LIVE: Čechomor v Hybernii nadchl mladickou energií a rozezpíval publikum

Vydáno 05.01.2024 | autor: Aleš Materna

Čechomor se na hudební scéně pohybuje již pětatřicet let. Za tu dobu získal renomé také cizině, například v Číně, Austrálii na Britských ostrovech či v USA. Spojení lidových písniček, folklóru a rockové hudby je v jeho podání natolik nakažlivé, že i přes neustálé koncertování mívá vystoupení stále vyprodané a dokáže okouzlit všechny napříč generacemi.

LIVE: Čechomor v Hybernii nadchl mladickou energií a rozezpíval publikum LIVE: Čechomor v Hybernii nadchl mladickou energií a rozezpíval publikum

Čechomor
Praha, Divadlo Hybernia
4. 1. 2024

František Černý a Karel Holas před pětatřiceti lety založili na česko-moravském pomezí Svitav a Moravské Třebové hudební soubor, který si postupnou a trpělivou mravenčí prací vybudoval obrovskou základnu posluchačů a fanoušků. K tomu napomohlo okouzlující spojení rockové kytary a houslí, sezpívaných vokálů a časté zapojení zpěvaček. A samozřejmě repertoár, skládající se z lidových písní, který si oba zakládající členové upravili tak, aby vynikly jejich přednosti – zemitá fortelnost jejich hlasů a cit pro melodii, společně s aranžmá, která jsou tak akorát na pomezí rocku a folklóru. Tyto úpravy dokáží být natolik strhující, že při koncertech, jako byl ten v pražské Hybernii, dokáží posluchače téměř vystřelovat ze sedaček a napumpovat nezměřitelnou energií.

Nasazení Čechomoru ocenili návštěvníci Divadla Hybernia potleskem vestoje

Třikrálový koncert začal zostra, rovnou jedním z největších hitů kapely Velické zvony, kterou zahráli a zazpívali pouze dva zmiňovaní zakládající členové za pomocí akustické kytary a houslí. A tento úvod byl natolik silný, že posluchači při procítěném podání ani nedutali. Poté již došlo k nástupu zbytku sestavy a postupně se střídaly známé i méně známé písničky, mapující průřezově všechna období kapely. Jako čtvrtá v pořadí zazněla skladba Proměny, ovšem jelikož nebyla na tomto koncertu přítomná zpěvačka Martina Pártlová, která často skupinu doprovází jako stálý host, zahráli muzikanti původní verzi s názvem Rehradice. Kromě tradičního česko-moravského folklóru kluci odskočili i k folklóru zahraničnímu v podání nahrávky Irská, nechyběl Malovaný kostel, Pivničková, úchvatná Limbora či Mezi horami.

Zajímavým zpestřením bylo sólo na bicí a baskytaru v podání mladší části kapely, bubeníka Matěje Lienerta z Pustějova a baskytaristy Lukáše Čunty z Libhošťa, které se z jazzových vyhrávek posunulo až ke coververzi písní Queen, aby jej kluci zakončili vtipnou předělávkou vánoční Rolničky, rolničky a touto rozezpívali celý sál. Nutno poznamenat, že pátý člen kapely Jan Kolář předvedl jako všichni muzikanti nadstandartní instrumentální výkon, obzvláště jeho hra na akordeon a hoboj byla excelentní a skvěle doplňovala kapelu. O výkonech dvojice Černý a Holas se ani nemá cenu bavit, jejich hra na akustickou a elektrickou kytaru a úchvatné houslové party jsou poznávacím znamením kapely, a ani s věkem jejich invence a nasazení neubývá, právě naopak – po doplnění mladšími spoluhráči jako by omládli pokropeni živou vodou a překvapovali až mladickou energií.

Téměř dvouhodinový koncert utekl tak rychle, jako teče voda v řece - na závěr přišly na řadu i dva přídavky s vánoční atmosférou - Větříček a Tisíc Andělů, při kterých si dva hlavní protagonisté navlékli na krk barevné vánoční řetězy a dočkali se potlesku vestoje. Čechomor ve svém třikrálovém koncertě prokázal své kvality a dostál své tradici nadstandartních vystoupení, plných nádherných melodií a instrumentálních výkonů, okořeněných skvělou souhrou celé kapely. Ne, tahle skupina ani po pětatřiceti letech nestárne, stále má co říct a stále je schopná překvapovat, takže se máme i v letech budoucích na co těšit.

Text: Aleš Materna, foto: Radoslav Vnenčák
Témata: Čechomor, Karel Holas, František Černý, Divadlo Hybernia

0,00