LIVE: Jamiroquai unikli dešti, Aurora přinesla křehké, procítěné písně

Vydáno 23.06.2023 | autor: Aleš Materna

Metronome Prague přivítal první zahraniční interprety. Norská zpěvačka Aurora s křehkým niterným projevem byla velkým odpoledním tahákem, legendy světové funky scény britští Jamiroquai zase tím večerním, a to i přesto, že jejich frontman Jay Kay musel vystoupit bez svého svítícího klobouku, který před pár dny zapomněl v londýnském vlaku. Velký ohlas mělo také vystoupení mezinárodních Tolstoys a domácí Aiko, zaujali Midi Lidi společně s Davidem Žbirkou a živelný noční koncert Monkey Business Spexial, mezi jehož hosty byli Dan Bárta i členové J.A.R.

LIVE: Jamiroquai unikli dešti, Aurora přinesla křehké, procítěné písně LIVE: Jamiroquai unikli dešti, Aurora přinesla křehké, procítěné písně

Metronome Prague
Praha, Výstaviště Holešovice
22. 6. 2023

Zatímco předpověď počasí slibovala večerní velké bouřky a přívaly deště, kvůli čemuž začalo vystoupení britských Jamiroquai na hlavní scéně dokonce o půl hodiny dříve, nic z toho se naštěstí nenaplnilo – větší část dne si desetitisíce fanoušků užívaly slunečního odpoledne a horkého večera. Pořadatelé velice dobře vyřešili blátivý povrch před hlavním pódiem po středeční bouřce, když jej zavezli mulčovací drtí a bláto jí překryli.

Hvězdou čtvrtečního Metronomu byli Jamiroquai. Jedinečnou show přivezli Midi Lidi s Davidem Žbirkou

Koncert skupiny Midi Lidi s hostujícím Davidem Žbirkou představil zajímavý projekt – skupina nastudovala písničky ze tří alb Davidova otce Mekyho a celý program nazvala vtipně spojením názvů těchto alb – Nemoderný chalan z ulice poznania. Šlo o moderně pojatou elektronickou verzi některých známých písniček Mekyho Žbirky, které se v osmdesátých letech minulého století staly velkými hity a některé se dokonce hrají v rádiích i dnes. V netradiční úpravě tak zazněly například hity Do člna nebo Slávou opitý. Umělcův syn David, jenž docela nedávno vydal se svou britskou kapelou Sunnbrella nové album Heartworn, sklízející velmi pozitivní recenze a ohlasy fanoušků nejen u nás, ale i ve Velké Británii či v Kanadě, odehrál většinu koncertu na elektrickou kytaru a keyboardy, s Midi Lidi si zazpíval dvě písničky.

Velkým překvapením bylo zábavné vystoupení mezinárodního seskupení Tolstoys, což je jedinečné berlínské uskupení s kořeny na Slovensku a Novém Zélandu. Od svého vzniku a úspěchu v soutěži Debut roku 2017 na Slovensku odehráli přes sto padesát vystoupení po celém světě, na léto chystají nové album No Limit To Love a v Praze představili zábavný mix triphopu a hippie rytmů v čele s frontmankou kapely Elou.

Metronome Prague přivezl éterickou Auroru i legendární Jamiroquai

Norská zpěvačka Aurora svým křehkým a intimním projevem a velice skromným vystupovaním získala srdce většiny fanoušků, a nutno dodat, že její hudba a zpěv, stejně jako podivně zvláštní strhující pódiová prezentace, byly jedním z vrcholů celého dne. Její vystoupení podpořené kytaristou, bubeníkem a dvěma vokalistkami (z nichž jedna obsluhovala i keyboard) se skládalo z úspěšných písniček jejích tří alb All My Demons Greetings Me As A Friend (2016), A Different Kind Of Human (2018) a The Gods We Can Touch (2022).

Zpěvačka na pódiu vypadala tak trochu jako z jiné galaxie, jakýsi mimozemšťan s úchvatným originálním hlasem odkazujícím i díky melodice písní k jiné seveřance, islandské zpěvačce Björk, s pisklavým skromným mluveným projevem, kdy s obrovskou dávkou vděčnosti komentovala každý ohlas fanoušků mezi písničkami, v jednu chvíli si sundala i ponožky a pobíhala po jevišti s trhavými pohyby, a dokonce uprostřed jedné z písniček musela podnikat úhybné manévry před zdivočelou vosou, která se na ni rozhodla zaútočit. Vše zvládla s naprostou elegancí a pražské publikum si zcela podmanila.

Podobně přesvědčivě si vedla i tuzemská zpěvačka Aiko, která předvedla živelnou show postavenou na extravantním oblečení a sexy pohybech po pódiu, ovšem zároveň ukázala, jak velkým pěveckým talentem je – její zpěv se doslova zařezával do kůže a společně s kytarisou a polonahým bubeníkem dokázali vykouzlit přímo magickou show plnou tanečních rytmů a také dvou úspěšných singlů Power a Daughter of the Sun.

Britští veterání funky hudby Jamiroquai nám v rozhovoru před koncertem prozradili, jak moc se do Prahy na české fanoušky těší, a ti je odměnili vskutku královsky. Zcela největší dav před hlavním Metronome pódiem kvitoval každý známý funky rytmus, každý song, celá ohromná masa lidí se pohupovala do často až monotónních a hypnotických figur. Zpěvák Jay Kay již zdaleka není oním štíhlým mladíkem, který předváděl svoje úchvatné originální taneční kreace, ovšem ač o mnoho kil starší, přesto se o tyto pohyby pokoušel – jen mu zkrátka daly trochu více zabrat.

ROZHOVOR | Jamiroquai: Jsme si jistí, že se naši dlouhodobí fanoušci budou v Praze dobře bavit

Zpívat ovšem nezapomněl, jeho charakteristický hlas neztratil nic na procítěnosti a originalitě, stejně jako jeho průpovídky mezi písničkami. Mohli jsme se tak vyslechnout chválu českého piva i úlevný povzdech, že je rád, že v Praze nebydlí, neboť by díky českému pivu zajisté nabral mnohem více kil, i omluvu za to, že na pražském koncertě nemá na hlavě svůj legendární svítící klobouk: „Zřejmě si s ním teď někdo v Londýně zrovna hraje v obýváku,“ vysvětloval a narážel tak na svou hloupost, kdy tento svůj charakteristický designový skvost zapomněl v londýnském vlaku někde ve stanici King Cross. Místo něj měl tedy na hlavě indiánskou čelenku jako v začátcích kariéry. Téměř dvouhodinový koncert přinesl všechny největší hity kapely a průřez nejznámějšími alby Traveling Without Moving nebo A Funk Odyssey, zaznělo i pár písní z posledního alba Automaton a nemohly chybět ani nesmrtelné hity Space Cowboy, Cosmic Girl nebo Virtual Insaniy. Ukázal však také, že hudba Jamiroquai může po nějaké době sklouznost až k přílišné monotónnosti, což může být pro někoho útěk někam do mezigalaktického prostoru, pro jiného však trochu nuda.

Závěr prvního dne festivalu Metronome pak byl v režii tentokrát české legendy funky music, a sice Monkey Business s podobným typem lídra, jako tomu je u Jamiroquai. Matěj Ruppert také velice rád předvádí své taneční kreace, na rozdíl od Jay Kaye s mnohem větším úsměvem na tváři, ale také asi nikdy nebyl jako tento londýnský frontman prototypem krásného štíhlého mladíka.

Monkey Business dorazili na Metronome s projektem Spexial, vystoupili s nimi i členové J.A.R.

Monkey Business a jejich projekt Spexial přílákal do vnitřních zastřešených prostor areálu obrovské množství lidí, až by se dalo říct, že bylo pře-narváno. Samozřejmě nechyběly nejznáměší hity a zpěv Terezy Černochové, která to s Matějem Ruppertem rozjela doslova na plné koule, ke zvláštnosti koncertu pak přispělo, když se jako hosté na pódiu objevili i Dan Bárta a další dva členové skupiny J.A.R. Ota Klempíř a Michael Viktořík. Doslova živelné a vrcholné zakončení prvního řádného dne festivalu Metronom, který tak končil až nad ránem meteorology slibovanou bouřkou doprovázenou blesky a pořádným hřměním.

Text: Aleš Materna, foto: Iveta Valentová, David Webr, Jaroslav Noska
Témata: Metronome Prague, Aurora, Aiko, Monkey Business, Jamiroquai, Midi Lidi, David Žbirka, Miro Žbirka

0,00