LIVE: Britský Reading festival - Eminem kritizující Trumpa, Muse po boku Briana Johnsona a zakázané ananasy

Vydáno 01.09.2017 | autor: redakce

Letošní ročník britského Readingu se spolu se svým současně probíhajícím sesterským Leeds festivalem zapsal do historie celou řadou bizarních, legendárních, navzájem perfektně vyvážených a inovativních událostí a elementů. Ať už pro studenty, kteří přijeli oslavit úspěšné složení GCSE zkoušek, nebo pro postarší fanoušky klasik promenádující se ve festivalových tričkách z roku 1992, Reading stále představuje dokonalé místo útěku od všeho, kde si každý najde to své. Letos to platilo ještě více než kdy předtím.

LIVE: Britský Reading festival - Eminem kritizující Trumpa, Muse po boku Briana Johnsona a zakázané ananasy LIVE: Britský Reading festival - Eminem kritizující Trumpa, Muse po boku Briana Johnsona a zakázané ananasy

READING FESTIVAL
READING, VELKÁ BRITÁNIE
25. - 27. 8. 2017

Žánrová diverzita účinkujících je ze strany organizátorů pozitivním krokem kupředu pro festival, který byl dříve známý spíše pro typicky rockové a indie-rockové skupiny. Letošní ročník se může pyšnit vysokým zastoupením jak elektronických umělců, jako například Fatboy Slim, Flume, Mura Masa nebo trio Major Lazer, tak velkými jmény z rapové a hip-hopové scény včetně Giggs a Loyle Carnera.

LIVE: Britský Reading festival: Oheň, slunce a pot s Red Hot Chili Peppers nebo Biffy Clyro

Eminem vévodící sobotnímu večeru byl při jeho ohlášení velkým překvapením snad pro všechny, ale dav, který plnil plochu před hlavním pódiem téměř k prasknutí, dokázal, že se jedná o nezaměnitelnou ikonu svého žánru a jeho hudba má stále schopnost sjednotit desetitisíce lidí. Jeho show měla vše, co si natěšení fanoušci mohli přát od hitů The Real Slim Shady přes Lose Yourself až k výkřikům kritizujícím Trumpa nebo píseň Love The Way You Lie, ke které si namísto Rihanny přizval zpěvačku Ebony.

ROCKBLOG: V Česku má vystoupit Eminem, Bruno Mars i Divoký anděl. Ale nevěřte všemu

I přes snahu o co nejvíce inovativní a svěží line-up si zde stále našla místo velká jména typická pro tento festival. Energetiční Korn, Liam Gallagher, který rozezpíval celý festival, když zahrál několik profláklých Oasis písní, a hardcoroví Architects spolu s While She Sleeps adekvátně vyvážili celý line-up.

SECRET SETY A ZAKÁZANÉ OVOCE

Na Readingu mají skupiny v oblibě dělat nečekaná vystoupení na malých pódiích a nebo přijet i přesto, že vůbec nejsou v programu. V minulých letech měly tyto tajné neoznámené koncerty například Foals a You Me At Six. Letos však velkolepost těchto vystoupení překonala předchozí ročníky, když vystoupili Queens of The Stone Age (kteří ještě ten samý den hráli v Leeds v pravé poledne pro skoro prázdný stan). Wolf Alice a The Hunna také překvapili návštěvníky, když se bez oficiálního oznámení (pouze po naznačování na sociálních sítích) prostě zjevili a začali hrát.

Po zrušené části letního turné Marmozets (včetně vystoupení na Rock For People) přijela rodinná skupina nové písně z dlouho očekávaného alba představit na kryté pódium ve stanu. Jeho bezprostřední a syrová atmosféra jim svědčila podstatně více než hlavní stage, kde vystoupili před dvěma lety a tehdejší koncert působil lehce nedoceněně a opomenutě. Dalším interpretem, který přivezl představit nové album, byli Everything Everything, kteří svým až dadaistickým mixem emotivních textů zpívaných vysokým hlasem zpěváka Jonathana, elektronických prvků a úderných kytarových rytmů z právě vydaného alba A Fever Dream roztančili celý stan.

Na seznamu věcí zakázaných v areálu byly mezi drogami, zbraněmi a výbušninami v neposlední řadě ananasy. Ovoce které se zdá být nevinné, bylo údajně označeno jako zdraví ohrožující, a tak bylo návštěvníkům striktně zakázáno ananasy s sebou nosit. Toto bizarní nařízení vychází z jednoho z textů skupiny Glass Animals, kde se zmiňují ananasy a pořadatelé moc dobře věděli, že jejich fanoušci mají ananasy jako svůj symbol. Místo toho měli na jejich vystoupení tedy všichni v rukách alespoň nafukovací, papírové ananasy, plážová lehátka a sluneční brýle ve tvaru ananasů. Nebylo překvapení, když až absurdně energický set, který se převážně skládal z hitů z nového alba How To Be A Human Being, završil déšť konfet s potiskem zmíněného zakázaného ovoce.

SPECIÁLNÍ HOSTÉ A SPECIÁLNÍ SETLIST

Páteční večer patřil skupině okolo Toma Meighana, který přišel na pódium se slovy "I'm fucking still alive" poté, co jen před pár dny museli Kasabian zrušit koncert v Belfastu a Tom byl hospitalizován. Večer, kdy zahráli svůj typický setlist, byl okořeněn hostem na pódiu, když si při skladbě Vlad The Impaler přizvali herce a komika Noela Fieldinga v kostýmu valašského knížete Vlada III. Napichovače, který se objevuje ve videu, v němž si Noel rovněž zahrál. Přátelství Kasabian a Noela nejspíše není potřeba vysvětlovat hlavně proto, že se objevuje v drtivé většině jejich videoklipů a často je i zván aby se skupinou vystupoval na některých koncertech ve Velké Británii.

Muse se v neděli na Reading vrátili po tom, co před šesti lety odehráli legendární set obsahující celé album Origin of Symmetry (koncert, pro který by každý jejich příznivec vraždil). A i přesto, že mají momentálně ve zvyku otevírat sety levnou politickou popovkou Dig Down, představení krátce poté rychle nabralo jiný rozměr, když zahráli srdcervoucí raritu Showbiz, na kterou každý jejich fanoušek, co věděl o nedávném koncertě plném podobných lahůdek z prvních dvou alb v Shepherd's Bush Empire, čekal.

LIVE: Muse si v Praze na otáčivém pódiu opět vybojovali titul: Nejlepší koncertní kapela současnosti

Hlučnost a divokost davu po odehraných stálicích nepřestávala gradovat, když se na podiu zjevil Brian Johnson a za instrumentální pomoci Muse odzpíval píseň AC/DC Back In Black. Matt Bellamy se v ten moment proměnil v malé natěšené dítě, když se nonstop v Brianově přítomnosti usmíval od ucha k uchu a při loučení na něj doslova skočil. Skladba Knights of Cydonia, ke které znal text každý v davu, se stala spolu s masivními ohňostroji oficiálním závěrem celého festivalu.

text: Barbora Gadlinová, foto: Barbora Gadlinová, Daily Mail (titulní)

Témata: Reading festival, Eminem, Muse, Kasabian, Marmozets, Glass Animals

5,00