LIVE: John Lennon jednadvacátého století. David Žbirka a Sunnbrella ohromili pražský Palác Akropolis

Vydáno 06.06.2024 | autor: Aleš Materna

Byl to velice zajímavý a osobitý večer. David Žbirka do pražského Paláce Akropolis přivezl svou londýnskou kapelu Sunnbrella a se třemi britskými spoluhráči předvedli show, za jakou by se nemusela stydět mnohem známější britská jména. Mix zastřených kytarových šlehů proložených elektronikou, tepajícími bicími a nakažlivými melodiemi Davidova výrazného hlasu ohromil fanoušky. Takhle nějak by hrál John Lennon, kdyby se narodil v 21. století.

LIVE: John Lennon jednadvacátého století. David Žbirka a Sunnbrella ohromili pražský Palác Akropolis LIVE: John Lennon jednadvacátého století. David Žbirka a Sunnbrella ohromili pražský Palác Akropolis

David Žbirka
Praha, Palác Akropolis
5. 6. 2024

Celý večer rozjela Karolína Beranová, mladá nastupující umělkyně a písničkářka, která prostřednictvím hudby a zajímavého černobílého vizuálu za zády, obklopená novou kapelou, zkoumá hranice pomyslné reality. Její písně a texty se zabývají každodenními myšlenkami nad vztahy, hodnotami a dospíváním. Zatímco při sólových vystoupeních působí citlivě a intimně, v doprovodu kapely sestávající se ze saxofonisty, bubeníka a dvou kytaristů dostala její hudba nový rozměr.

ROZHOVOR | David Žbirka: Album Sunnbrelly ovlivnily devadesátky, jeho část jsme nahrávali v Abbey Road

V závěru koncertu se sice nevyhnula menším technickým problémům, nicméně předvedla velice zajímavý a osobitý výkon. Zvláště ve zpěvu Karolíny bylo cítit, jak jí svědčí střídaní poloh od zasněné baladické až po vyšší výrazné linky, které se svou naléhavostí doslova zařezávaly pod kůži. Ve spojení s vizuální složkou šlo až o psychedelicky transcendentální zážitek plný více či méně skrytých emocí. Interpretka, která má za sebou vystoupení na festivalech Colours of Ostrava či United Islands of Prague, předvedla na svou mladistvost obdivuhodný výkon.

David Žbirka je se svou kapelou Sunnbrella už mezi českými fanoušky téměř etablovanou značkou. Ač trvale bydlí v Londýně a je obklopený britskými spoluhráči, v Česku i na Slovensku měl již řadu vystoupení. Obzvlášť po vydání debutového a kritiky i fanoušky oceňovaného alba Heartworn se mu podařilo dostat do širšího povědomí a prosadit se na londýnské hudební scéně.

Sunnbrella odehrála zhruba hodinový koncert plný tajemných a zastřených kytarových tónů, pulsující rytmiky a elektronických ruchů, které však nejsou používány samoúčelně, nýbrž drží pohromadě strukturu skladeb. V nich vyniká Davidův hlas a silné melodie jeho zpěvu. Tak silné, že se vloudí do hlavy a do mozku, a ne, a ne se jich ještě dlouho po koncertě zbavit.

Páteří vystoupení byly skladby z debutového alba. Kromě Davida Žbirky s jeho charakteristickou vizáží dlouhých kudrnatých vlasů přes obličej, vynikali také ostatní tři muzikanti – bubeník se silnými a rytmicky přesně tepajícími údery Ben McDowel, basák vystupující v šedo-hnědé dlouhé sukni a občas obsluhující i elektronické mršítko Jamal Malik, stejně jako kytarista a elektronický operátor Samson Srinuan.

Příběh československého hitu: Miro a David Žbirkovi - Nejsi sám

Celý večer odstartovala Sunnbrella skladbou Ivy League a postupně přidávala další výrazné písně a silné melodie. A Week Or So, Omnimori, No More až do drtivého závěru v podání songů Have Your Say, Lost & Found a závěrečné Fever Dream, která debutové album otevírá. Sunnbrella se předvedla jako již ostřílená kapela, včetně úsporného, ale velice působivého vizuálu s jednoduchým pobíhajícím nápisem (názvem kapely) na projekci, a procítěných pohybů.

Ano, hlas Davida Žbirky a některé melodické postupy občas dokonce evokovaly Johna Lennona. Pokud by se narodil a žil v této době, možná by s velkou pravděpodobností tvořil podobnou hudbu, plnou silných nakažlivých melodií, obalenou nikoliv samoúčelným elektronickým balastem a drsně špinavými, zároveň zastřenými kytarami. Sunnbrella předvedla sebevědomý výkon a představila nadšeným pražským fanouškům velice originální porci dream rocku, současné britské muziky, která má potenciál v brzké době ohromit a doslova prolomit ledy v jinak často stagnujícím českém chápání moderní současné hudby.

Text: Aleš Materna, foto: archiv Davida Žbirky
Témata: David Žbirka, Sunnbrella, Karolína Beranová, Palác Akropolis

0,00