ROZHOVOR | „O festivalovou sezónu se hraje právě teď, záleží, jak zafunguje očkování,“ říká ředitel Rock for People

Vydáno 21.01.2021 | autor: Hana Bukáčková

Letní festivalová sezóna je nejistá, připouští Michal Thomes, vše podle něj záleží na úspěchu očkování. Ředitel Rock for People ale jedním dechem dodává, že se celý tým festivalu připravuje na návrat ke klasickým koncertům a festivalům. Než se tak stane, mohou hudební fanoušci navštívit hudební přehlídku alespoň v počítačové hře. Virtuální Rock for People in the Game otevírá brány 31. ledna 2021.

ROZHOVOR | „O festivalovou sezónu se hraje právě teď, záleží, jak zafunguje očkování,“ říká ředitel Rock for People Virtuální verzi festivalu Rock for People in the Game, který otevře brány 31: ledna 20221, budou návštěvníci procházet skrz svého jedinečného avatara.

Na sociálních sítích Rock for People jste nový rok popsali jako „plný naděje“ a zároveň jste představili zimní festival, který se bude kompletně odehrávat ve virtuálním herním prostředí. Můžete ten koncept rozvést?
Možná se jedná o světovou premiéru. Návštěvníci festivalu Rock for People in the Game si užijí koncerty domácích i zahraničních kapel na několika pódiích ve virtuálním prostředí. Budou na sebe reagovat díky chatu i videohovorům, čekají je soutěže i různá překvapení. Ti, kteří na Rock for People jezdí, poznají festivalový areál v Hradci Králové. Stále však jde jen o hru a rozptýlení v době čekání na skutečné festivaly. Určitě to není náhrada za Rock for People.

Navzdory viru i počasí. Rock For People má za sebou výjimečný ročník

Inspirovali jste se v zahraničí?
Zatím jsem nikde na nic podobného v souvislosti s hudebním festivalem nenarazil, nicméně nás inspirovala platforma pro firemní akce.

Držitelé vstupenek na Rock for People 2020, a tedy i 2021, zaplatí za lístek na virtuální festival 30 korun, ostatní 150 korun. Může se takový festival vyplatit?
Toto není určitě aktivita, na které bychom chtěli vydělat. Bereme to tak, že chceme do období, které je temné pro koncerty a festivaly, přinést trochu rozptýlení a zábavy. A také chceme poděkovat věrným fandům Rock for People, kteří nám svou důvěrou a trpělivostí hodně pomáhají ve zvládnutí této nelehké situace. Co se týče ekonomiky projektu, bez pomoci partnerů by ho nebylo možné realizovat.

Po areálu festivalu Rock for People in the Game se budete moct procházet skrz svého avatara
Jaké jsou tedy náklady v porovnání se skutečným festivalem podobného rozsahu?
Náklady na festivalovou hru nejsou úplně malé a odpovídají menšímu festivalu, řádově jde o vyšší statisíce korun.

Kapely, zpěváci a zpěvačky budou také připomínat postavičky z videoher, nebo uvidíme je „skutečné“? Budou hrát naživo, nebo hudba pojede ze záznamu?
Koncerty jsou záznamy skutečných vystoupení interpretů. Některé vznikly přímo pro tuto hru, případně se jedná o veřejně nedostupná videa.

Co si máme představit pod tím, že si návštěvnici mohou zazpívat s umělci? Karaoke implementované v počítačové hře?
Ve hře budou i nějaká překvapení, která teď nechci vyzrazovat. Ale zazpívat si song své oblíbené kapely může u svého monitoru opravdu každý. (smích) Budeme rádi, když nám diváci čas strávený hrou zaznamenají, pošlou či nasdílí na svých profilech… Ostatně, chystáme i odměny, ale to je zatím tajemství.

Lákáte také na merchandise. Trika a mikiny budou virtuální pro avatara, nebo skutečné?
Merchandise bude skutečný a pro aktivní účastníky hry jsou připraveny výrazné slevy.

Podle jakého klíče jste vybírali vystupující?
V programu je několik muzikantů, se kterými jsme v minulosti spolupracovali nebo je jen máme rádi a líbí se nám. V každém případě tam není žádný interpret, kterého bych si neuměl představit na skutečném Rock for People.

Festivaly přemýšlí, jak zůstat v kontaktu s fanoušky v době, kdy jsou koncerty z říše snů. Například Žižkovská noc spustila svůj podcast, je virtuální festival vaší formou kontaktu? Co plánujete dál?
Ano, je to zvláštní doba a přináší i nové formy komunikace s diváky, my ale stále nejvíc ze všeho doufáme v návrat ke skutečným koncertům a festivalům a připravujeme se na něj. Kdo se chce ale dozvědět třeba více o zákulisí hudební branže, pořádání nejen akcí Ameba Production, nebo je třeba sám hudebník a chce si s námi a našimi hosty popovídat, může se těšit na další Nouvelle Prague Online Sessions, které pořádáme od prosince jako součást hudební konference a přehlídky Nouvelle Prague. Jsou zdarma, stačí se jen připojit, letošní první session proběhne v únoru.

Jednou ze scén virtuálního festivalu Rock for People in the Game bude Šapitó

Velká Británie začala v prosinci jako první země na světě očkovat proti nemoci covid-19, tempo vakcinace se od té doby různí stát od státu. Máte zprávy ze zemí, kde proces běží rychleji než u nás, že by živá hudba už mohla zahlédnout světlo na konci tunelu?
Očkování je určitě tím pomyslným světélkem, ale v současné situaci nejde úplně o to, zda je někdo rychlejší nebo pomalejší. Pro festival se zahraničními interprety, kteří jedou napříč Evropou, bude důležitá celoevropská situace. Neumím si představit, že by se turné kapel jela jen přes vybrané země.

Vy osobně vnímáte proočkování populace jako možnost návrat do stavu před pandemií?
Určitě!

Loni jste v rozhovoru pro iREPORT uvedl, že „pokud budou mít lidi strach, živá kultura to nezvládne". Jak tohle prohlášení hodnotíte s odstupem?
To platí stále. Návrat nebude jednoduchý a určitě nelze počítat s tím, že se vše vrátí do starých kolejí mávnutím kouzelného proutku. Už v létě se ukázalo, že cirka 15 až 25 procent návštěvníků nedorazí na akci, přestože mají zakoupenou vstupenku. Lidé v sobě ty obavy ještě nějaký čas mít budou.

Co v současné situaci živá kultura potřebuje ze všeho nejvíc, aby mohla přežít alespoň v přibližné podobě jako před covid-19?
Proočkovanost obyvatelstva je patrně základ. Věřím, že až budou rizikové skupiny, tedy senioři, zdravotníci a další, ochráněny, vznikne i politická vůle rozvolnit opatření limitující hromadné akce. Správně nastavený systém kompenzací a podpory kultury sehraje také důležitou roli. Základ ale je, aby bylo možné pořádat akce.

Michal Thomes, ředitel festivalu Rock for People, foto: Vojtěch Resler

Loňský rok se z velké části nesl ve znamení chaosu - ať už kvůli neustále se měnícím a nepřehledným omezením ze strany vlády, nebo kvůli nepřehledným kompenzacím pro zasažené podnikatele. Je přístup vlády a odpovědných úřadů po bezmála roce čitelnější?
Z mého pohledu se alespoň v kompenzacích věci posunuly vpřed, i když k ideálu to má daleko. Z hlediska opatření je to stále poněkud zmatečné a ze všeho nejvíc připomínají metodu pokus omyl než nějaký systémový přístup.

Pořadatelé festivalu Glastonbury už loni uvedli, že zrušení dvou letních sezón bude mít fatální následky pro celou infrastrukturu hudebního průmyslu. Zároveň se už čile spekuluje, že nejdůležitější festival Evropy neproběhne ani letos. Jak předpokládáte, že bude tuzemská festivalová sezóna vypadat?
Jsem založením spíše optimista a doufám, že se náš obor vzpamatuje, i když to bude nějakou dobu trvat. O letošní sezónu se hraje právě teď a záleží, jak zafunguje systém očkování.

Jaká panuje nálada mezi zahraničními agenty? Proměnila se nějak komunikace oproti loňskému jaru?
Nikdo si netroufne tvrdit, jak bude návrat živé kultury vypadat a tomu odpovídá i komunikace a jednání s agenty. Nálada je taková… opatrná.

Text: Hana Bukáčková, foto: Vojtěch Resler, archiv Rock for People
Témata: Rock for People, Michal Thomes, Glastonbury, virtuální festival, covid-19

zavřít