RECENZE: Martin Chobot nahrál debut plný silných životních příběhů, svými tématy se dostává pod kůži

Vydáno 04.12.2022 | autor: Tomáš Kocian

Martina Chobota asi většina posluchačské obce zaregistrovala až po boku zpěvačky Ewy Farne. Původně člen její doprovodné kapely, v současnosti už její muž. Jenže tato perspektiva by byla až příliš krátkozraká. Chobot je především výborným muzikantem a svým debutem ukazuje, že má i na víc než být "pouze" tím klukem v pozadí.

RECENZE: Martin Chobot nahrál debut plný silných životních příběhů, svými tématy se dostává pod kůži RECENZE: Martin Chobot nahrál debut plný silných životních příběhů, svými tématy se dostává pod kůži

Martin Chobot

Pootevřené dveře

Skladby:
Hodinky po dědovi, Jak tomáš ráda, Pootevřené dveře, Tak jsme se hledali, Všechno má svůj čas, Gravitace, Dobré ve zlém, To všechno z lásky, Ještě nic neskončilo

9 skladeb / 29:26 min

Vydavatel: EwoLution

Devět autorských písní alba Pootevřené dveře se nese v poprockových melodiích. Tedy žánrech, ve kterých se sám hudebník pohybuje už dlouhá léta. Nedá se mu upřít, že samotnou kompozici písní má v malíčku. Krátké sloky, které po pár chvílích střídají zapamatovatelné refrény. Titulní skladba alba je zářným příkladem. Její páteř tvoří akustická kytara, ke které se v refrénech přidá doprovodná elektrická kytara s bicími. Jednoduchá písničkářská forma zde funguje na výbornou. Rozebírá téma nastávajícího rodičovství, do kterého vnáší své vlastní pochybnosti v kombinaci se zodpovědností. Silná píseň, v níž si interpret nechává pootevřené dveře jako symbol bezpečí. 

Partnerské spolupráce hudebníků  často nedopadají dvakrát dobře. Jednak proto, že posluchač nedocení mnohé interní pomrkávání, jednak proto, že tento typ písní často sklouzává k patosu. I přesto se Martin Chobot se svou partnerkou rozhodli to zkusit. Vznikla tak akustická milostná skladba Tak jsme se hledali, která není zbytečně přeslazená. Sem tam se sice objeví nějaké to klíšé, ale nikterak nekazí zážitek z poslechu.

Jako zpěvák se Martin Chobot drží při zemi. Nezachází do přílišných výšek a celkově s hlasem nikterak zásadně nepracuje. Snad až na píseň Dobré ve zlém, kde v závěru přitlačí na pilu a posadí svůj hlas o něco výše a píseň díky tomu dostane potřebnou gradaci. Kvůli absenci hlasové invence mohou songy místy působit dost podobně. Jenže Chobot je spíše písničkář a obsah tak předčí formu. Jeho témata se často dostávají pod kůži a člověka překvapí, jak moc to tomu klukovi jde. V písni To všechno z lásky otevírá téma domácího násilí. Je dobře, že mu v nahrávce opět vypomáhá Ewa Farna, jenom to podtrhuje fakt, že se tato problematika týká obou pohlaví.

Jsou ale případy, ve kterých zpěvákovi chybí pár kroků k vypilování písní. Například Hodinky po dědovi začínají sice možná až přespříliš obyčejně poprockově, jenže rychlý refrén brzy namlsá posluchače. Bohužel ale více než neustálé opakování refrénu až do konce nenabídne.

ROZHOVOR | Martin Chobot: Po odchodu z kapely Ewy Farne ze mě opadl stres. Albem pootevírám dveře k mé osobě

Martin Chobot nahrál debut, který má rozhodně co říct. Jde o písničkářské, lehce rockově laděné album, které sice nevyčnívá zvukem nebo aranžemi, zato jde jednoduše a cílevědomě přímo k věci. Je zjevné, že je ve zpěvákově tvorbě ještě prostor pro zlepšení. Na každý pád jsou Pootevřené dveře příjemnou deskou plnou silných životních okamžiků. 

Text: Tomáš Kocianfoto: Martin Řezáč
Témata: Martin Chobot, Pootevřené dveře, album, debut, recenze Ewa Farna

3,50

čtenáři

hlasuj
zavřít