RECENZE: Film Symphony Bizarre má svoji cenu i pro návštěvníky koncertu Pražského výběru před šesti lety

Vydáno 07.05.2022 | autor: Roman Jireš

Film Symphony Bizarre, záznam vystoupení Pražského výběru konaného 7. prosince 2016 v pražské O2 areně, má svoji cenu i pro 14 tisíc návštěvníků koncertu před šesti lety. Snímek označovaný Michaelem Kocábem jako "audiovizuální projekt spojující hudbu s určitým obdobím kapely" totiž převádí divákům více, než jen záznam rockového koncertu za pomoci několika kamer. Dobře sestřihaná show nabízí skvělou muzuku, kde symfonické těleso neplní jen funkci efektního bonusu, a ukazuje živelnost dění na jevišti zblízka. Symphony Bizarre představili v rámci Mezinárodního filmového festivalu Praha-Febiofest. Do tuzemských kin dorazí 12. května.

RECENZE: Film Symphony Bizarre má svoji cenu i pro návštěvníky koncertu Pražského výběru před šesti lety RECENZE: Film Symphony Bizarre má svoji cenu i pro návštěvníky koncertu Pražského výběru před šesti lety

Záznam koncertu s názvem eR - Last or Forever začíná záběry z listopadu 1989, což má svoji logiku, protože málokterá tuzemská kapela má takový politický přesah jako právě Pražský výběr v čele s aktivistou Kocábem, který si během večera neodpustil kritiku prezidentů Vladimira Putina, Donalda Trumpa a Miloše Zemana. Však také symbolické dobývání místa koncertu zahájil Pražský výběr půl roku před vystoupením natřením tanku T-34 na žluto v prostoru před O2 arenou.

Pražský výběr odpremiéroval ve Slovanském domě film Symphony Bizarre

Symphony Bizarre je však především o skvělé muzice, bigbítu s Českým národním symfonickým orchestrem a americkým dirigentem Stevenem Mercuriem, který to celé zaranžoval. Pražský výběr s mnoha hosty v zaplněné O2 areně skutečně nabídl neopakovatelnou show plnou převleků, světel, tanečnic, projekcí a pyrotechnických efektů, kterou snímalo 35 kamer. Vystoupení  plánovala a chystala skupina celý rok, náročnou choreografii pomáhal tvořit Yemi AD, designér Martin Hruška připravil monumentální pódium o rozměrech 50 krát 43 metrů.

"Chtěli jsme mít monumentální koncert, bizarní, šílený, hlučný. Během příprav jsme přidávali jeden zběsilý nápad za druhým, vystoupení začalo růst pod rukama a bylo nám jasné, že ho musíme nějak vytesat do kamene, zfilmovat," vzpomíná Kocáb. "Symphony Bizarre není klasický dokument a není to ani záznam koncertu. Postaral jsem se o obrazovou složku a hudební editaci, zvukový mistr Michal Pekárek to skvěle zmixoval a můj syn Miki vytvořil zvukové efekty. Vyrobili jsme jakýsi novotvar, kde není místo pro oddech," dodal.

Na jevišti pod vznášející se obrovskou figurínou Ropotáma se vedle ČNSO pod vedením dirigenta Metropolitní opery v New Yorku Mercuria, který se v písni Tatrman dokonce chopil elektrické kytary, mezi hosty mimo jiné představuje Vojtěch Dyk. Velký prostor dostali vokalisté Viktor Dyk, Hana Kosnovská a Michal Skořepa, některých pěveckých partů se zhostila Iva Pazderková nebo bývalý člen Pražského výběru Jiří Tomek. Zazněl průřez celou historií Pražského výběru a filmový záznam ukazuje i sympatické usmíření, když v závěru koncertu dorazil i bývalý baskytarista Pražského výběru Ondřej Soukup, kterému ve skladbě Slušný člověk vypomohla operní pěvkyně Gabriela Beňačková.

Atmosféru Pražský výběr odlehčil svojí verzí písně z Žebrácké opery Bertolta Brechta Mackie Messer doprovázenou projekci jejího známého ztvárnění Milošem Kopeckým. Filmová podoba výročního koncertu dokládá, že Vilda Čok je ze všech členů kapely nejtalentovanější herec, zatímco bubeník Jiří Hrubeš vystupující část večera v županu působí jako největší mimoň a kytarista Michal Pavlíček je skvělý virtuos. Sestavu doplňuje druhý bubeník  Klaudius Kryšpín. Ti všichni mají zásluhu na tom, že v roce 2016 v O2 arebě nejen Pražákům bylo hej.

V minulosti již kapela v roce 1982 s režisérem Jurajem Herzem natočila film Straka v hrsti. Promítání filmu bylo zakázáno a ihned po jeho dokončení putoval do trezoru.

Krátce po vystoupení zaznamenaném ve filmu Symphony Bizarre Kocáb uvedl, že nevylučuje, že akcí v O2 areně skupina uzavře svoji koncertní činnost. Nestalo se a 4. července 2018 Pražský výběr vystoupil jako předkapela skupiny The Rolling Stones. Takže Symphony Bizarre není žádným pomníčkem.

Text: Roman Jireš, foto: Bontonfilm
Témata: Pražský výběrMichael KocábMichal PavlíčekVilém Čok, Klaudius Kryšpín, Jiří Hrubeš, Febiofest, Symphony Bizarre, Michal HoráčekOndřej Soukup

0,00