LIVE: Miro Žbirka do O2 areny dostal špičkové britské muzikanty i Petra Čecha

Vydáno 04.12.2019 | autor: Roman Jireš

Bratislavský rodák Miro Žbirka vždycky stál tak trochu mimo obvyklé kategorie. A to už dávno před rokem 1989, kdy jeho alba Nemoderný chalan nebo Chlapec z ulice patřila k tomu nejlepšímu v rámci tehdejšího československého popu. Novou dobu s jejími možnostmi ve spojení se svým nejen hudebním talentem využil k mnoha zajímavým projektům včetně natáčení v legendárních studiích Abbey Road. To vše (zatím) vyvrcholilo koncertem ke čtyřiceti letům na scéně v zaplněné pražské O2 areně, kde se slavní a zajímaví hosté točili jako svatí na orloji.

LIVE: Miro Žbirka do O2 areny dostal špičkové britské muzikanty i Petra Čecha LIVE: Miro Žbirka do O2 areny dostal špičkové britské muzikanty i Petra Čecha

MIRO ŽBIRKA
O2 ARENA, PRAHA
3. 12. 2019

Před projekční plochou nabízející zážitek srovnatelný se zahraniční produkcí zahájil Žbirka koncert písní Možno sa ti zdá. Ta i následující medley melodických hitů V slepých uličkách, Katka a Prvá zaujaly perfektním zvukem, který pomohl potvrdit skutečnost, že sedmašedesátiletý Žbirka je stále mimořádný zpěvák. Program vedle starých skladeb jako Dr. Jekyll A Mr. Hyde nebo Múr našich lások vstřícnému publiku nabídl i novější písně - například Fair Play známou ze stejnojmenného výborného filmu se sportovní tematikou režisérky Andrey Sedláčkové.

Miro Žbirka interview: Při nahrávání s muzikanty od Paula McCartneyho mi tělem procházela elektřina

První ochutnávkou z aktuální desky Double Album byl duet Čistý svet, který se Žbirkou za velkého aplausu zazpívala a na klavír doprovodila nevidomá hudebnice Ráchel Skleničková. Byl to dojemný okamžik, škoda že ho trochu narušili burani z VIP prostor, odkud se do komorní atmosféry ozýval hlasitý hovor a cinkání sklenic. Vzpomněl jsme si při té příležitosti na proslulý výrok Johna Lennona při jednom z koncertů Beatles: "Vy v předních řadách tleskejte a ti v lóžích mohou chřestit svými šperky..."

Také v dalších duetech se ukázala Žbirkova schopnost vyhledat někdy i méně známou interpretku a natočit s ní silnou píseň. V O2 areně se tak představily Magdalena Šalamounová (Tento song), Martha (Čo bolí to prebolí) a Katarína Knechtová (Skúška snov).

Miro Žbirka křtil Double Album. Lucerna Music Bar aplaudoval osvědčeným hitům i britským hostům

Knechtovou se Žbirkou už nedoprovázela kapela vedená Janem Horáčkem, ale nejvýznamější host v podobě skupiny britských hudebníků ve složení Blair Cunningham (bicí), Robbie McIntosh (kytary), Hamish Stuart (baskytara), Dean Rosse (klávesy), Pears McIntyr (kytary) a Rob Casse (kytary, zpěv). Nejde o žádné druhořadé muzikanty.

Například kytaristé McIntosh a Stuart, kteří byli i u natáčení Double Alba, se podíleli na sólových albech bývalého člena Beatles Paula McCartneyho Flowers in The Dirt (s hitem My Brave Face) a Off The Ground (s Hope Of Deliverance). Hráli s ním i na celosvětových turné. Stuart absolvoval sérii koncertů také s Ringem Starrem.

Soubor označený jako band Cass & spol. své vystoupení zahájil beatlesovskou klasikou Can't Buy My Love, v níž se vokálního partu ujal producent Double Alba Cass, a poté doprovodil Žbirku v jeho Skúšce snov, Každý chce byť naj a duetu Take Me Home se skotskou zpěvačkou Eddi Reader. Osobitá zpěvačka známá ze skupiny Fairground Attraction poté přidala i svůj hit Perfect. Britští hudebníci zahráli i další písně od The Beatles Get Back a Hey Jude. Nikoho asi příliš nepřekvapí, že si je s nimi zazpívala téměř celá hala.

Příjemným zpestřením koncertu pro mnohé návštěvníky byla účast bývalého reprezentačního fotbalového brankáře Petra Čecha v roli hostujícího bubeníka v písni 22 dní. Čech se jako amatérský muzikant prezentuje delší dobu. Například v roce 2013 vystoupil na festivalu Rock For People v Hradci Králové se skupinou Eddie Stoilow a nedávno kvůli charitě s bubeníkem skupiny Queen Rogerem Taylorem nahrál charitativní singl nazvaný That's Football. Jeho vystoupení nebylo jen laciným efektem, žádné bum, bum, prásk... Ten chlapík vážně na bicí už něco umí.

Závěr koncertu pak patřil Žbirkovým hitům Biely kvet, Atlantída a Mám rád. Je třeba dodávat, že O2 arena aplaudovala vestoje?

text: Roman Jireš, foto: Lukáš Vinter/Bestsport

Témata: Miro Žbirka, O2 arena