RECENZE: Gorillaz nahráli desku na iPad, spíš na něm ale měli hrát hry

Vydáno 07.05.2017 | autor: David Stoklas

Nejnovější počin od tlupy animovaných opičáků nejprve zarazí poměrně velkým počtem skladeb. Částečně díky všemožným intermezzům, kde parodují současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Silné a trefné politické zprávy však nevyzní, kvůli nezajímavému hudebnímu doprovodu.

RECENZE: Gorillaz nahráli desku na iPad, spíš na něm ale měli hrát hry Gorillaz přijedou na podzim i do České republiky - vystoupí v pražské O2 areně

Gorillaz

Humanz

Intro: I Switched My Robot Off, Ascension (feat. Vince Staples), Strobelite (feat. Peven Everett), Saturnz Barz (feat. Popcaan), Momentz (feat. De La Soul), Interlude: The Non-conformist Oath, Submission (feat. Danny Brown & Kelela), Charger (feat. Grace Jones), Interlude: Elevator Going Up, Andromeda (feat. D.R.A.M.), Busted and Blue, Interlude: Talk Radio, Carnival (feat. Anthony Hamilton), Let Me Out (feat. Mavis Staples & Pusha T), Interlude: Penthouse, Sex Murder Party (feat. Jamie Principle & Zebra Katz), She's My Collar (feat. Kali Uchis), Interlude: The Elephant ,Halleujah Money (feat. Benjamin Clementine), We Got The Power (feat. Jehnny Beth)

20 trax / 49:19 min

Vydavatel: Warner Music

Příští rok to bude už dvacet let, kdy se spojili Damon Albarn z kapely Blur a komiksový výtvarník Jamie Hewllet a dali život čtyřčlenné kapele, která existuje jen na papíru či videu. Musíme ocenit, že Albarn netěží ze staré slávy a snaží se svoji tvorbu posouvat stále vpřed. Mezi hudebníky, kteří nějaký čas tvoří, se totiž často rozmáhá takový nešvar. Kdyby se Albarnovi čistě hypoteticky dostalo možnosti pronést památnou řeč při přistání na Měsíci, zněla by nějak takhle: "Je to několik kroků vpřed, ale vlastně obrovský skok zpátky."

OD DUBSTEPU PO RETRO OSMDESÁTKY

Na futuristickém albu se vystřídá v roli hostů řada známých jmen. Například zmiňme notorického rýpala Noela Gallaghera nebo Benjamina Clementinea, který vystoupí na letošních Colours of Ostrava. Deska je v podstatě jeden velký večírek, během kterého všichni chodí k Albarnovi do obýváku, kde sedí nad iPadem a sypou ze sebe jeden song za druhým. Mezi nejzajímavější momenty patří Saturn Barz, kde je doprovází jamajský rapper Popcaan a efektně komponují dubstepové prvky do tradičního rapu. Pak určitě ještě zmiňme vrtošivou skladbu We Got The Power, kde se zvukově přesouváme do éry osmdesátkových seriálů ze západního pobřeží.

Gorillaz představí nové album Humanz v Praze! V O2 areně vystoupí v listopadu

SNAHA SE CENÍ

Proč zbytek písní ale postrádá náboj? Asi to nemůžeme svést na absenci analogových nástrojů. Práce se zvukem jako takovým se povedla a v dnešní době není nic neobvyklého složit hudbu kompletně přes počítačové programy nebo aplikace na tabletu. Vůbec nejde o špatnou volbu přístupu a použité techniky. Nicméně snaha působit za každou cenu novátorsky se obrátila proti Gorillaz a deska, u níž si dali za cíl zachytit blízkou budoucnost, zní naopak docela retro, i přes tématiku, kterou řeší. Možná budeme moci použít přirovnání a fráze ve smyslu, že se historie opakuje.

Od této desky se očekávalo možná až příliš. Výsledek je průměrný. Album Humanz, i přes potenciál, který má, žádnou revoluci nevykoná. Nabízí pár dobrých skladeb, ale jako celek působí neuspořádaně a hlavně nevýrazně. Oceňme ale snahu a hostující hudebníky. A i když vás deska neosloví, vždycky je tu možnost se alespoň zamyslet nad jejím poselstvím. Donald Trump si ji sice s největší pravděpodobností neposlechne, ale třeba to bude právě ona, která některé lidi přesvědčí, že tento člověk nepředstavuje tu správnou cestu.

Témata: Gorillaz, Humanz, Damon Albarn, Donald Trump

3,00