POST SCRIPTUM (45): Kapely bojkotují letošní Trutnoff. "Havlův festival" má totiž narušit pozvaný komunista Jakeš

Vydáno 12.05.2016 | autor: Simona Knotková

Festival Trutnoff se letos asi bude muset obejít bez několika tradičních hudebních jmen. Bojkot si ale zaslouží i někteří interpreti za oceánem. 

POST SCRIPTUM (45): Kapely bojkotují letošní Trutnoff. Některé věci se můžou stát jenom v našem českém absurdistánu

ŘEKNĚME STOP AZEALIE BANKS

Osobnost Azealiy Banks je pro mě velkou záhadou. Pro její chování mám jediné racionální vysvětlení, a to že muzikantka trpí psychickou chorobou. A nemyslím to nijak jízlivě, myslím to naprosto vážně.

POST SCRIPTUM (11.): Bono se vyjádřil k uprchlické krizi, Azealia Banks zase trollí

Všichni jistě známe interprety, kterým talent do kolébky zrovna nebyl dán, proto se o pozornost hlásí jinými způsoby, přes odhalené fotografie až po skandální výstupy na veřejnosti. Azealia Banks talent má, vydala jeden z nejlepších debutů posledních let, a nemusí se tedy k obdobným metodám snižovat. Přesto se pořád chová jako ten fracek, malá ukřivděná holčička, která neví, jak na sebe jinak strhnout zájem než zoufalým vykřikováním homofobních, rasistických a jinak nenávistných výroků na sociálních sítí. Na svém kontě má i několik verbálních a fyzických útoků v reálném světě. Velmi smutné.

V médiích bychom se mohli dočítat jenom o její hudbě, ale místo toho je jejím portfoliem přehlídka nevychovanosti a vulgárností nejhrubšího zrna. Snad není mainstreamového umělce, kterého by Azealia dosud nestačila urazit. Její velkohubost je už tak notorická, že by se mohlo namítnout, proč o ní vůbec píšu. Je to zkrátka obyčejný troll, proč ho tedy, jako média po celém světem, krmím? Jestli existuje nějaká hranice mezi "neškodným" trollením a nenávistnou rétorikou na hraně zákona, Azealia Banks ji už dávno překročila a my bychom o ní měli přestat mluvit jako o někom, kdo je "trochu magor a nevidí si do úst, ale jinak skvělá muzikantka". Nikoho by nemělo omlouvat jeho povedené dílo, individua jako Banks teprve ne, dokonce se ostýchám použít výraz člověk.

vložte odkaz, text nemažte

Naposledy se terčem pro její výlev stal odpadlík z One Direction a nyní sólový zpěvák Zayn Malik. Rapperka ho obvinila, že ve videu Like I Would vykradl její vlastní klip. Protože je ale roztomilý, prý jí to nevadí. Malik se nad to povznesl s elegancí, natolik vzdálené adresátce, a na svůj Twitter napsal následující: "Nebudu lhát, všiml jsem si tě, ale nezajímáš mě. Moje reakce s označením jsou až příliš dobré pro tebe." Což mohlo způsobit jediné.

Skrz tweety se od Banks dočkal spršky laciných homofobních a rasistických nadávek, které asi ani nemá cenu zveřejňovat. Do sporu se přidali samozřejmě i další uživatelé a v době psaní tohoto textu to vypadalo, že Azealia Banks nedělá v podstatě nic jiného, než že je permanentně přilepená Twitteru a dalšími a dalšími urážkami odráží útoky haterů. Na stranu Zayna se postavila kupříkladu Disney hvězda Skai Jackson. Ani její věk, čtrnáct let, Azealiu ale nezastavil od toho, aby na výzvu, že potřebuje zklidnit, reagovala slovy: "Ty zase potřebuješ vyrůst v bocích a začít menstruovat, raději si běž hrát." Eh, co dodávat…

POST SCRIPTUM (44): "Namyšlený" Richard Krajčo a "závistivý" Matěj Homola aneb Jak se v Česku dělá z komára velbloud

Situace pak vyeskalovala prohlášením britského festivalu Born & Bred, jenž ji vyškrtl ze svého line-upu, kde měla být za headlinera. Konečně adekvátní reakce, kterou by měli následovat i jiní promotéři. Poté přicházíme na řadu my posluchači a tady už vůbec není nad čím dlouze polemizovat. Pokud nesouhlasíme s nenávistnými postoji Banks, je to jednoduché - prostě ji přestaňme poslouchat. Nekupujme její nahrávky. Nepodporujme ji. A nebuďme z toho příliš smutní, vždyť si sama brzký konec v pilotní hitovce 212 předvídala. A může za to vinit jenom sebe. Adieu, Azaleo.

MILOUŠ JAKES NA TRUTNOFFĚ - OXYMÓRON TÝDNE

Bojkot je slovo skloňované i v českých muzikantských kuloárech. Kapely Už jsme doma a The Plastic People Of Universe odmítly svou účast na festivalu v Trutnově. Důvod? Pozvání bývalého komunistického státníka Milouše Jakeše, které vyplynulo z ukázky na dokumentární snímek Milda.

"Skupina Už jsme doma s okamžitou platností ruší svoje účinkování na festivalu Trutnov, a to jednou provždy. Zároveň vyzýváme všechny kapely a také všechny potencionální účastníky této akce, aby tento festival bojkotovali a nejezdili na něj. Důvodem je pozvání Milouše Jakeše na tento festival hlavním organizátorem Martinem Věchetem. V době, kdy president této republiky relativizuje zásah na Národní třídě, kdy se paktuje s komunisty v Číně, s Putinovým režimem a kdy heslo Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí je opovrhováno a ve všeobecné oblibě stoupají extremistické, rasistické a xenofobní názory, je pozvání tohoto zločince na festival, který se dokonce hlásí k odkazu Václava Havla, výsměchem a nebezpečným precedentem. Není to recese ani legrace, je to hlupáctví a krátkozrakost jedný vyhulený a vychlastaný hlavy, ne-li pak obchodní vypočítavost," stojí na profilu formace.

POST SCRIPTUM (41): Nevinný protest Lenky Dusilové na Andělech rozzuřil "slušné Čechy". Bravo, Lenko!

Opět se ale našli tací, kteří podobné gesto dokázali ocenit jenom haněním. Vždyť omezovat druhého svobodu a zakazovat mu vstup na akci se podobá právě chování soudruhů. Když hlásáme hate free, proč tedy sami hate na druhou stranu barikády vysíláme? Jádro problému je ale úplně jinde, a to v otázce: "Proč pořadatel - třebaže to dle jeho slov pro iDNES vyplynulo ze situace - Milouše Jakeše na festival vůbec zval?" Doufejme, že uveřejněním celého dokumentu odpověď nalezneme.

text: Simona Knotková

zavřít