Nenápadný hitmaker Jaromír Klempíř: Od bigbítu až ke šlágrům Karla Gotta

Vydáno 23.07.2016 | autor: redakce

Tahle zpráva 14. července pokazila oslavy sedmasedmdesátých narozenin Karla Gotta. O den dříve ve věku 72 let zemřel hudebník a skladatel Jaromír Klempíř, který pro mnohonásobného Zlatého a Českého slavíka napsal hity jako Hej, páni konšelé nebo C'est la vie.

Nenápadný hitmaker Jaromír Klempíř: Od bigbítu až ke šlágrům Karla Gotta Jaromír Klempíř byl nenápadný hitmaker. Foto: Česká televize

Smrt si říká rock'n'roll (254.) - Jaromír Klempíř

Nenápadný hitmaker napsal i mnoho skladeb pro další popové hvězdy. Pro Waldemara Matušku složil píseň Jen se přiznej, že ti scházím a pro Helenu Vondráčkovou Lipovou alejí. Měl na svědomí i duet Karla Gotta s Karlem Hálou, jeho melodie zpíval Jiří Štědroň, jednu píseň napsal pro Hanu Zagorovou a italského zpěváka Drupiho. Václav Neckář na své přelomové album Planetárium zařadil Klempířovu baladu Co je to svět.

Zemřel Jaromír Klempíř, autor hitů Karla Gotta a někdejší člen Olympiku

NEPŘEKONATELNÉ C'EST LA VIE

Celkem zkomponoval kolem stovky písní, jeho dvorním textařem byl Jiří Štaidl. Jeho nejslavnější písní zůstane C'est la vie, mnoholetá součást Gottova repertoáru, o které si mnozí mysleli, že pochází z pera jeho mediálně mnohem známějšího kolegy Karla Svobody. "Kdyby nenapsal nic jiného než C’est la vie, zasloužil by si pomník. To je tak geniální věc, jaká napadne člověka jednou za život. A ještě ne každého," konstatoval zpěvák Aleš Ulm, pro kterého Klempíř rovněž psal.



"Nepovažoval jsem se za dvorního Gottova skladatele, Karel Svoboda pro něj dělal vynikající písně," uvedl skromně hudebník, který pro nejpopulárnějšího tuzemského zpěváka psal kantilény, ale svoji hudební kariéru začínal jako bigbíťák.

vložte odkaz, text nemažte

U POČÁTKU OLYMPIKU

Na profesionální dráhu vstoupil Klempíř v divadle Semafor jako člen kapely EP Hi-Fi se zpěvákem a kytaristou Pavlem Sedláčkem a později v roce 1962 stál u počátků skupiny Olympic. "Kapela Olympic mi dala možnost uplatnit se v muzice, kterou mám rád. Nevzala mi nic. Odchodu ze skupiny jsem zalitoval asi jako člověk lituje toho, že už není mladý, ale život jde dál," vzpomínal Klempíř před lety v knize Petra Korála Vzpomínky plíživé aneb Jasná zpráva o Olympiku. Spolupráce s Jiřím Štaidlem začala, když hráli s Olympikem v Semaforu inscenaci Ondráš podotýká. Tam se s ním setkal, přitom se formovalo divadlo Apollo, jehož členem se stal v 60. letech.

PSAL PRO FILM I SEMAFOR

Jaromír Klempíř se narodil v roce 1944 v Praze a už od studií na Státní konzervatoři byl spjatý s tuzemským bigbítem. Začínal ještě na škole, kde se věnoval pianu, bicím, skladbě i dirigování. V roce 1967 měl automobilovou nehodu, která ho na čas vyřadila z aktivní činnosti hudebníka a znemožnila mu plánovaný odjezd se skupinou kolem Karla Gotta do Spojených států. Poté působil jako redaktor v Supraphonu. Od roku 1974 byl 16 let členem Orchestru Československé televize. Později znovu vystupoval v divadle Semafor a psal pro děti, těm například složil hudbu k loutkovému muzikálu Šípková Růženka. Pět let skládal pro Malý televizní kabaret, kdy texty psali Ondřej Suchý a Oldřich Dudek.



Z oblasti filmové hudby se Klempíř podepsal pod komedii Slasti otce vlasti (1969). Hudbu napsal i k seriálu Doktor z vejminku (1982) či filmu Podivná přátelství herce Jesenia (1985). V devadesátých letech opět působil v Semaforu, ovšem bez stálého angažmá. Pomáhal s koncerty Jiřího Suchého a Jitky Molavcové a psal i písně pro některá představení.

Roman Jireš

Témata: Jaromír Klempíř, Olympic, Karel Gott, Waldemar Matuška, Václav Neckář, Helena Vondráčková, Semafor

zavřít