RECENZE: Liam Gallagher je možná spratek, ale taky talent od Boha

Vydáno 21.11.2017 | autor: Roman Jireš

Pokud někde opravdu Bůh rozdával hudební talent, Liam Gallagher dostal dvojnásobnou porci. A to bez ohledu na to, že mu nejspíš ďábel našeptává jeho chuligánské chování. Dnes již bývalý zpěvák Oasis po epizodě s jeho novou kapelu Beady Eye nabízí první sólové album As You Were a je to skvělý počin. Zdá se, že Liam je v podobně silné formě jako fotbalové kluby United a City z Manchesteru, odkud s bratrem Noelem pocházejí.

RECENZE: Liam Gallagher je možná spratek, ale taky talent od Boha RECENZE: Liam Gallagher je možná spratek, ale taky talent od Boha

Liam Gallagher

As You Were

Wall of Glass, Bold, Greedy Soul, Paper Crown, For What It's Worth, When I'm in Need, You Better Run, I Get By, Chinatown, Come Back to Me, Universal Gleam, I've All I Need, Doesn't Have To Be That Way, All My People/All Mankind, I Never Wanna Be Like You

15 trax / 56:38 min

Vydavatel: Warner Music

Konec Oasis po další z mnoha hádek Liama a Noela nastal už před osmi lety, jedna z nejvýraznějších britských kapel však zdaleka nezmizela z mysli většiny posluchačů. A pokud snad ano, Liam ji svojí sólovkou připomněl se vší parádou už prvním singlem Wall of Glass.

Liam Gallagher prozradil: "Radši než o své sólovce bych mluvil o nové desce Oasis, spolu jsme lepší!"

Jeho výrazná harmonika, syrový zvuk a kompoziční přímočarost také album otvírá. Vždycky jsem se trochu ušklíbal nad tvrzením, že Oasis jsou druzí Beatles. Možná proto, že to anglická média tvrdila o každé druhé britpopové kapele. Jenže když teď poslouchám Liamovým naléhavým hlasem provázené skladby Bold nebo When I'm in Need, úplně vidím Johna Lennona, jak se spokojeně usmívá z hudebního nebe.

Není lehké z této vyrovnané kolekce vybrat skladbu, která by nějak vyčnívala nebo se stala tím, čemu se říká velký hit. Ta vyrovnaná kvalita je opravdu hodna respektu. Za pozornost stojí také nezvykle velký počet balad s akustickou kytarou. Udělat tolik pomalých písní a přitom se neopakovat je těžké, ale Liam se i přes toto úskalí přenesl suverénně. Pravidelnost, se kterou střídá rockové vypalovačky Greedy Soul nebo I Get By s baladickými Paper Crown či Chinatown, je až roztomilá.

BOUŘLIVÁK I CITLIVÁ UMĚLECKÁ DUŠE

Liam navíc ve skladbách jako Doesn't Have To Be That Way ukazuje, že si může se svým výrazným hlasem dělat téměř co chce. Nejvíce mě však dostal peckou I've All I Need. Až příště zase uslyším o jeho dalších průšvizích typu odchodu z jeviště, drsného vyjadřování nebo hádek s okolím, připomene mi, že pod siláckou slupkou chuligána se v případě Liama Gallaghera skrývá citlivý umělec.

A jak odpoví brácha Noel? Uvidíme a uslyšíme 14. dubna 2018 v Praze, kde vystoupí se svým projektem High Flying Birds a představí album Who Built The Moon?.

text: Roman Jireš

Témata: Liam Gallagher, Oasis, As You Were