Sobotní program Festlesu přivezl do Ostravy Vltavu, Prago Union nebo Karolinu Czarneckou

Vydáno 04.09.2022 | autor: Barbora Kubalová

I druhý den festivalu Festles byl slunečný, večer se ale hodil svetr navíc. Program přinesl to nejzajímavější z českého undegroundu, ale i zajímavého hosta od sousedů z Polska. Nechyběly ani komorní literární besedy na volně přístupné scéně Soutok.

Sobotní program Festlesu přivezl do Ostravy Vltavu, Prago Union nebo Karolinu Czarneckou Sobotní program Festlesu přivezl do Ostravy Vltavu, Prago Union nebo Karolinu Czarneckou

Festles
Ostrava
3. 9. 2022

Program druhého festivalového dne byl zahájen ve tři hodiny odpoledne. Role první kapely se zhostila valašská formace Ležérně a vleže se svými hravými jazzově rockovými melodiemi. Po nich nastoupilo Šamanovo zboží se svým psychedelickým rockem, ne nepřipomínajícím sedmdesátkové desky Pink Floyd. Obě zahajující kapely měly opět pod pódium jen hrstku diváků, ti, kteří přišli, ale rozhodně nelitovali a odměňovali kapely hlasitým potleskem.

Velké množství fanoušků dorazilo až na jednoho z headlinerů celého festivalu - legendární píseň Prasátko se stala i součástí festivalové upoutávky. Úderem šesté hodiny se objevila na pódiu Vltava. S nakažlivou pozitivitou představila skladby z chystané desky Spass muss immer sein, nechyběly samozřejmě ani největší hity jako závěrečný Bezvadnej chlap, věnované všem přítomným bezvadným chlapům v publiku.

Dunaj, Midi Lidi i WWW. V Ostravě začal Festles - festival poctivé hudby a dobrého slova

Po průvodním slovu Přemysla Bureše, ředitele a hlavního dramaturga festivalu, spolu se zástupcem hlavního partnera ISMM Group, dorazily na krátký set Jana Vondrů a Žaneta Vítová, které žertovaly, že s jejich pozváním se festival stal opravdu multižánrovým - Jana Vondrů je totiž významnou operní zpěvačkou, Žaneta Vítová neméně významnou akordeonistkou. Ve společném projektu se zaměřují především na interpretaci vážné hudby 20. století a na Festlesu byly odměněny velkým aplausem.

Pak už přišel čas na skutečný underground, pódium patřilo uskupení BBP Podzemní orchestr, které má koneckonců underground přímo v názvu, a poté jejich spřátelené kapele Už jsme doma. Zatímco první jmenovaní hudebně navazují na Plastic People of the Universe a další podobná uskupení, hudba Už jsme doma je spíše punková, ale doplněná trubkou nebo i klávesovými plochami.

Večerní program patřil protentokrát hip-hopu. Z Polska dorazila Karolina Czarnecka, přestože u nás příliš známá není, v Polsku je její originální kombinace rapu, elektroniky ale i lidových motivů velmi populární. A protože přijela zrovna do Ostravy, nemusela s publikem ani komunikovat anglicky, všichni jí nadšeně potvrdili, že její mateřštině rozumí. Podařilo se jí přítomné rozhýbat a připravit na zlatý hřeb večera v podobě Prago Union, kteří s sebou přivezli úplně čerstvou osmou studiovku Příduhned..., kterou slaví dvacet let na scéně.

I během druhého festivalového dne tak bylo možné užít si legendy všech žánrů, ale i poznat mnoho nových interpretů, o kterých jsme dříve neslyšeli. Také je potřeba vyzdvihnout, že díky charakteru festivalu potkáte pouze lidi, kteří přišli za hudbou - odpadají zde opilecké incidenty, ke kterým na větších akcích často dochází. Dnešní den je dnem třetím a posledním a ponese se spíše ve folkovém duchu - vystoupí Ty syčáci, Xavier Baumaxa a úplně na závěr se představí Vlasta Redl s kapelou.

Text: Barbora Kubalová, foto: Matěj Fiala (ilustrační)
Témata: Festles, Prago Union, Vlasta Redl, Xavier Baumaxa, Vltava, Ostrava

0,00