LIVE: Ceny Anděl ve znamení pestrosti a barevnosti

Vydáno 31.03.2024 | autor: Aleš Materna

Letošní udílení Cen Anděl se neslo v duchu čím pestřejší, tím lepší. Ani jeden z nominovaných nezískal ocenění dvakrát, nové bylo místo předávání cen v podobě O2 Universa i moderátorská dvojice. Ačkoliv ne vše se obešlo bez chyb a dress code byl ve znamení černé, celkově převládal pocit barevnosti a různorodosti.

LIVE: Ceny Anděl ve znamení pestrosti a barevnosti LIVE: Ceny Anděl ve znamení pestrosti a barevnosti

Ceny Anděl
Praha, O2 universum
30. 3. 2024

Organizátoři poprvé v historii umístili oficiální předávání cen do velké koncertní haly a výsledek této volby předčil očekávání. Nejen že se do O2 Universa v Praze vešlo mnohem více oceněných se svým doprovodem, ale zbylo i dostatek míst pro fanoušky na tribunách, kteří si mohli zakoupit vstupenky a vidět tak své idoly naživo. Hala byla zcela zaplněná a ze všech stran byl skvělý výhled jak na hlavní pódium, kde probíhala většina hudebních vystoupení, tak i na menší boční stage, určenou pro moderátory a předávající cen.

Anděle převzali David Koller i Anna K., ceremoniálu se zúčastnili také Ewa Farna a Mirai

Prostory haly byly zaplněné již hodinu před oficiálním začátkem a byl dostatek času se seznámit s pokyny režiséra TV přenosu. Kromě haly byla nová i moderátorská dvojice v podobě známého hudebního publicisty Honzy Dědka a moderátorky Evropy2 a DJky Ivany Kulhánkové, přezdívané Fancy. Jejich vystoupení se snažila být zábavná a vtipná, ovšem ne všechny vtipy padly na úrodnou půdu a jejich snažení často shazovala chybující technika, která až příliš často přerušovala jejich mluvený projev výpadky mikrofonů, takže v hale bylo slyšet jen jednoho z moderujících. Problémy působil moderátorům také stojan s mikrofonem určený k proslovům a děkovným řečem oceněných, každou chvíli jej musel jeden z dvojice upravovat. Co z počátku mohlo působit jako lehce vtipná roztržitost či nedotaženost, po opakujících se problémech vyznívalo rušivě. Celkově ovšem s přihlédnutím k tomu, jak velice náročné je alespoň trochu pobavit zaplněnou halu a zápasit u toho s technickými problémy, lze konstatovat, že moderátoři obstáli velice dobře. Jejich vstupy byly relativně svižné a měly spád, téměř striktně se držely hudebních témat a nebyly nudné.

Totéž se dá říct o děkovných řečech oceněných umělců, kteří se až na výjimku v podobě slovenské kapely Hex vyhýbaly politickým či jiným nemístným proklamacím (což lze kvitovat například ve srovnání předávání filmových cen Český lev) a drtivě se omezily jen na poděkování či na hudební vzkazy.

Přehled oceněných působil nejpestřeji v historii a jednotliví umělci, kteří získali tuto prestižní sochu Anděla, byli různorodí nejen hudebními styly, ale i generačně. Od nejmladších Terezy Balonové (Objev roku), Anny Vaverkové (Alternativa a elektronika), Marie Puttnerové (Folk) či Pam Rabbit (Sólová interpretka) přes střední generaci ostřílenějších matadorů Davida Kollera (Sólový interpret), Anna K (Skladba) či J.A.R (Skupina) až po nejstarší generaci v podobě Jiřího Korna (Síň slávy). Rozvrstvení ať už hudební, tak věkové bylo opravdu pestré a zahrnulo vcelku věrně to nejvýznamnější, co se v (nejenom) populární hudbě za poslední rok odehrálo.

Překvapivě nepřekvapivé bylo vítězství v kategorii Album roku, které získali rockoví November 2nd z Hranic za eponymní album, jež vydali po dvanácti letech. Deska je to na naší scéně opravdu výrazná a bude teď jen na samotné kapele, zda dokáže toto ocenění přetavit v dlouhodobější úspěch. V nové kategorii Společný projekt získali sošku Calin a Victor Sheen, ač věkově již spíše starší, tak posluchačsky milovaní tou nejmladší generací náctiletých, v kategorii Rap pak MC Gey. Trošku větší překvapení pak způsobilo vítězství v kategorii Rock, kde sošku získala skupina Exorcizphobia, která tak ovšem svým stylovým zařazením do škatulky metal jen potvrdila žánrovou pestrost letošního předávání Cen Anděl. V kategorii Jazz pak cenu získali David Dorůžka, Robert Fischmanna Martin Novák, v kategorii Klasické hudby Martinů Voices a Lukáš Vasilek. A mezi videoklipy uspěl Dné, za nímž se skrývá umělec Ondřej Holý.

Večerní program plynul a odsýpal velmi svižně i díky naživo hraným hudením číslům umělců, kteří shodou okolností často patřili mezi oceněné. Úvod obstarala skupina Jelen ve spojení s Hradišťanem, J.A.R. zaujali s písní Ježíš Kristus Neexistus?, což mohlo působit až provokativně v souvislosti s tím, že letošní předávání se krylo s obdobím Velikonoc. Výborné výkony předvedli i Sofian Medjmedj, Ben Cristovao, Annet X a NobodyListen nebo rapper MC Gey či Marcell, Anna K potěšila svou písní Údolí včel a vystoupili i Ondřej Havelka s Melody Makers a Adam Plachetka.

Závěrečný potlesk vestoje pak patřil Jiřímu Kornovi, který si zařazení do Síně slávy zcela po právu zaslouží, a jehož předtočený děkovný projev patřil k těm nejlepším, nejvtipnějším a nejupřímnějším děkovným řečem celého večera. Jak se nakonec ukázalo, šlo svou rozmanitostí, barevností a uměleckým vyzněním o jeden z nejlepších ročníků předávání hudebních Cen Anděl a nebude lehké na něj v budoucnu navázat či jej překonat.

Text: Aleš Materna, foto: Iveta Valentová, Ceny Anděl
Témata: Ceny Anděl, David Koller, Anna K., November 2nd, Tereza Balonová, J.A.R., November 2nd, Jiří Korn, O2 universum

0,00