LIVE: Geniální hudba Ennia Morriconeho uhranula pražskou O2 arénu

Vydáno 20.12.2022 | autor: Aleš Materna

Ennio Morricone byl legendární italský skladatel, který se proslavil hlavně svou hudbou k filmům. Dva roky po mistrově smrti přijel do Prahy jeho syn Andrea s koncertní show, kterou ještě před smrtí stačil dokončit jeho otec jako kurátor.

LIVE: Geniální hudba Ennia Morriconeho uhranula pražskou O2 arénu LIVE: Geniální hudba Ennia Morriconeho uhranula pražskou O2 arénu

Ennio Morricone
Praha, O2 arena
19. 12. 2022

Andrea Morricone dirigoval Český národní symfonický orchestr spolu s velkým pěveckým sborem a ve velké, téměř tříhodinové multimediální show, připomněl nejen nestárnoucí filmové melodie svého otce, ale také provedl fanoušky jeho životem a prostřednictvím velkého projekčního plátna na něj zavzpomínali i známí herci a režiséři.

Ennio Morricone složil hudbu k více než 500 filmům a televizním produkcím, samostatně pak složil dalších více než 100 hudebních děl. Jen málo lidí na světě by neznalo titulní melodii filmu Tenkrát na západě (Once Upon in Time In the West), kterou v Čechách či na Slovensku proslavila zpěvačka Věra Špinarová s českým textem pod názvem Jednoho dne se vrátíš. V roce 2019, rok před svou smrtí ve věku 91 let, začal Maestro pracovat jako kurátor na velké show, která měla představit jeho hudbu na velkých koncertních pódiích a zahrnovat měla také ikonické scény z nejslavnějších filmů a světelné efekty. Samotného představení se již nedočkal, ale taktovku převzal jeho syn Andrea, respektovaný a světově uznávaný dirigent, který spolupracuje například s významnými operním pěvci, mezi jeho nejnovější slavné práce patří téma pro World Expo 2015 La Forza Del Sorriso, které zpíval Andrea Bocelli.

Nesmrtelné soundtracky SPECIÁL: Ennio Morricone jako král filmové hudby

Bez přehánění se dá říct, že některé velice známé filmy by bez hudebního doprovodu Ennia Morriconeho byly sotva poloviční. Lidé velice často znají některé Morriconeho hudební motivy a melodie, aniž by si je dokázali spojit s konkrétními filmy. Jeho hudba dokázala udělat z některých jen lehce nadprůměrných filmů doslova mistrovské dílo, jednou přidala filmu originální atmosféru, jindy mrazivý až strašidelný nádech, často okouzlila hravostí a až sladkobolnou krásou. Že jeho filmovou hudbu fanoušči u nás doslova milují, ukázal beznadějně vyprodaný koncert v pražské O2 aréně a davy lidí, kteří oblehli největší halu u nás již více než hodinu před koncertem.

Koncert začal deset minut po osmé, což bylo jen dobře, jelikož se stihli úplně všichni pohodlně a včas usadit a došlo i na opozdilce, kteří do haly dorazili na poslední chvíli. Hned úvodní tóny Českého národního symfonického orchestru navodily důvěrně známou atmosféru filmové klasiky – první více než hodinová část koncertu byla věnovaná nejznámějším dílům odehrávajícím se ve Spojených státech.

Dostalo se tak na filmy režírované sice italským režisérem Sergio Leonem, ale inspirované americkou historií 19. a 20. století, například Tenkrát v Americe (Once Upon A Time In America, 1984) s Robertem de Nirem v hlavní roli, ikonický spaghetti western Hodný, zlý a ošklivý (The Good, the Bad and the Ugly, 1966) s Clintem Eastwoodem, v závěru první části pak nemohly chybět hudební motivy z filmu Tenkrát na Západě (Once Upon A Time in the West, 1968) s charakteristickým motivem foukací harmoniky, v němž se proslavili herci Charles Bronson a Henry Fonda. Zazněly však i hudební motivy z filmu Sicilský klan (Le clan des Sicilien) z roku 1969, který natočil francouzský režisér Henri Verneuil a v hlavních rolích se zaskvěli Jean Gabin, Lino de Ventura či Alan Delon.

Dechberoucí vystoupení

Vyznění první části koncertu bylo dechberoucí, čistý a jasný zvuk orchestru se rozhléhal po celé hale, v hutných a výrazných tónech vystoupala zvuková intenzita do takové výše, až se zařezávala do kůže, mnoha divákům ve spojení s nádherným zpěvem operní pěvkyně a  citlivě vybranými záběry filmové projekce dokonce vháněla slzy do očí.

Po patnáctiminutové přestávce následovaly další ukázky z mnoha filmů, tentokráte spíše evropské produkce. Mimo jiné šlo o filmy Profesionál (Le Professionel) z roku 1981, v němž se zaskvěl herec Jean Paul Belmondo, a jehož ústřední Chi Mai se řadí k nezapomenutelným hudebním melodiím. Objevily se i motivy z méně známých filmů Malena, Cinema Paradiso či The Battle of Algerias, v závěru pak došlo i na film Quentina Tarantina Osm hrozných (The Hateful Seven) z roku 2015 a hlavně další výrazný historický film Mise (The Mission) z roku 1986 režiséra Rolanda Joffého, s nezapomenutelnými Jeremym Ironsem a Robertem de Niro v hlavních rolích.

Nedílnou součástí celého koncertů byly pravidelné pětiminutové medailonky slavných režisérů, kteří s úctou vzpomínali na hudbu a společné zážitky s Maestrem Morriconem – zvlášť zajímavé byly záběry z nahrávání ve slavném studiu Abbey Road v Londýně v roce 2015, kde se americký režisér Quentin Tarantino snažil přiblížit svoje představy o hudebním doprovodu filmu Osm hrozných, aby pak nakonec uznal, že mistr jeho představy o dramatickém hudební složce mnohonásobně předčil. Neméně zajímavé byly vzpomínky herce Jeremy Ironse na natáčení filmu Mise, a speciálně vzpomínky na hudbu Ennia Morriconeho. Jak prohlásil Jeremy Irons, bez jeho hudby by to byl zcela jiný film, a hudba Maestra povznesla film přímo do nebeských výšin. Jedinou malou výtkou byla skutečnost, že zmiňované vzpomínky často itasky mluvících režisérů a Morriconeho spolupracovníků byly doprovázeny výhradně anglickými titulky, což mohlo být pro množství hlavně pouze česky mluvících fanoušků limitující a snižující jinak neuvěřitelný zážitek z celého vystoupení.

Koncert hudby Ennia Morrinconeho v pražské O2 aréně přinesl kromě úžasné a dechberoucí filmové muziky, včetně bezchybných výkonů více než 80 učinkujících na pódiu, nepřeberné množství emocí od radosti, čisté krásy až po mrazení v zádech či dokonce slzy. Jak bylo možné vysledovat z dlouhotrvajícího potlesku a několika přídavků včetně úžasu, a dokonce určité bázně, která se projevovala mlčením a častými otevřenými ústy, odcházela naprostá většina fanoušků mimořádně spokojená, naplněná úctou k mistrovskému odkazu, který Maestro Morricone na této planetě zanechal.

Text: Aleš Materna, foto: FB Maestro Ennio Morricone (ilustrační)
Témata: Ennio Morricone, tribute, Praha, O2 arena

0,00