Příběh českého hitu: Pražský výběr - Chvastoun

Vydáno 01.12.2022 | autor: Aleš Materna

Chvastoun Pražského výběru patří k legendárním hitům této kultovní kapely, která k tomuto statusu dospěla vlivem perzekucí a čtyřletému zákazu činnosti v období normalizace v polovině osmdesátých let, ale hlavně díky svým mnohoznačným textům a originálnímu mixu hudby, v níž se mísily prvky nové vlny, rocku, jazzu a punku.

Příběh českého hitu: Pražský výběr - Chvastoun Příběh českého hitu: Pražský výběr - Chvastoun

Chvastoun se objevil na druhém albu Pražského výběru nazvaném Výběr, vydaném u Supraphonu 1. ledna 1987. Tohle elpíčko ovšem vyšlo paradoxně jako první, zhruba rok před debutovým albem Straka v hrsti, které bylo ihned po natočení umístěno do trezoru.

Jak vlastně vznikl tento atypický a přitom jeden z nejoblíbenějších songů kapely? Kdo napsal ten legrační text? A jaký příběh se za hitem, který zlidověl pod názvem Cimbály, ukrývá?

A tak jsem se prošel po Miami Beach
a co jsem tam viděl z toho jsem byl pryč
viděl jsem věci vskutku monstrózní
a teď se jen držte všude cimbál zní
A tisíce hráčů v světlech neonů
a támhle se svíjí tlupa Šošónů
a skleněnej medvěd s šesti nohama
a rotující kedluben
a dopadl mi na buben

Příběh českého hitu: Pražský výběr - Na václavskym Václaváku

Chvastoun patří k nejbláznivějším  songům, které jsem kdy složil. Písnička je postavená na ostinátní kytarové figuře, Je to takový kolovrátek, který se harmonicky proměňuje a pustupně graduje do refrénu, jenž díky přímočaré melodii a sloganu postupem času zlidověl. Do mezihry jsem ještě vložil bizarní disharmonické kytarové téma ala Výběr. Na závěr jsem napsal tuš, takovou šílenou kytarovou fanfáru. Michael Kocáb to celé fantasticky nazpíval. Co se týká samotného textu, tak v době nahrávání druhého alba Výběr jsme hledali nosná témata a rozhodli jsme se, že písničky na této desce budou hlavně o charakterech jednotlivých lidských typů, jakési jejich karikatury – proto tam je Tartman, Smolař, Snaživec, Člověk bez talentu a nakonec i Chvastoun,“ zavzpomínal autor hudby Michal Pavlíček ve svém studiu Na Kloboučku, kde jsme si povídali o jeho plánech a koncertních aktivitách.

Já jsem hrál, ty jsi hrál
a my jsme hráli na cimbál
A my jsme hráli na cimbály
a všichni myši tancovaly
já jsem hrál, ty jsi hrál
my jsme hráli na cimbál
my jsme hráli na cimbály
a všichni myši tancovaly.

Po zákazu Výběru mezi roky 1984– 1987 to bylo divný období, občas jsem něco natočil anonymně ve studiu a při tom jsem dělal ještě topiče. Pak jsme se s manželkou jednoho dne rozhodli, že vypadneme z Prahy a přestěhovali jsme se s dětmi na Šumavu, kde jsme si pronajali u lesa na konci vesnice stařičkou chalupu s kadibudkou. Byl to unik z té deprese a potřeboval jsem se prostě provětrat. A tam jsem měl hodně času a skládal jsem jako blázen. Měl jsem takový kazeťák, na kterém jsem si natáčel všelijaké nápady jak pro Výběr nebo pro budoucí Stromboli či LP Rány Zuzany Michnové. Mimochodem jsem před nedávnem vyštoural bednu, plnou takových magnetofonových kazet z té doby. Pak jsem si záhy pořídil tzv. čtyřstopák, kazetový magnetofon, kde jsem si mohl hudbu nahrávat do jednotlivých stop, v té době to byl obrovský technologický vynález. A na něm jsem si ty věci i aranžoval, a dokonce některé záznamy jsem pak i použil. Např minimalistická figura kytar ve Velikém lalulá jsou právě z této ‚samohrajky'," dodává uznavaný skladatel a kytarista Michal Pavlíček.

A tisíce hráčů, haldy žetónů
a reklamy řvou z města z betonu
a zvesela do čela kape vodička
a napoj mi má milá mého koníčka.

Zatímco autorem hudby je výhradně Pavlíček, k výsledné textové podobě přispěl každý ze členů kapely – tedy také Michael Kocáb, Vilém Čok, Klaudius Kryšpín, a dokonce i tehdejší manažer skupiny Vladimír Pokorný. „Text k této písničce je kolektivní záležitost, každý z nás tam má nějakou svou větu, frázi někdo více, někdo méně. Seděli jsme v bytě u Viléma a vymýšleli doslova kraviny, aby to pasovalo do té melodie té písničky. Myslím, že dokonce slogan ´všichni myši tancovaly´ Michael někde zaslechl od režiséra Krejčíka. Když jsme natáčeli zpěv, tak celý ten recitativ Michael vypálil jako nepříčetný šílenec, celé to  spontánně improvizoval na fleku. A dodnes to dělá fantasticky na koncertech a různě to obměňuje. K této písni vznikl i bláznivej klip, který měl docela ohlas. Na LP Výběr kromě textů, co jsme psali  takhle dohromady, napsal  texty jako Tatrman, Snaživec Michael Kocáb a Tyhle řeči znám Josef Novotný.  No a pak nastal tuhý boj s cenzurou, takzvanými textovými komisemi, které schvalovaly texty na LP,“ přiblížil proces jeho vzniku Michal Pavlíček.

Já jsem hrál ty jsi hrál
my jsme hráli vy jste hráli
na cimbály všichni myši tancovaly
my jsme hráli vy jste hráli
na cimbály všichni myši tancovaly
voni hráli taky hráli
na cimbály všichni myši tancovaly
my jsme hráli vy jste hráli
na cimbály všichni myši tancovaly
já jsem hrál ty jsi hrál Vašek taky
hrál na cimbál my jsme hráli vy
jste hráli všichni myši tancovaly
na cimbály, na cimbály všichni myši tancovaly
my jsme hráli vy jste hráli na cimbály
všichni myši tancovaly já jsem hrál
ty jsi hrál Honza taky hrál na cimbál
my jsme hráli na cimbály všichni myši
tancovaly voni hráli taky hráli na cimbály
všichni myši tancovaly na cimbály tancovaly
na cimbály tancovaly všichni myši taky hrály
na cimbály všichni myši tancovaly.

Michal Pavlíček měl na konci osmdesátých let velice činorodé období, kdy tvořil a vymýšlel hudbu pro několik projektů souběžně, což mu ostatně zůstalo až do současnosti. Chvastoun a celá deska Výběr vznikla vlastně v docela „uvolněné“ atmosféře. Album jsme nahrávali krátce po ukončení čtyřletého zákazu, i když jsme měli z toho zákazu kocovinu, byli jsme všichni natěšení, zase jsme byli pohromadě. Za sebe to bylo pro mě velice plodné období, plné invenci a hledačství. V  šuplíku jsem měl mnoho písniček a skladeb. V té době asi vznikly ty nejoriginálnější věci, které jsem možná udělal, nejenom věci pro Výběr jako třeba Chvastoun, ale i skladby pro LP  Rány Zuzany Michnové a dvojalbum Stromboli."

ROZHOVOR | Pražský výběr: Novou desku máme v computeru, chybí jen texty

O tom, jaký význam má pro tvorbu skupiny i po letech tato písnička, dokresluje historka, která se odehrála v roce 2016 v rámci monstrózního koncertu Pražského výběru v pražské O2 aréně. „Chvastoun patří mezi ty přímočařejší skladby Pražského výběru, kdy si na koncertech jednoduchou melodii refrénu zpívá celá hala. Když jsme připravovali před pár lety koncert v O2 aréně s mnoha hosty a symfonickým orchestrem, tak americký dirigent Steven Mercurio, který naše písně aranžoval, byl z písní Pražského Výběru nadšený, a to od světoznámého dirigenta, jenž spolupracoval s Pavarottim, Bocellim nebo třeba Stingem, skutečně potěší,“ uzavřel povídaní o písničce, která nemůže chybět na žádném koncertu Výběru Michal Pavlíček. Ten v současné době připravuje k vydání své vlastní retrospektivní čtyřalbum Faces.

Michal Pavlíček bude jedním z hlavních koncertních hostů vyhlášení Hudebních cen Žebřík – 31. března v DEPO2015 v Plzni. Za doprovodu Báry Basikové, Kamila Střihavky, Viléma Čoka, Radka Škarohlída a dalších hvězdných hostů odehraje exkluzivní hodinový „best of“ koncert.

Text: Aleš Materna, Jarda Hudec, foto: archiv Michala Pavlíčka, Supraphon
Témata: Pražský výběr, Michal Pavlíček, Michael Kocáb, Vilém Čok, Příběh hitu

zavřít