RECENZE: Film Whitney odhaluje třináctou komnatu popové megahvězdy

Vydáno 07.08.2018 | autor: Hana Bukáčková

Pohádková kariéra, avšak osobní život plný strastí a stínů minulosti. Takový byl osud fenomenální zpěvačky Whitney Houston. Poodhaluje to dvouhodinové svědectví mapující její cestu. V českých kinech běží pod názvem Whitney od začátku srpna.

RECENZE: Film Whitney odhaluje třináctou komnatu popové megahvězdy RECENZE: Film Whitney odhaluje třináctou komnatu popové megahvězdy

Whitney

Režie: Kevin Macdonald

120 min

Distributor: Bohemia MP

Letos 9. srpna by se zpěvačka dožila pětapadesáti let, bohužel jí to nebylo dopřáno. Před šesti lety (11. února 2012) zemřela na zástavu srdce. Předávkovala se drogami.

"Byly časy, kdy jsem se ptala Boha: Proč se tak děje?" to jsou úvodní slova samotné Whitney zkraje dokumentu, který nese stejný název jako film natočený před třemi lety mapující bouřlivý vztah se zpěvákem Bobby Brownem. Ten nakonec skončil rozvodem. Oscarový režisér Kevin MacDonald se pokusil s odstupem času najít o Whitney pravdu a možná i vysvětlení jejího smutného konce. Povedlo se mu to. Jedinou výtkou je moc dlouhá stopáž, bohatě by místo dvou hodin stačila hodina a půl.

Zemřela Whitney Houston, bylo jí 48 let

SONDA DO SOUKROMÍ

Film zobrazuje zpěvačku, jak ji neznáme. Obsahuje množství archivních záběrů, první demonahrávky, útržky z televizních i koncertních představení a autentické zpovědi rodiny a nejbližších, které odhalují mnoho tajemství, jež nám dávají možnost lépe poznat a pochopit její osud. Avšak jedna důležitá zpověď chybí, a to od její jediné dcery, která přežila svoji matku o tři roky. Zemřela ve dvaadvaceti letech na lobární pneumonii, nedožila se tedy tohoto natáčení. Určitě by poodhalila více z nevyřčeného.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Whitney Houston (152.)

Dokument připomíná vzestupy a pády hvězdy, která se nerodí každý den. Whitney pocházela z hudební rodiny, odmala byla k muzice vedena a od třinácti toužila stát se profesionální zpěvačkou. Po ničem jiném neprahla a dřela na tom, aby se její cíl naplnil. Whitney Houston měla zlato v hrdle a dar od boha. Věděla to ona i její matka Cissy Houston, někdejší členka soulové skupiny Sweet Inspirations vokálně doprovázející například Arethu Franklin, která byla mimochodem kmotrou Whitney.

Matka nad ní držela ochrannou ruku, jak se ale dozvídáme ke konci dokumentu, ne vždy se jí malou Whitney podařilo ochránit. V dětství ji zneužívala vlastní sestřenice Dee Dee Warwick. Že se o tom nemluvilo/nevědělo, bylo možná i proto, že rodina Houstonových byla vychovávana ve víře a skandály si "nemohla" dovolit. Přitom sama Cissy prý měla poměr s duchovním, kvůli kterému údajně skončilo její manželství se zpěvaččiným otcem. Ještě než Whitney poznala svoji osudovou lásku, měla úzký vztah se svojí asistentkou a nejlepší kamarádkou Robyn.

VZESTUP I TVRDÝ PÁD

Snímek neopomněl samozřejmě ani její bohatou pěveckou kariéru, kterou započala v roce 1983, kdy se poprvé objevila v televizním pořadu. O dva roky později se proslavila hitem Saving All My Love for You, který jí vynesl první Grammy. A pak se kolo štěstí roztočilo na plné obrátky. Získávala jednu cenu za druhou, seznámila se s osudovým mužem Bobbym Brownem, narodila se jí dcera Bobbi Cristina, o kterou se moc nestarala, jak taky zjišťujeme z exkluzivních povídání. Měla dar svým hlasem budit emoce. Všichni si jistě vzpomenou, jak zpívala americkou hymnu na SuperBowlu.

Bohužel všechny vzestupy jsou vykoupeny i pády. Rychle vydělané peníze s rostoucí slávou postupně utápěla v alkoholu a drogách, libovala si v marihuaně či kokainu. Návykové látky jí měl obstarávat mladší bratr Michael, který pro ni dělal road managera a v dokumentu tvrdí, že v osmdesátých letech byly drogy všude dostupné, nebyl problém je sehnat ani v Japonsku, které se ortodoxně stavělo proti jejich užívání. Bratr Gay seknul s kariérou v basketbalu a dělal jí vokalistu. O peníze ji později připravil otec, který nechal obchodu a místo toho ji zastupoval. S ním se pak soudila, když ji zažaloval o sto milionů dolarů.

Zásadní milník znamenala i velká filmová role v Osobním strážci po boku Kevina Costnera, kde se poprvé ve filmu líbala černoška s bělochem. Neodmyslitelně ke snímku patří hit I Will Always Love You.

Až úsměvně působí příhoda, že jednu paní poslali do vězení za to, že si nestále v kuse pouštěla písničky Whitney, až sousedovi došla trpělivost. To nejlépe ilustruje, jaké silné emoce její hudba dokázala vyvolat.

Text: Hana Bukáčková

Témata: Whitney Houston, Whitney, Osobní strážce

4,00