobu hudebních nástrojů. Každý fanoušek Jacka Whitea ví, že si už od svých začátků, kdy měl firmu na renovace nábytku, rád hraje s barvičkami - jeho bývalá kapela White Stripes měla například veškerou svou prezentaci do červena, jeho sólová tvorba má zase barvu modrou. A do modra bylo laděno prakticky všechno - projekce, kytary, bicí, světla a samozřejmě i Whiteovy vlasy.

Čtyřčlenná kapela (když nepočítáme výše zmíněného Ukulele Mana) zahájila přesně podle plánu ve čtvrt na deset ve zběsilém tempu. Otevřeli hned dvěma skladbami z aktuální desky: hitem Taking Me Back a titulní Fear of the Dawn, na které hned navázali starším kouskem od White Stripes Black Math. Na začátku byly bohužel zpěv a kytara alespoň v předních řadách trochu nesrozumitelné, stejně jako u Doctor Victor, naštěstí se to ale brzy spravilo a klidnější skladby jsme si už mohli vychutnat pořádně.

Jack White ve své tvorbě často střídá styly, což nemusí být každému po chuti. Rockoví fanoušci asi běžně nebudou úplně nadšeni z jeho country písní a naopak. Na pražský koncert se ale podařilo poskládat velmi vyvážený setlist, který publikum vždy několika skladbami rozpálil, aby je pak zase na pár minut uklidnil některými country kousky, nikdo se ale ani chvíli nenudil.

Z aktuální desky zaznělo hned šest skladeb a představil i skladby z její nástupkyně Entering Heaven Alive, která teprve vyjde 22. července, např. aktuální singl If I Die Tomorrow nebo úplnou novinku A Tree on Fire from Within. Nechyběly samozřejmě ani skladby ze starších sólových desek. Setlist byl opravdovým průřezem tvorbou Jacka Whitea, nebylo tak zapomenuto ani na poslední desku Racounters (You Don´t Understand Me), ani na superkapelu Dead Weather (I Cut Like a Buffallo). Nebylo ale žádným překvapením, že fanoušci nejlépe reagovali na hitovky z dob White Stripes. Největší vřava se samozřejmě strhla ve chvíli, kdy si White vyměnil na samém konci přídavků blýskavou modrou kytaru za otřískanou poloakustiku - to znamenalo, že může přijít na řadu jen jediná skladba, Seven Nation Army.

Jack White nemá ve zvyku zdržovat zbytečnými proslovy, kapela proto jela jednu skladbu za druhou jako dobře namazaný stroj. Aby také ne, když se umí obklopit tak kvalitními muzikanty, jako je Daru Jones a Dominic Davis, se kterými začal spolupracovat už při vydání první sólovky v roce 2012, a neméně schopný klávesista Quincy McCrary.

Tento koncert byl čistě o hudbě - o muzikantech, které spolu baví hrát a které baví hrát pro nás. Nešlo o propracovanou show nebo o sdílení co nejvíce útržků na sociálních sítích. Šlo jen o to, užít si dobrou hudbu bez příkras. A to se podařilo. Co jiného bychom měli chtít víc?

Text: Barbora Kubalová, foto: David James Swanson (jackwhiteiii.com/live-photos)
Témata: Jack White, Doctor Victor, Forum Karlín, Praha

0,00