RECENZE: Eminem na nové desce vraždí muzikou a stíhá i rekord v počtu slov

Vydáno 30.01.2020 | autor: redakce

Zatímco v roce 2017 byl Marshall Bruce Mathers III. alias Eminem pranýřován za desku Revival, o rok později se jako blesk z čistého nebe objevil s nahrávkou Kamikaze, kde si to vyříkal se všemi kritiky nebo kolegy, které nemá příliš v lásce. Zdá se, že historie se ráda opakuje, a tak se bez ohlášení a jakékoli propagace prostě objevil znovu s jedenáctým studiovým albem. A dobře udělal.

RECENZE: Eminem na nové desce vraždí muzikou a stíhá i rekord v počtu slov RECENZE: Eminem na nové desce vraždí muzikou a stíhá i rekord v počtu slov

Eminem

Music To Be Murdered By

Premonition - Intro, unaccommodating, You Gon’ Learn, Alfred- Interlude, Those Kinda Nights, In Too Deep, Godzilla, Darkness, Leaving Heaven, Yah Yah, Stepdad - Intro, Stepdad, Marsh, Never Love Again, Little Engine, Lock It Up, Farewell, No Regrets, I Will, Alfred - Outro

20 trax / 64 min

Vydavatel: Warner Music

"Pod záštitou Alfreda Hitchcocka" není Eminemovo Music To Be Murdered By rozhodně dílem žádného vyhořelého rapového dinosaura. Se svým nadmíru autentickým projevem je stále ve formě a nebojí se zřetelně štěkat. Deska je nejen o vybledlých tématech typu "ku*vy, chlast a chlebíčky", kde si v Those Kinda Nights už tak nějak klasicky zanotoval Ed Sheeran. Vedle toho nabízí vhled do mnohem kontroverznějších a osobnějších příběhů.

RECENZE: Eminem vás na nové desce Kamikaze praští rovnou do obličeje

Těmi mohou být například Darkness, píseň o Stevenu Paddockovi, který z okna svého hotelového pokoje v Las Vegas zavraždil střelnými zbraněmi 58 osob během festivalu Route 91 Harvest. Eminem si v ní vypůjčil melodii ze slavné Sound Of Silence Paula Simona a Arta Garfunkela a na konci videoklipu vyzývá ke změně zákona o držení střelných zbraní v USA. Další temnou vsuvkou může být skladba Stepdad, která pojednává o domácím násilí.

REKORDMAN V POČTU NAMLUVENÝCH SLOV

Kdo by uvěřil, že schéma, které tak dobře fungovalo před osmnácti lety v dobách The Eminem Show, přežije svoji transformaci do dnešní doby bez újmy na zdraví. Možná je to tím, že Em zraje jako víno a plody své práce dokáže přetavit v tu nejšťavnatější sklizeň. Důraz projevu, jedovaté narážky, popěvky nebo třeba světový rekord v počtu nejrychleji nasázených slov ve sloce písně Godzilla, konkrétně 10,65 slabik za sekundu. Samotná skladba je věnována rapperovi Juice WRLD, který ještě před svým úmrtím v důsledku předávkování stihl track nahrát. Eminem tak pokořil své předchozí rekordy s písní Majesty, ve které hostoval Nicki Minaj, a samozřejmě dnes již notoricky známou Rap God z roku 2013.

Ani výběr hostů není úplně mimo mísu. Kromě výše zmíněného Eda Sheerana a Juice WRLD může být příjemným osvěžením zpěvačka Skylar Grey, která propůjčila procítěné vokály skladbě Leaving Heaven. Seznam dále čítá jména jako například Black Thought nebo Q-Tip a i když má věhlasný, dnes už legendární producent Dr. Dre padesát čtyři let, pořád dokáže tvořit beaty, které  v kontextu současného zvuku obstojí doslova s malíčkem v zadnici.

Slovy Alfreda Hitchcocka, jehož hlas je na desce nasamplován, se "pohodlně usaďte a vyčkejte koronera." Tím je sám Eminem, který vás celou hodinu a čtyři minuty provede svou temně laděnou deskou, kde atributy kvality ještě pořád nezabloudily. Vědí, kdy a jak přesně udeřit silnou lyrikou a hudebním doprovodem. Na konci vás obkreslí křídou a hodí do společného hrobu, protože život prostě není peříčko.

text: Filip Pešta

Témata: Eminem, Alfred Hitchcock, Music To Be Murdered By

4,00