LIVE: Mirai se vrátili ke kořenům. Nové album pokřtili i v rodném Frýdku-Místku

Vydáno 25.05.2024 | autor: Alena Kaňová

Deset let na scéně, několik Cen Anděl, vyprodané haly. Přesně to má aktuálně za sebou kapela Mirai. A především čtyři desky. Právě tu novou, která nese název Tomodachi, pokřtili na malé šňůře křtů. Po Praze a Brně zavítali do rodného Frýdku-Místku. Koncert byl osobnější a v mnoha ohledech odlišný od dvou předchozích. O úvod se postarala třinecká kapela QAI.

LIVE: Mirai se vrátili ke kořenům. Nové album pokřtili i v rodném Frýdku-Místku LIVE: Mirai se vrátili ke kořenům. Nové album pokřtili i v rodném Frýdku-Místku

Mirai
Frýdek-Místek, Klub Stoun
24. 5. 2024

I ve frýdecko-místeckém klubu Stoun, bývalém protijaderném krytu civilní obrany, přehráli Mirai novou desku od začátku do konce. Písně šly ve stejném pořadí, v jakém jsou na albu, a zazněly i ve velmi podobných aranžích. Například 69 problémů zazpíval frontman Mirai Navrátil pouze s klavírním doprovodem, což podtrhlo intimní atmosféru skladby. Naopak u „vypalovačky“ all night long nechybělo málo, aby odletěla střecha (ačkoliv je mnoho metrů pod zemí).

Po O2 arenách okusili Mirai opět intimnější prostory. V brněnském Metru pokřtili nové album

Uprostřed koncertu došlo na to, proč se na koncertě všichni sešli – k samotnému křtu. O tento důležitý akt se postaral bývalý kytarista kapely – Krystian Danel. Ačkoliv není slovy frontmana „nejlepším řečníkem na světě“, jeho řeč stojí za poznamenání: „Jsem hrozně rád, že jsem tady, a že jsme pořád v kontaktu. A když mluvíme o té desce – já jsem byl v kapele od samotného počátku, a když jsem jednoho dne sestavu opustil, tři měsíce nato vyhrála Slavíka a začalo se jí dařit. Tak bych si přál, aby to tak bylo i nadále, že je to další milník. Já teď desku pokřtím, odejdu a kapela půjde zase nahoru.“ Potlesk celého klubu byl zaslouženým poděkováním jak za pěkná slova, tak i za samotnou desku. Ta jde sice proti aktuálnímu rádiovému proudu i tomu, co Mirai nahráli doposud, ale podle reakcí publika je to cesta správná.

Poslední skladba na albu A ty víš byla věnována spoluautorovi textu Adamu Svatošovi aka Katovi z Prago Union. „Druhému nejlepšímu textaři, hned po Davidu Stypkovi,“ podotkl frontman.

Když zazněly poslední tóny zmiňované písně, byl ale večer teprve v počátku. Mirai totiž fanouškům následně nabídli své největší hity. Mezi nimi Chci tančit, Tenkrát, Yahoda, Pojď ke mně blíž nebo Vedle tebe usínám. A reakce publika byla velmi podobné těm, kterých se skupina dočkala v první části večera. Zpíval si je celý klub.

Mezi rádiovými hitovkami přišel trochu nečekaný, zvláštní hluboký okamžik. „Před deseti lety tady hrál David Stypka a já jsem stál vzadu. Když šel hrát tuto skladbu, zkoumal jsem ten složitý kytarový riff. Tak snad to teď neposeru. Navíc tady na mě celou dobu kouká ze zdi a já jsme z toho celou dobu dost nervózní (klub Stoun je vyzdoben artovými portréty nejrůznějších hudebních hvězd, včetně právě Davida Stypky, pozn. red.),“ řekl na úvod Mirai Navrátil a zahrál Stypkovu skladbu Osudová. Celý Stoun se postaral o vokály. Jestli měl tento večer nějaký nezapomenutelný okamžik, pro mnoho lidí to byl jistě tento. Na Osudovou navázala autorsky společné píseň I přes to všechno.

Na rozloučenou samozřejmě nechybělo Když nemůžeš, tak přidej. I do takto malého prostoru se podařilo zakomponovat pár prvků z halových koncertů – třeba pro kapelu typické „plavání“ na obří matraci.

V klubu se sešli fanoušci, kteří v době začátků Mirai ještě možná chodili do školky. Samozřejmě ti, kteří začátky, mimo jiné v tomto klubu pamatují a kapelu sledují tak nějak průběžně, i ti, kteří si přišli poslechnout oblíbené hity v intimnější atmosféře. I přesto všichni působili, že jsou pro tento okamžik na stejné vlně a koncert si užívají.

Text: Alena Kaňová, foto: Barbora Kolářová (ilustrační)
Témata: Mirai, Mirai Navrátil, Tomodachi, Stoun, Frýdek-Místek

0,00