RECENZE: Jamiroquai vás opět chtějí vidět tančit

Vydáno 31.03.2017 | autor: redakce

Šest a půl roku trvalo, než se britští Jamiroquai vrátili na scénu s novou nahrávkou, která vznikala doslova v porodních bolestech. Její vydání totiž bylo odloženo především proto, že frontman Jay Kay (dále jen JK) přivítal ve své rodině již druhou dceru. A hned na úvod si lze oddechnout - po rozporuplně přijaté předchozí desce Rock Dust Light Star jde tentokrát o mnohem ucelenější a s vlastním silným příběhem přicházející desku.

RECENZE: Jamiroquai vás opět chtějí vidět tančit Jamiroquai vás opět chtějí vidět tančit

Jamiroquai

Automaton

Shake It On, Automaton, Cloud 9, Superfresh, Hot Property, Something About You, Summer Girl, Nights Out In The Jungle, Dr. Buzz, We Can Do It, Vitamin, Carla

12 trax / 57 min

Vydavatel: Universal Music

Co v roce 2010 nejvíce podcenilI, to naštěstí tentokrát nezopakovali. Marketingová vlna byla úžasná už od začátku a dva měsíce masírovala fanoušky po celém světě tak dobře, že jsou dnes plně připravení přijmout dvanáct skladeb, které pro ně připravilo s jedinou výjimkou duo JK s klávesistou Mattem Johnsonem.

Tou jedinou výjimkou je píseň Nights Out In The Jungle věnovaná všem bulvárním novinářům, ke kterým si za ta léta JK vytvořil neuvěřitelný odpor, mnohdy vrcholící fyzickými potyčkami. Pro ně tento kousek napsal osamocen. Díky tomuto vztahu s nimi, kterému za ta léta dokázal dát pevné mantinely, se mu ale podařilo skrýt před zájmem médií své dnes již dvojnásobné otcovství. První dceři je navíc věnováno samotné vyvrcholení celého alba, píseň Carla s osmdesátkovým nádechem jak ze soundtracku k imaginárnímu dobovému francouzskému filmu.

Jamiroquai budou další velkou hvězdou Colours Of Ostrava

Práce na desce započala v prosinci 2013, a tak měla ona ústřední dvojce šanci cizelovat, čistit a pilovat. A také vyhazovat - sám JK se nechal slyšet, že pouze nejsilnější dvanáctka skladeb zůstala, zatímco jich bylo vymyšleno daleko víc. Díky tomu je album jako celek kompaktní a pouze Automaton, podle které je nakonec pojmenováno, z něj vyčnívá jiným zvukem i cílením na odlišné publikum (jakožto jediná skladba byla za tímto účelem mixována jiným zvukovým inženýrem). V klipu k ní má JK nový klobouk představující srst luskouna, který byl vybrán jako zástupce všech druhů živočichů, jimž hrozí vyhynutí. A právě po něm se mělo album jmenovat Pangolin. Nakonec bylo ale zvoleno ono robotické slovo, protože druhým problémem, na který chce JK tentokrát upozornit, je robotizace společnosti.

ROBOTIZACE LIDSKÝCH VZTAHŮ

Odcizení lidí samotných a různým únikům mimo klasický svět normálních lidských vztahů, které přímo i nepřímo souvisí s výše psaným - takovýmto tématům se deska rovněž věnuje. Vše je ale zabaleno do tanečních rytmů, které umně spojují aktuální trendy se zvukem klasickým z minulého století. Občas sedmdesátkový nádech (odkazy k tvorbě Bee Gees, Patrice Rushen či Stevieho Wondera jsou na první poslech zjevné) přináší především hojně užívané smyčce, ale i samotný celkový zvuk postavený na výrazné a dobře slyšitelné i nahrané basové figuře, která je pro Jamiroquai tak typická.

TOP 9 videoklipů týdne (123.): Jamiroquai znovu oslní funkem

S baskytaristou Paulem Turnerem to zkrátka byla trefa do černého a spolu s hojným užitím perkusí Soly Akingboly či hlasů backingvokalistek tvoří tyto neměnné hodnoty dohromady snadno rozpoznatelný celek, který si nelze splést. Dechová sekce tentokrát téměř chybí, což zamrzí, protože tam, kde dechy jsou, jde o nejsilnější momenty alba. Po prvním poslechu ale pochopíte, že by se produkčně do celku ve větší míře nehodily, a přijmete to jako nutný fakt.

Vzhledem k tomu, že s novým albem přichází i omlazení repertoáru, se kterým kapela jde do živých vystoupení (mají nacvičenu kompletně celou desku!), a rovněž omlazení kapely (přibyl multiinstrumentalista Nate Williams a Ableton ovládající Howard Whiddett), lze očekávat, že aktuálním děním si JK prodlužuje své mladiství, aby se mohl na pódiích věnovat slušné párty. Otázkou ale zůstává, zda budou tyto tanečně laděné songy, z nichž ani jeden neaspiruje na vyložený trvalkový hit, schopny přežít delšího trvání. To už ale ukáže sama tato turbulentní doba.

TOP TRAX: Summer Girl, Dr Buzz, Carla, Vitamin
ZKUS TAKY: Tuxedo - Tuxedo II, The Steve McQueens - Seamonster, Judith Hill - Back In Time

text: Viktor Mašát