RECENZE: Rytmus dosáhl na nové desce Krstný otec svého dosavadního vrcholu

Vydáno 04.01.2017 | autor: Daniel Nádler

Rytmus se vydal na pouť za nejkomplexnějším a nejdospělejším albem celé jeho diskografie. Často velmi diskutovaný a ne všemi oblíbený slovenský umělec zasáhl obecenstvo nejočekávanější rapovou deskou roku 2016. Dokázal Rytmus, že je opravdovým kmotrem celé zdejší scény?

RECENZE: Rytmus dosáhl na nové desce Krstný otec svého dosavadního vrcholu Rytmus dosáhl na nové desce svého vrcholu

Rytmus

Krstný otec

Ja sa bavím, Pozor, Povolanie syn, Motivujem mladých 'ludí, Odpusť, Tlak, Gádže nemíňajú lóve, Skutočne kvalitný, Hladám odpoveď, Je nám úplne jedno, Nevinné, Kktko, Obrazy, Cem šetko a teraz, Neporovnávaj užívaj, Kandino Patkani, Zatváram, V mojich predstavách, Nepatrím nikomu, Keď sa budú pýtať, Chalan vs. muž, Krstný otec, Stokára nemóžeš dojebať, Ďakujem

24 trax / 79 minut

Vydavatel: Tvoj Tatko Records

Nejdřív nás Rytmus nalákal svým krátkometrážním filmem Eternal, který v sobě ukrýval několik úryvků z desky. Každý očekával něco velkého. Nakonec, jak to má Rytmus ve zvyku, znovu překvapil svojí nepředvídatelností. Vykročil totiž z nynějšího stinného trendu "čím méně písní, tím lepší deska". Servíruje nám proto rovnou dvacet čtyři různorodých skladeb. Pestrosti se držel i při oslovování hostů, mezi kterými se objevují jména jako Kali, James Cole nebo Majk Spirit, jež nejspíš na desce nikdo neočekával.

Charakteristickým pojmem alba je komplexnost. Přestože díky obrovskému množství skladeb mohla deska skončit monotónně nebo vyznít jako pouhá kompilace ve stylu pejsek a kočička, naštěstí se ani jedno nestalo. Rytmus se album rozhodl protnout všemi možnými hudebnímy žánry a styly. Od klasických rapových skladeb se dostáváme až k vlivu funku v Neporovnávaj užívaj nebo V mojich predstavách. Odvážný experiment vyšel i s jazzovým nádechem skladby Zatváram, která je okořeněna o saxofonové kudrlinky a nádhernou sloku od Indyho, dnes již české rapové legendy.

Rytmus křtil ve Foru Karlín ve velkém stylu: Dorazili i Marpo, Ektor, James Cole nebo královna twerku

Další velký plus si zaslouží samotný Rytmus. Jeho technika rýmování se posunula od dob poslední sólové desky do naprosto jiné ligy. Vytváření nových slovních obratů, frázování, občasně odlišná rytmika a taktéž slovní zásoba prošla velkým obohacením. Všechny zmíněné aspekty se na tomto dílu slastně odráží.

ODPOVĚDI NA OTÁZKY

Autor si prošel velkým vývojem, tímto dílem může deklarovat svoji dospělost a vyrovnanost. Rytmus hledá odpovědi na otázky kolem odpuštění, závisti a osobního růstu, rovněž se nebojí zaplout do vod motivace, kariéry a slávy. Mezi nejhlubší a nejvážnější skladby bychom mohli zařadit Odpusť, Nepatrím nikomu, Chalan VS muž nebo Hledám odpoveď. Chronologicky se v šestiminutové výpovědi pověnuje všem svým kariérně nejzásadnějším momentům v Krstný otec.

Každopádně ne vše se točí okolo vážných témat. Rytmus umí zabruslit do tvrdších poloh. Jasným příkladem tomu je skladba Skutočne kvalitný, Je nám úplne jedno nebo Tlak, kde můžeme vidět parťáka Ega, který se také rozhovoří o problematice žen v songu Nevinné. Mezi kontroverznější zákoutí desky může patřit relativně vulgárnější píseň KKTKO  nebo jiskřivý song Gádže nemíňaju lóve.

Deska je prošpikovaná kvalitnímy produkcemi, výborným celistvým zvukem a kladně se projevil i mladičký talent Laris Diam se svými zpívanými částmi. Černý puntík padá snad jen na jedinou skladbu, kde se objevuje matador scény Ektor. Nicméně při rozsáhlosti tohoto projektu se jedna nepovedená skladba rychle ztrácí.

Rytmus dospěl jak hudebně, tak svojí osobností. Nebál se několika experimentů a netradičního výběru hostů. Dokazuje, že se umí prosadit i melodicky. Desku stále doprovází profesionální klipy a silné prodeje. Na novince otevřel Rytmus své srdce trochu víc než obvykle a nadmíru mu to sluší. Bez diskuze si právem může dovolit o sobě říct, že je Krstný otec.

BEST TRAX: Zatváram, Gadže nemíňaju lóve, Nepatrím nikomu, Chalan VS muž
ZKUS TAKY: H16 - Sila

text: Daniel Nádler, foto: archiv, Lukáš Loužecký (koncert)