LIVE: Michal Prokop & Framus Five na vánočním koncertu pokřtili album, s hostem Petrem Jandou zavzpomínali na zesnulého Luboše Andršta

Vydáno 22.12.2021 | autor: Aleš Materna

Byl to výjimečný vánoční koncert. Michal Prokop, který s kapelou Framus Five vydal letos v květnu nové album Mohlo by to bejt nebe... po devítileté odmlce svou novinku pokřtil před pražským publikem ve velkém sále Lucerny. Jako hosté se objevili frontman skupiny Olympic Petr Janda a kapela Colorful People. Krátce po křtu pak obdržela sestava za album rovněž Zlatou a Platinovou desku. Jelikož den před koncertem zemřel dlouholetý člen kapely Luboš Andršt, hodně se vzpomínalo i na něj.

LIVE: Michal Prokop & Framus Five na vánočním koncertu pokřtili album, s hostem Petrem Jandou zavzpomínali na zesnulého Luboše Andršta LIVE: Michal Prokop & Framus Five na vánočním koncertu pokřtili album, s hostem Petrem Jandou zavzpomínali na zesnulého Luboše Andršta

Michal Prokop & Framus Five
Velký sál Lucerny, Praha
21. 12. 2021

Začalo se pěkně zostra – že hned na úvod zaznějí největší tři hity Michala Prokopa Kolej Yesterday, Blues o spolykaných slovech a Bitva o Karlův most, čekal málokdo. Drtivá většina kapel by si tyto skvostné písničky schovala až na závěr koncertu, Michal Prokop a Framus Five jako by šli proti všem zákonům šoubyznyu a udělali přesný opak. Jelikož však mají v zásobě obrovské množství hitů a známých songů, ukázal se tento tah vlastně jako velice prozíravý - tyto tři hity rozehřály a rozezpívaly plnou Lucernu, a díky další dramaturgii vůbec nikdo nelitoval, že zazněly tak brzy.

Koncert Michala Prokopa a Framus Five druhým objektivem. Hosty byli Petr Janda a Colorful People

Teprve po jejich doznění Michal Prokop přivítal nadšené publikum, kterému sice připomněl onu smutnou událost, jíž byl skon jednoho z největších českých blues-jazz-rockových kytaristů, zároveň však ihned dodal, že Luboš Andršt by si určitě ani sám nepřál, aby koncert pojali jako nějakou tryznu za něj, a tak šlo spíše o veselou vánoční oslavu skvělé hudby.

Vzápětí Michal Prokop přivítal česko-slovenské trio Colorful People, které pouze za doprovodu akustické kytary, perkusního nástroje zvaného cajon a tří výjimečně sezpívaných hlasů, z nichž prim hráli zpěvák Dušan Marko, známý z pěveckého účinkování v kapele Support Lesbiens, a zpěvačka Lenka Novotná, jež pak doprovázel kytarista s neuvěřitelným prstokladem Juraj Holoda, zahráli tři písničky, v nichž kombinovali blues a flamengo i angličtinu (Queen of California) a španělštinu (Fragilidad), v třetí se k nim přidal houslista Jan Hrubý a zahráli písničku The Ballad of Terry and Shirley z Hrubého staršího alba Černý ovce.

Po zasloužených ovacích se na scéně opět objevil Michal Prokop s kapelou a vystřihli hity jako Poprvé a naposledy, Zloděj času, Zatmění, písničku Stodolní ve folklórně – čardášovém rytmu vtipně doprovodil proslovem o Ostravě a malíři Jiřím Surůvkovi a nadšeným divákům přidal ještě Kartáček na zuby. Pak na scéně přivítal svého dlouholetého kamaráda a nestora české rockové hudby, zároveň bratrance zesnulého Luboše Andršta, jednoho z nejlepších českých kytaristů Petra Jandu. Ten přišel jen s akustickou kytarou a vtipně nadšenému publiku připomenul, že jde o jeho již 205. vystoupení v Lucerně. Zahrál tři známé písničky Olympicu Otázky, Vlak, co nikde nestaví a Snad jsem to zavinil já, kde ho ve slokách a refrénech doprovodil i Michal Prokop a písničku zpíval unisono celý sál.

Večer plný emocí. Michal Prokop a Framus Five pokřtili desku, převzali si za ni ocenění a připomněli zesnulého Luboše Andršta

Poté již došlo na křest nového alba Mohlo by to bejt nebe..., které vyšlo již v květnu, kvůli coronaviru však v Praze bylo pokřtěno až nyní – šampaňským z rukou Petra Jandy. K němu se pak přidali zástupci firmy Supraphon, kteří hudebníkům postupně předali Zlatou i Platinovou desku za prodej alba a slavilo se vydatně. A pak se pokračovalo v muzicírování a zazněly skladby právě z nového alba, mj. Pomoz mi, Last Minute Man, Libeňská s hrabalovským textem a refrénem “skřivánci nití svázaní“, nemohla samozřejmě chybět Má vlast, která již stačila téměř zlidovět. Následovala blues-rocková téměř desetiminutová smršť, kdy Framus Five vystřihl s obrovským entuziasmem a zápalem starý hit ze šedesátých let od Johna Lee Hookera Boom Boom, v němž roztančili i všechny sedící.

A pak už přišel závěr v podobě pocty a holdu Luboši Andrštovi, v němž se na pódium vrátil i Petr Janda a tentokrát si vystřihl kytarové sólo v úplně první Andrštově písničce, kterou v sedmdesátých letech složil pro Framus Five a jejich album Město ER, při níž se na velké celoplošné obrazovce promítaly raritní i známé Andrštovy fotografie.  A závěrečné loučení a pak ještě návrat pro nezbytný přídavek, kterým byl další známý hit Krásný ztráty.

Více než dvouhodinový koncert Michala Prokopa a Framus Five ukázal, že jejich muzika je nestárnoucí a stále mají co říct i mladším, kteří období od šedesátých do osmdesátých let nezažili, přitom však tito blues-rockoví matadoři stále i v novém tisíciletí dokáží přijít s novými objevnými skladbami a novými skvělými alby. Zkrátka – vánoční koncert jako oslava české blues-folk-rockové hudby, kouzelných básnických textů, procítěných hudebních výkonů a zároveň jako pocta jednomu legendárnímu nesmrtelnému kytaristovi. Nádherný předvánoční koncert, jenž rozdával radost a dobrou náladu.

Text: Aleš Materna, foto: David Webr, Eva Vintrová
Témata: Michal Prokop, Framus Five, Petr Janda, Colorful People, Luboš Andršt

4,00