Dunaj, Midi Lidi i WWW. V Ostravě začal Festles - festival poctivé hudby a dobrého slova

Vydáno 03.09.2022 | autor: Barbora Kubalová

Prostory v okolí Slezskoostravského hradu už jsou prověřené mnoha akcemi - konají se zde majálesy, Festival v ulicích, dříve tady byly i některé stage Colours of Ostrava. K tomuto výčtu nyní přibývá nový festival Festles, který se snad také stane pravidelnou záležitostí.

Dunaj, Midi Lidi i WWW. V Ostravě začal Festles - festival poctivé hudby a dobrého slova Dunaj, Midi Lidi i WWW. V Ostravě začal Festles - festival poctivé hudby a dobrého slova

Festles
Ostrava
2. 9. 2022

Název odkazuje na legendární ostravský undergroundový Absinthový klub Les, který byl nucen zavřít své brány v roce 2020. První ročník festivalu se měl odehrát už loni, vzhledem ke koronavirovým opatřením musel být ale odložen. Během roku se jeho line-up stihl rozrůst na tři dny a včera byl konečně oficiálně zahájen.

Přestože slunce svítilo, bylo venku poměrně chladno. Možná, že právě zima stojí za tím, že začátek festivalu byl poznamenán malou účastí návštěvníků. Jelikož stanů jsme cestou potkali jen pár, většina příchozích byla pravděpodobně místních, kteří na festival v pátek dorazili až po práci. I cena lístků mohla některé potenciální příchozí odradit, přestože je vzhledem k nabitému line-upu adekvátní.

První kapely tak hrály jen pro pár fanoušků, kteří postávali pod pódiem, nebo se snažili zachytit poslední sluneční paprsky na valech. Line-up prvního dne byl vskutku multižánrový: začátek patřil místním artrockovým Kazachstán, funkové Černé kočce, kteří kromě hudby s sebou přivezli i řádnou dávku humoru a kapele První hoře - sami se charakterizují jako "futuristický punk/jazzový kabaret", což je označení velmi výstižné - v energickém vystoupení nechyběly ani doprovodné taneční výstupy Mr. Klauna, který když zrovna netančí, tak hraje v kapele na akordeon.

Větší množství fanoušků se nakonec shromáždilo pod pódiem až při příchodu brněnské legendy Dunaj, na které mnoho přítomných už netrpělivě čekalo. Kapela kromě svých hitů představila i skladby z chystané desky Za vodou. S posledním rockovým příspěvkem se trochu přitvrdilo, přišli totiž vsetínští undergroundoví Ciment, označovaní také jako "valašští ZZ Top". Pak už se program přehoupl do své diametrálně odlišné elektronické části, na řadu přišly totiž dvě živoucí legendy taneční scény - Midi Lidi, po půlnoci pak WWW.

Les byl ale především divadelním a literárním klubem, proto nesmí chybět ani literární součást programu. Odehrával se na literární scéně Soutok, která se nachází, jak název napovídá, u soutoku Lučiny a Ostravice. Na hlavní scéně se z literátů představil slovenský spisovatel Michal Hvorecký, autor povídkové knihy Černý lev a románu Troll nebo Petr Placák, autor románů Medorek a Fílz.

Přestože účast fanoušků nebyla tak velká, je příjemné si užít rodinnou atmosféru festivalu, bez front a tlačenic, které známe z větších akcí. Svou dramaturgií je Festles jedinečný, asi žádný festival v republice nenabízí podobně kvalitní výběr z nejen české alternativní scény. Dnes program pokračuje, vystoupí třeba polská rapperka Karolina Czarnecka, Už jsme doma, Prago Union nebo Vltava.

Text: Barbora Kubalová, foto: Tomáš Klíma, Romana Šlapáková (ilustrační)
Témata: Festles, WWW, Midi Lidi, Dunaj, Ostrava

0,00