LIVE: Composers Summit přivezl do Prahy hollywoodské skladatele. Obecním domem zněly skladby ze Shreka, E.T. – Mimozemšťana nebo Ant-Mana

Vydáno 18.04.2025 | autor: Liv Boková

Nejuznávanější tvůrci filmové hudby současnosti se ve čtvrtek sešli na zahajovacím gala večeru čtvrtého ročníku Composers Summitu Prague ve Smetanově síni Obecního domu. Řada z nich provedení vlastních skladeb dirigovala, jeden zahrál na klavír. V podání Českého národního symfonického orchestru a sboru zazněly například ikonické melodie ze snímků Shrek, Parazit, Aquaman a Hannibal, ale také z nejúspěšnějších her.

LIVE: Composers Summit přivezl do Prahy hollywoodské skladatele. Obecním domem zněly skladby ze Shreka, E.T. – Mimozemšťana nebo Ant-Mana LIVE: Composers Summit přivezl do Prahy hollywoodské skladatele. Obecním domem zněly skladby ze Shreka, E.T. – Mimozemšťana nebo Ant-Mana

Galavečer filmové hudby: Skladatelé Hollywoodu živě
Praha, Smetanova síň Obecního domu
17. 4. 2025

Téměř tříhodinový koncertní večer byl oslavou krásy a síly hudby, která dává filmům duši a je mnohdy z velké části zodpovědná za ty nejsilnější emoce, jež v nás příběhy odehrávající se na plátně vyvolávají. S každou další skladbou sílilo uvědomění, jak významnou příležitostí a neopakovatelným zážitkem tento večer je. Vždyť naživo zněla díla famózních skladatelek a skladatelů melodií, které z filmových trháků znají miliardy lidí po celém světě. Navíc v přítomnosti těchto osobností, v úchvatné secesní síni a s kulisou v podobě speciálních projekcí.

Více než polovina autorů své dílo skutečně oddirigovala a každý si vysloužil velký potlesk před zahájením i po skončení performance Ostatní seděli v první řadě v publiku. Dorazili a vystoupili kupříkladu Harry Gregson-Williams. Autor soundtracků k filmům Letopisy Narnie, Shrek či Gladiátor II, který platí za jednoho z nejžádanějších skladatelů současnosti. Představil se i oscarový skladatel Mychael Danna, nejznámější herní hudební skladatel Jesper Kyd a asijská hvězda Jung Jaeil, který má na kontě hudbu k filmu Parazit i seriálu Hra na oliheň.

Tomu bude mimochodem věnován samostatný večer a druhý ze tří koncertů v rámci letošního ročníku šestidenního Composers Summitu Prague. Squid Game Live Experience s podtitulem Hudba, která dobyla svět spojí živou hudbu s vizuální show a vtáhne vás do seriálu, jenž doslova žral celý svět, v sobotu 19. dubna v pražské Spirále. Velkolepé finále slibuje benefiční koncert Hudba spojuje připravený na úterý 22. dubna do Veletržního paláce, kde bude mít světovou premiéru kompozice k filmu Gladiátor II.

Vraťme se ale ke čtvrtečnímu večeru v Obecním domě. Začal krátce po sedmé hodině, kdy orchestr zahrál znělku Summitu pod taktovkou Dominika Svobody, jejího autora. Následně moderátor, který pak provázel celým gala večerem, přivítal publikum v češtině i angličtině a pozval na pódium ředitele akce Alexandra Smutného. Ten na závěr úvodní řeči pronesl: „Dnešní večer je speciální. Rozhlédněte se kolem sebe, možná právě vedle vás sedí skladatel, jehož hudbu bude zanedlouho poslouchat celý svět.“ Pár slov pak přidali zástupce města, Ministerstva průmyslu a obchodu a členka správní rady nadace PPF.

„A teď už se, dámy a pánové, budeme věnovat hudbě,“ prohlásil moderátor. A tak se také stalo.

Program měl dvě části rozdělené dvacetiminutovou přestávkou. Na úvod té první zazněly úryvky tematických skladeb z filmových klasik jako Psycho, Růžový panter, Doktor Živago, Tenkrát na západě, Kmotr, E.T. - Mimozemšťan a dalších jako pocta americké skladatelce a orchestrátorce, držitelce ceny Grammy Nan Schwartz. Český národní symfonický orchestr, stejně jako v dalších případech, kdy si sami autoři spokojeně užívali provedení svých děl z hlediště, řídil rakouský skladatel a dirigent Bernhard Philipp Eder. Při každé skladbě byla za orchestrem a sborem k vidění projekce z daného filmu, seriálu či hry.

Vystřídal ho americký skladatel Conrad Pope, který spolupracoval na snímcích jako Harry Potter, Star Wars či Doba ledová. Oddirigoval provedení vlastní skladby Capriccio. Ke klavíru usedl sólista Sebastian Knauer. Po velkém potlesku moderátor uvedl finského mága atmosférické hudby Petriho Alanka, který sice v sále přítomný byl, ale oddirigoval za něj opět Dominik Svoboda. Dále zazněla hudba prvního z českých zástupců v programu Petra Wajsara. Pak přišel na řadu už zmíněný Jung Jael, který svou skladbu The Belt of Faith z Parazita zahrál za dobrovodu orchestru na klavír. 

Následovalo vyhlášení mezinárodní skladatelské soutěže, jejíž vítězkou se stala polská skladatelka a producentka Monika Kochanowicz. Křehce působící půvabná dáma v semišovém fraku s dojetím poděkovala, převzala šek a oddirigovala svou nádhernou skladbu. Dále zazněla hudba švédského skladatele a producenta především orchestrálních partitur v kombinaci s elektronikou Glena Gabriela. Poprvé se výrazně prosadil i smíšený pěveký sbor na balkoně za a zároveň nad orchestrem. Na řadu přišla legenda gamingové hudby, dánský skladatel Jasper Kyd, jehož proslavil hudební doprovod k Assassin’s Creed či Hitmanovi. O romantický závěr první části se postarala hudba ze Shreka od Harryho Greggsona-Williamse se záběry z filmu. Slovy moderátora jsme mohli „prohlásit první polovinu večera za pohádkovou”.

Po přestávce zahájila i druhou polovinu programu žena – první žena, která složila hudbu k marvelovskému trháku. Turecko-americká skladatelka Pinar Toprak sama nedirigovala. Captain Marvel Suite ovšem s publikem velmi zarezonovala a vysloužila si bouřlivý potlesk. Následovalo předání stipendia na prestižní Berklee College of Music ve Valencii. Získal ho a šek na něj převzal skladatel Tomáš Borl.

Další minuty patřili hudbě ke snímku Evangelium podle Jana, kterou složil Jeff Danna. On sám nedirigoval, zato jeho bratr a častý spolutvůrce Mychael pak na pódium přišel. Dílo obou a vystoupení druhého z nich si vysloužily obrovský potlesk. Overturu k netflixovskému seriálu The Worst Witch si oddirigoval Paul K Joyce, kterého vystřídal Chris Egan, aby vedl Český národní symfonický orchestr při provedení své kompozice k filmu Španělská princezna. Po úžasně vygradovaném závěru nemohlo přijít nic jiného než obří potlesk.

Před orchestr a dirigentský pultík předstoupili dva zpěváci a zaznělo dílo irského skladatele Patricka Cassidyho Vide Cor Meum, známé z filmů Království nebeské a Hannibal. Velmi silné. Ruppert Gregson-Williams, „filmový hudební skladatel s citem, dvakrát podrženo”, si svého Aquamana neooddirigoval. Poté moderátor zmínil velmi úspěšného českého zástupce filmové hudební tvorby Eliu Cmírala, který seděl v první řadě. Zazněla jeho tvorba k filmu Ronin.

Cenu ČSFD na celoživotní přínos v audiovizi převzal kanadský filmový a televizní hudební skladatel Christophe Beck, oslavovaný za soundtracky například k Ledovému království či Pařbě ve Vegas. Ocenění přijal s dojetím a zmínil, že jeho rodina přišla začátkem roku při požáru o celý dům. O to víc se prý raduje, že může být na tak výjimečné akci v Praze. Na závěr zaznělo jeho dílo k Ant-manovi a ještě Shazam a publikum ho počastovalo standing ovations.

Následně moderátor gala večer oficiálně ukončil a ještě pozval na pódium všechny přítomné hvězdné tvůrce filmové hudby. Standing ovations podruhé.

Text: Liv Boková, foto: Petr Klapper
Témata: Composers Summit, Harry Gregson-Williams, Conrad Pop, John Williams, Michael Dann, Jesper Kyd, Obecní dům

4,50

čtenáři

hlasuj