LIVE: Pop-punkoví nestoři Green Day ohromili Prahu zničující show

Vydáno 23.01.2017 | autor: redakce

Plameny, jiskry, hadice s vodou i fanoušci na pódiu. Tak vypadal návrat zasloužilých divochů z Green Day po necelých sedmi letech, kdy se na totožném místě, jen o pár desítek metrů vedle, ukázali našemu hlavnímu městu naposledy.

LIVE: Pop-punkoví nestoři Green Day ohromili Prahu zničující show Pop-punkoví nestoři Green Day ohromili Prahu zničující show. Foto: David Webr

GREEN DAY
TIPSPORT ARÉNA, PRAHA
22. 1. 2017

Tehdy s sebou měli jako pomocníky tou dobou ještě mlaďochy z Billy Talent, tentokrát jim support dělali ska-punkoví The Interrupters z Los Angeles. Navzdory svému názvu však paradoxně nenarušovali náladu večera a svou nekompromisně skočnou muzikou po vzoru Bad Religion nebo Dead Kennedys roztleskali vyprodanou Tipsport arénu a alespoň na chvíli její z dlouhého čekání venku zmrzlé obyvatele přenesli do festivalových kotlů. Tam se na ně přirozeně musí pogovat s ještě větší radostí než v hale.

FOTOREPORT: Green Day rozpoutali v Praze punkové šílenství, vybavili se revolučním rádiem i americkým idiotem

Green Day doplnění o trojici Jason White (kytara, zpěv), Jeff Matika (rytmická kytara, zpěv) a Jason Freese (klávesy, saxofón, akordeon a další nástroje) zahájili dvou a půl hodinové vystoupení singlem Know Your Enemy a okamžitě dostali publikum na svou stranu. Zvuk byl masivní, bezchybný a krásně čistý od první noty a tak refrén jediného reprezentanta z jednoho z jejich nejúspěšnějších alb, tedy 21st Century Breakdown, měl sílu jako stádo buvolů. Zpěvák Billie Joe Armstrong neztrácel čas a hned zval jednoho z fanoušků na pódium, který jej tak silně a bezprostředně okamžitě objal, jako by právě viděl svého otce vracejícího se po letech z války. A tím jediným gestem zcela vystihl náladu drtivé většiny lidí v sále. "Konečně jsi zase zpátky."

Jedním z nejsilnějších momentů večera to však zdaleka neskončilo, frontman přikázal tribunám, aby se postavily a ty se až do konce už znovu neposadily. Taková to byla jízda. Nový singl Bang Bang, titulní Revolution Radio doprovázené salvou ohňů, modře nasvícená vypalovačka Holiday následovaná Letterboy a ikonickou Boulevard Of Broken Dreams. Všechny tři pocházejí z jejich oceňovaného protiBushovského alba American Idiot z roku 2004, kdy kalifornskou formaci objevila už druhá generace fanoušků.

RECENZE: Green Day hrají v revolučním rádiu předvídatelnou hudbu

Armostrong je odzpíval sebejistě, bez jakéhokoliv zaškobrtnutí a i když i tentokrát mu kytara kolem krku vlála spíše jen jako rekvizita, všechna ta prohýřená léta plná chlastu a fetu na něm byla vidět až na druhou stranu haly. Jeho charisma je prostě obrovské, a pokud jste si mysleli, že po smrti Lemmyho Kilmistera zemřel i jeho styl života, Green Day jsou ukázkou, že heslo sex, drogy a rock'n'roll ještě pořád neřeklo své poslední slovo.

STRHUJÍCÍ HITY I KRITIKA TRUMPA

Chceme-li na nabušeném koncertě vyloženě najít nějaké chyby, můžeme se lehce otřít o prostřední část vyplněnou staršími hity, které soudě dle reakcí v hale neměla většina obecenstva dostatečně naposlouchané, a tak měla ruce nahoru jen u těch notoricky nejznámějších jako Longview, When I Come Around či Basket Case, jinak ale show na malou chvíli spadl řetěz.

S výhradami k setlistu ještě lze pokračovat, absence takových hitů jako Wake Me Up When September Ends, 21 Guns, Walking Contradiction, Last Of The American Girls nebo dokonce celé trilogie ¡Uno!, ¡Dos!, a ¡Tré! byla vysloveně zarážející. Vždyť vzhledem k známému incidentu na iHeart Festivalu ještě drtivá část světa neměla vůbec šanci kterékoliv skladby z na tři části rozdělené kolekce slyšet naživo a Green Day mu to tak trochu dluží.

Na druhou stranu, lze se na ně vůbec zlobit, když si naopak vzpomněli na překrásný stadionový chorál Are We The Waiting, na nějž, podobně jako na kamerami zachyceném živáku Bullet In The Bible z jejich vrcholného období, navázali rozbuškou St. Jimmy? Přesně takové momenty jsme od jejich pražského vystoupení chtěli.

Momenty, kdy si na pódium pozvou fanynku, aby jim odehrála pár akordů na Billieho kytaře, který ji pak podobně jako před šesti a půl lety nástroj velkoryse přenechá. Momenty, kdy šprýmař Tré Cool uprostřed skladby Burnout začne před svými bicími předvádět baletku a dělat holubičky. Momenty, kdy si všichni členové během King For A Day a následného medley nasadí na hlavy policejní čepice i faraonské ozdoby a na chvíli nás přenesou do punkového cirkusu, kde na malý moment vzpomenou i na zesnulého George Michaela. A hlavně - momenty, kdy si během hymny American Idiot frontman prohodí pár slov v textu a vůči novému prezidentovi USA zahlásí: "Nikdo tě nemá rád, ty zkurvený zm*de!"

NEORTODOXNÍ PUNKOVÁ JÍZDA

Tak přesně o tom jsou Green Day. Kapela, která už sice dávno není punk v té podstatě, jak jsme ji znali od Sex Pistols a jim podobných, ale zároveň skupina, z níž si pořád ještě učurnete štěstím, když vám na závěr odehraje drtivý devítiminutový opus Jesus Of Suburbia a v posledním refrénu na akustiku zahrané Good Riddance (Time Of Your Life) vypustí do publika tisíce konfet. Co k tomu víc říct?

Vloni jsme se touto dobou radovali z návratu Slipknot, kteří se v Praze ukázali po devíti letech a v O2 areně nás totálně položili na lopatky. Green Day v neděli večer udělali prakticky totéž a i v jejich případě platí, že až se ke konci roku bude dávat dohromady seznam nejlepších koncertů za rok 2017, nebudou na něm chybět. Stejně jako loni Slipknot.

Nezbývá než doufat, že až k nám příště přijedou, nebude už rok 2023. Nechcete-li to riskovat, v červnu máte ještě jednu šanci. Na rakouském Novarocku vystoupí spolu s Linkin Park, System Of A Down, Blink-182 a dalšími. Ale to už je téma pro jiný článek.

Setlist: Know Your Enemy, Bang Bang, Revolution Radio, Holiday, Letterbomb, Boulevard Of Broken Dreams, Longview, Youngblood, 2000 Years Light Away, Hichin' A Ride, When I Come Around, Waiting, J.A.R.Going To Pasalacqua, Scattered, Minority, Are We The Waiting, St. Jimmy, Knowledge, Basket Case, She, King For A Day, Shout / Always Look On The Bright Side Of Life / Careless Whisper / (I Can't Get No) Satisfaction / Hey Jude, Still Breathing, Forever Now, American Idiot, Jesus Of Suburbia, Ordinary World, Good Riddance (Time Of Your Life)

text: Jan Trávníček, foto: David Webr (titulní), Marek Holoubek, video: Hana Bukáčková

Témata: Green Day, koncerty, Billie Joe Armstrong, punk, American Idiot, Revolution Radio

5,00