ROZHOVOR | Michal Thomes: Pokud budou mít lidi strach, živá kultura to nezvládne

Vydáno 13.05.2020 | autor: Ondřej Horák

Poprvé za dvacet šest let měl festival Rock for People vyprodáno. Jenže pak přišla noční můra všech pořadatelů v podobě zákazu shromažďování a historický ročník musel být zrušen. O současnosti i budoucnosti festivalu a proměnách hudebního průmyslu jsme mluvili s Michalem Thomesem, ředitelem Rock for People.

ROZHOVOR | Michal Thomes: Pokud budou mít lidi strach, živá kultura to nezvládne Michal Thomes, foto: archiv Rock for People

Před pár měsíci by si něco takového snad nikdo nedokázal ani představit, nyní je to realita. Letošní ročník hradeckého festivalu nebude, uskuteční se až v létě 2021. "Snad si na letišti uděláme alespoň nějaký komorní festival," doufá Michal Thomes v rozhovoru.

Pamatujete si, co jste dělal, když jste se dozvěděl o zákazu akcí nad sto lidí? Bylo to úterý 10. března dopoledne. Co vám tehdy problesklo hlavou?
Zákaz přišel zrovna v den, kdy jsme měli pořádat klubový koncert kapely Missio v pražském Rock Café. Snažili jsme se tedy dát lidem vědět, aby na koncert nechodili. Problesklo mi hlavou, zda by nešlo koncert při dodržení limitu přeci jen uskutečnit, ale byla to jen krátká myšlenka, jíž jsem v rámci autocenzury rychle zadusil. Ani při rozdělení na dva koncerty, řekněme odpolední a večerní vystoupení, bychom se do limitu nevešli a nebylo by spravedlivé, aby někteří držitelé lístků na koncert mohli a jiní ne.

Konec festivalů v Čechách, alespoň tohle léto. Vláda rozhodla

Jak byste dva poslední měsíce popsal?
Jako dlouhé a nepříjemné smiřování se se skutečností, že historický ročník, který jsme poprvé za dvacet šest let vyprodali, navíc pět měsíců před jeho konáním, se neuskuteční.

Udělalo vám během té doby něco radost?
Ano, reakce našich fanoušků. Ta vlna solidarity je opravdu příjemná a jen potvrdila, že se můžeme na "naše publikum" spolehnout. Dávají nám energii, abychom lépe řešili nepříjemné, ale nutné úkony v souvislosti s rušením festivalu.

Nejdřív se mohlo zdát, že vše za pár týdnů pomine, dnes už asi máte jasnější představu, jak pandemie koronaviru může váš obor změnit.
Může ho změnit zásadně. Někteří pořadatelé a kulturní instituce tuto situaci patrně nezvládnou a celý kreativní průmysl se promění. Vypadá to, že se probudíme do světa, který nebude stejný jako dřív. Pokud se podaří situaci v dohledné době zvládnout ze zdravotního hlediska, věřím, že postupný návrat k normálu bude možný. Čím déle ale budou všechna mimořádná opatření trvat, tím složitější bude i návrat do fungování před krizí. Největší riziko vidím v zasévání strachu, který se současnou mediální masáží neustále sílí. Pokud lidé budou mít strach na kulturní akce chodit, živá kultura to nezvládne.

VE VŠECH OHLEDECH VÝJIMEČNÝ ROČNÍK 

Letošní ročník byl od ledna vyprodaný, plánovali jste ho pojmout jako výjimečné vkročení do dalšího čtvrt století festivalu. V čem měl být letos Rock for People jiný?
Už jen hudební program letošního ročníku měl rekordní rozpočet, chystali jsme ale také výrazné rozšíření programu, který se hudby netýká. Výjimečný měl být ve všech ohledech. Produkčně jsme se pohybovali na jiné hladině než kdykoli jindy v minulosti, například cena ozvučení, osvětlení a pódia u hlavní scény byla přibližně pětkrát vyšší než v loňském roce.

Jak probíhá komunikace s agenty zahraničních kapel? V jaké atmosféře se nese? 
To je jedno malé pozitivum této krize. Agenti a manažeři jsou najednou s námi na stejné lodi a dříve časté ultimativní jednání je najednou spíše ojedinělé. Vnímám to jako evidentní snahu o řešení situace s velkou vstřícností a pochopením. 

Rock for People, foto: Petr Klapper

Co bylo konečným impulzem k odložení letošního ročníku? Pokud se nemýlím, jasné nařízení vlády totiž zatím stále nepadlo a můžeme pracovat pouze s mediálními výstupy politiků. Ty ale nemají žádný právní základ. 
Nechtěli jsme naše fanoušky nechávat v nejistotě. Z mediálního prostoru dostávali - a stále dostávají - nejasné vzkazy a náznaky o festivalové sezóně, aniž by padlo jakékoliv oficiální stanovisko. Na této podivné hře jsme se nechtěli podílet.

Dvacet šest let pořádáte jeden z největších tuzemských festivalů, konzultoval s vámi někdo z vlády nebo příslušných úřadů postup? Nebo jste se vše dozvídali z médií?
Rock for People je členem festivalové asociace FESTAS, která již před měsícem a půl prezentovala ministrovi kultury návrhy, jak tuto situaci řešit. Jednalo se o sedm konkrétních bodů rozdělených na okamžitou a dlouhodobou pomoc. První část měla pomoci zvládnout aktuální situaci, při níž všem pořadatelům ze dne na den vypadly příjmy, přestože velkou část nákladů na letošní ročníky již uhradili. V dlouhodobém horizontu je zase potřeba náš obor znovu nastartovat pro běžné fungování, především až pomine zdravotní část krize.

BLOG | David Gaydečka: Představitelé země a někteří vládní odborníci šíří o festivalech nepravdivé informace

Jaká byla reakce ministerstva?
Ani jeden z těch bodů zatím nebyl uchopen s razancí, která by dle našeho mínění odpovídala této situaci. Bohužel.

Bring Me the Horizon na Rock for People, foto: Petr Klapper

Jak byste zhodnotil komunikaci vlády, případně krizového štábu?
Jako nejasnou, nesystémovou a matoucí.

V diskuzi na Colours TV jste mluvil o tom, že by současná krize mohla mít i pozitivní důsledky, například v podobě snížení astronomických honorářů velkých kapel a tím pádem i zvýšení jejich dostupnosti. Opravdu máte takové signály?
Ta domněnka spíš vychází z jednoduché úvahy - pořadatel a interpret žijí v určité symbióze, a pokud má jeden z nich výrazné problémy, druhý se tomu musí přizpůsobit. V této situaci se navíc dá mluvit o plošném boji o holé živobytí. Pokud se našemu oboru dařilo a požadavky agentů tím pádem stoupaly strmě vzhůru, symbióza by se nyní měla projevit i v opačném gardu.

Vyvstala nějaká další pozitiva, která by mohla tato výjimečná situace pro hudební průmysl přinést?
Ne nadarmo se našemu oboru říká kreativní průmysl. Kreativita ve vymýšlení řešení je obrovská, přes různé online počiny až po automobilové drive-in festivaly. Zároveň doufám, že dočasné příměří, které se netýká pouze agentů a promotérů, se podaří zachovat v nějakém delším časovém horizontu.

In Flames na Rock for People, foto: Petr Klapper


ZTRÁTY V MILIONECH

Lze vyčíslit ztráty, které jste zatím zaznamenali? Alespoň rámcově?
Určitě se jedná o několik milionů, odhadem pět až deset. Konkrétnější odhad v tuto chvíli udělat nezle. Kromě záloh za interprety a techniku jsme uhradili také honoráře pracovníků a spolupracovníků, protože přípravy festivalu trvají přibližně rok. Platili jsme reklamní kampaň, nájmy a další provozní náklady. Jako nevyčíslitelné se ale mohou ukázat ztráty "morální", tedy pokud se trh dramaticky změní a nepovede se ho navrátit do stavu před pandemií.

Může současná situace ohrozit existenci samotného Rock for People?
Doufám, že nikoliv, nicméně v této situaci je těžké být prorokem. Vše se bude odvíjet od rychlosti a účinnosti boje s koronavirem.

Doufáte v pomoc od státu?
Doufáme, nicméně při sledování vládních kroků se určitá skepse do našich myslí vkrádá…

Foto: Archov Rock for People

Tušíte, co budete dělat letos od 18. do 20. června, kdy měl festival probíhat? 
Budu v Hradci Králové na letišti a doufám, že tam se mnou bude tolik lidí, kolik nařízení v tu danou chvíli dovolí. Snad si tam uděláme alespoň nějaký komorní festival.

Text: Ondřej Horák, foto: archiv Rock for People

Témata: Rock for People, Missio

zavřít