RECENZE: Hardcoroví Status Praesents vypustili Bestii. Dokázali, že jsou ve formě

Vydáno 12.01.2022 | autor: Michal Ivanega

Hardcore není mrtev. Nejenom toto poselství předávají Status Praesents. Složitou covidovou dobu a čekání na živé koncerty si Status Praesents zkrátili skládáním a nahráváním nových písní. EP přichází po třech letech od posledního alba, sestava ho nazvala velice poeticky, Bestie.

RECENZE: Hardcoroví Status Praesents vypustili Bestii. Dokázali, že jsou ve formě RECENZE: Hardcoroví Status Praesents vypustili Bestii. Dokázali, že jsou ve formě

Status Praesents

Bestie

Puč-meloun, Dřubída, K výšinám, Leda au, Krutiruk, Vůbec žádná, Babitze

7 skladeb / 23 min

Vydavatel: vlastní náklad

Nahrávka pokračuje ve stejném duchu, jako předcházející album Atrum Tremorandum, které vyšlo v roce 2018. Opět slyšíme české texty, melodický, ale pořád ještě správňácky naštvaný zpěv, drsné kytarové riffy, to vše v rychlém a hardcorovém tempu. Staří fanoušci jistě nebudou zklamáni.

Status Praesents interview: Máme zajetý systém neustálého ponižovaní jednotlivých členů

Desku otevírá song Puč-Meloun, rychlá kytarovka s odsekávanými riffy. Jednoznačně největší peckou nového EP je ovšem hned druhý song Dřubída. Píseň, která byla vydána již v roce minulém jako singl obohacený o vydařený klip, šlape rychlým tempem, zběsilými riffy a silně návykovým refrénem. Text písně se také nemá za co stydět, pojednává o vnitřních pochodech v našich hlavách. Je o dilematu, zdali a jak se našim vnitřním démonům postavíme. Na druhou stranu, Statusáci vždy svá alba doplňovali i humornými či netradičními hudebními výtvory. Tentokrát je to píseň Leda Au, kde kapela zaranžovala dokonce i žesťovou sekci. Trubkami, trumpetami a humornými textem o se to v této písni jenom míhá.

Píseň K Výšinám obsahuje vydařené kytarové sólo, v jednom z dalších songů Krutiruk zase kapela vzdala hold všem motorkářům, s nimiž je kapela spjatá od samých počátků svojí existence, podobně jako s extrémními bikery. Píseň Vůbec žádná se hemží hutnými riffy a přitom překvapivě melodickou zpěvovou linkou v refrénu. Závěrečný song Babitze zaujme stylově temně pojatým intrem, nicméně v refrénu se píseň rychle rozjede a dá vzpomenout na hardcorové legendy, třeba rovnou na kultovní Suicidal Tendencies.

Všechny písně obsahují řízná slova. Je vidět, že si zpívající frontman Vojtěch Kopřiva dal záležet nejen na pikantnosti textů, ale i na frázování, melodičnosti a chytlavosti. Je zřejmé, že přechod do češtiny posunul kapelu zase o kus dál, navíc se dá předpokládat, že chytlavé texty budou fungovat i v živém podání. Podobně jako předchozí album, i Bestie se pyšní skvělým zvukem a masteringem. Nahrávka obsahuje sedm songů a délka dosahuje 23 minut, což není nijak závratná hodnota, na druhou stranu se dá říct, že se Status Praesents drží momentálně nastoleného kurzu. Bestii to  solidně šlape. Album se bezesporu vydařilo.

Text: Michal Ivanega, foto: FB kapely, archiv iREPORT
Témata: Status Praesents, hardcore, street punk, rock

4,00