ROZHOVOR | Saša Smutný (#zazivouhudbu): Stát by měl pomáhat efektivně a cíleně a být spravedlivý

Vydáno 20.05.2020 | autor: Hana Bukáčková

Doba pandemie svádí k dobrým skutkům, ale i ke vzniku řady iniciativ. Ta s názvem #zazivouhudbu se pokouší v komunikaci se státem zajistit adekvátní pomoc subjektům, které jsou nejvíce ohroženy. "Cílem naší snahy není chtít nesmyslné částky, ale nejprve zmapovat celý hudební sektor se vším, co do něj patří - v tom zaostáváme za vyspělými státy. A druhým cílem je pak 'zachránit' ty nejvíce postižené a pomoci jim," říká v rozhovoru jeden z hlasů projektu Saša Smutný.

ROZHOVOR | Saša Smutný (#zazivouhudbu): Stát by měl pomáhat efektivně a cíleně a být spravedlivý ROZHOVOR | Saša Smutný (#zazivouhudbu): Stát by měl pomáhat efektivně a cíleně a být spravedlivý

Prohlásil jsi, že od začátku svých aktivit v českém hudebním prostředí máš snahu ho kultivovat. Jak se daří tento plán realizovat? 
Je to hlavně vize. Myslím, že v České republice je řada skvělých hudebníků, už historicky náš národ má ve světě díky hudbě obrovské jméno, i Češi sami hudbu milují - nicméně stav tohoto sektoru je ve srovnání s vyspělými zeměmi značně horší. Hudební scéna je stále rozdrobená, ve společnosti je malé povědomí o tom, co stojí za hudbou a za tím, co je potom vidět, nemluvě o systému vzdělávání a dalších věcech. 

Rozhovor | Michal Thomes: Pokud budou mít lidi strach, živá kultura to nezvládne

Stojíš za iniciativou #zazivouhudbu. Jak a kdy tě napadlo se takto angažovat? Kdo všechno za projektem stojí? 
Iniciativa #zazivouhudbu pro mě znamená nyní především dvě věci - jednak si velká řada lidí, kterých si velmi vážím, ze všech hudebních oblastí, sedla k jednomu stolu a chce nyní pomoci těm nejzasaženějším v oboru. A za druhé si myslím, že by bylo dobré, abychom si v hudbě dokázali bez rozdílu žánru či profese sednout k tomu jednomu stolu a konstruktivně vymyslet třeba, jak lépe pomáhat novým talentům, podpořit vzdělání, podpořit nové projekty a vytvořit transparentní prostředí, plné možností, tak, jako tomu je například již řadu let úspěšně ve filmu. Kdo všechno se k iniciativě připojil, se lze dočíst na webu zazivouhudbu, skupina je otevřená. Její vznik inicioval IDU a Soundczech. 

Uvádíte, že covid-19 zasáhl 130 tisíc účastníků hudebního sektoru, 30 tisíc poškozených firem v tomto průmyslu a přinesl miliardové ztráty. Čísla jsou děsivá, jak jste na ně přišli? Z jakých statistik vycházíte? 
Čísla jsou velká, pokud se ale podíváme na okolní vyspělé země, které hudební průmysl detailně a pravidelně mapují, nebudou už tak překvapivá. Těch 130 tisíc lidí - to jsou nejen hudebníci, ale i zvukaři, osvětlovači, technici, dramaturgové, pracovníci hudebních klubů, pracovníci festivalů, pořadatelé, vydavatelé, výrobci hudebních nástrojů, nástrojáři a další. Pro ty všechny toto odvětví generuje práci. V rámci České obce hudební, která iniciativu koordinuje, máme jednotlivé pracovní skupiny, složené z respektovaných lidí daného oboru, mapující škody přímo v terénu.

A také máme samozřejmě k dispozici data od všech zúčastněných uměleckých organizací, asociací a institucí. Jsou to kvalifikované odhady, které neustále upřesňujeme. Vše komunikujeme a data sdílíme s Ekonomickým poradním týmem Krizového štábu a sdružením odborníků CoroNERV-20. Čísla navíc korespondují s daty Českého statistického úřadu z předešlých let.

 

Společnost se semkla, podporuje se. Vznikly obdobné projekty jako ty vaše, shání se prostředky na podporu klubů a tak dále. Co je konkrétně vaším cílem? 
Myslím si, že stát by měl pomáhat efektivně a cíleně a být spravedlivý. Cílem naší snahy není chtít po něm nesmyslné částky, ale nejprve zmapovat celý hudební sektor se vším, co do něj patří - v tom zaostáváme za vyspělými státy. A druhým cílem je pak "zachránit" ty nejvíce postižené a pomoci. Je potřeba si zopakovat proč - hudba a živé umění se zastavily ze 100 % na 0 % během dne, pořád stojí, či se rozjely na několik procent. A v současné konstelaci se můžou extrémně pomalu a nejistě rozjíždět až do konce roku. Řadě hudebních klubů hrozí zánik, festivaly zrušily svůj moment, na který se celý rok připravovaly a investovaly do něj, výroba hudebních nástrojů dramaticky klesla a tak dále. Hudebníci reprezentující náš stát v zahraničí, přišli o hlavní příjem minimálně do konce roku, kvůli reálné nemožnosti cestovat. Do toho všeho je živá hudba velmi sezónní činnost. A mohl bych pokračovat. Chceme jen pomoci.

Kolik lidí se přidalo k vaší výzvě? Kolik jich potřebujete? 
V tuto chvíli jsou to tisíce lidí, jsme transparentní, jejich seznam je na webu zazivouhudbu, jsme otevřená skupina. Nejde o číslo, chceme dát místo všem, kteří chtějí situaci pomoci a není jim to jedno.

BLOG | David Gaydečka: Představitelé země a někteří vládní odborníci šíří o festivalech nepravdivé informace

Obor zasáhla krize jako první a vzpamatuje se z ní jako poslední. V médiích se objevilo, že chcete po státu 4,5 miliardy, což jste následně vyvrátili. Ministr kultury jednání s vámi nevyloučil, ale považuje požadavky za neadekvátní. Co si o tom myslíš?
Jak jsem již řekl, nikdo nechce 4,5 miliardy - to je vyčíslení ztráty v našem sektoru, my jsme zde, abychom pomohli říci, co je nejnutnější, a efektivně alokovat pomoc tak, aby přežily hudební kluby, festivaly, výrobci nástrojů, výkonní umělci, promotéři, specializované technické profese a další. Všichni zodpovědně počítají s uskromněním a solidaritou. Pětadvacítka pomůže nyní, ale pokud bude drtivá většina akci zrušena či přesunuta na rok 2021, je potřeba se bavit o dalším mechanismu pro tyto případy. Jednání s ministerstvem probíhá, na základě našeho jednání by se měla speciální pracovní skupina pro hudební sektor s naším zastoupením. Dále se uvidí. 


CHCEME VYTVOŘIT KULATÝ STŮL STABILNĚ

Jaké jsou plány České obce hudební do budoucna? 
Prozatím je nyní hlavním cílem pomoci a zmapovat českou hudební scénu. Osobně věřím, že v budoucnu bude hudba akceschopná jako film a bude možné stabilně vytvořit takový kulatý stůl jako nyní. Rozhodně je vůle role uskupení legitimizovat založením oficiálního subjektu. Světlá budoucnost hudby není v solitérství, ochranářství a přežívání, ale v otevřenosti, posouvání možnosti, kvalitě, gentlemanství a solidaritě.

Jak by situaci řešil vznik Národního fondu hudby po vzoru Státního fondu kinematografie?
Vzhledem k tomu, že ve filmu to velmi dobře funguje, mohl by to být dobrý směr. Hudba je sektor, který státu přináší mnoho - ať už ekonomicky, kulturně, společensky či mezinárodně.

Jak vznikala celá pracovní skupina České obce hudební? A panuje v ní jednota? 
Impuls ke vzniku této skupiny dal Institut umění a proexportní agentura Soundczech - není to umělé, v průběhu posledních let se setkávala se zástupci hudby napříč spektrem a všechny nyní oslovila. Opakuji, je to otevřená skupina, panuje zde zdravá diskuse a atmosféra, připojují se další organizace, kluby, festivaly a rádi všechny uvítáme.

Zřejmě se k tobě dostávají příběhy od kolegů z branže, ať už pozitivní či negativní. Který tě nejvíc překvapil? 
Je jich celá spousta - například jeden kolega se připravoval asi rok usilovně na zahraniční turné, kterého se měl účastnit, a to bylo celé zrušeno. Podobných je celá řada. Každopádně jsem pyšný na náš hudební svět, jak se všichni snaží hrát pro zasažené skupiny obyvatel, pomáhat, dělat sbírky, podporovat v nošení roušek a v řadě dalších aktivit. 

Co pro tebe hudba, potažmo živé hraní, znamená? 
Je to nejvíc, potkat lidi, kteří mají rádi hudbu a odeslat jim osobně pozitivní energii je nenahraditelné.

Sám hraješ ve skupině Jelen. Jak moc vás pandemie zasáhla a jak ovlivnila kapelní bytí? Nakopla vás k něčemu novému? Mnozí interpreti začali pracovat na novém materiálu... 
My pracujeme na novém albu, moc se na něj těším, myslím, že inspirace je hodně. Festivaly a koncerty se ruší a přesouvají ve velkém, samozřejmě u nás to není jinak. Museli jsme odložit i náš festival Jelen & přátelé, prozatím není stanoven náhradní termín, není jisté, jak se situace vyvine.

Opatření se postupně mění a s nimi i povolené počty účastníků akcí. Jak se v této nesnadné době plánuje? 
Jelikož se situace pořád mění, tak se v hudebním světě spíše čeká, řeší se přesuny koncertů na rok 2021 nebo jejich rušení. Samozřejmě, hned jak to půjde, začnou se plánovat koncerty, některé malé či provizorní produkce se již řeší v mezích opatření - všichni chtějí hrát a my bychom také rádi hráli co nejdříve. 

 Text: Hana Bukáčková, foto: archiv

Témata: #zazivouhudbu, Jelen, Saša Smutný

zavřít