RECENZE: Kateřina Marie Tichá a Bandjeez si na albu Plamen padli do noty

Vydáno 02.02.2024 | autor: Tomáš Kocian

Kateřina Marie Tichá vydává necelé čtyři roky po debutu Sami druhé album Plamen, na kterém se tentokrát podíleli také Bandjeez. S nimi se dala dohromady po smrti Davida Stypky a jak nová nahrávka dokazuje, jejich spojení bylo krokem správným směrem. Zpěvačce dodávají potřebnou hudební jistotu a ve spojení s jejími kvalitními texty jde o desku, která bude v příštím roce jistě aspirovat na spoustu hudebních cen.

RECENZE: Kateřina Marie Tichá a Bandjeez si na albu Plamen padli do noty RECENZE: Kateřina Marie Tichá a Bandjeez si na albu Plamen padli do noty

Kateřina Marie Tichá

Plamen

Ta třetí, V horách, Plamen, Smečka, Nový dům (ft. Milan Cais), Poprvé, Kdo ví, Budu tu, Znamení (ft. Štěpán Kozub), Znova

10 skladeb / 35:23 min

Vydavatel: SinglTon

Po smrti Davida Stypky stáli Bandjeez před nelehkým rozhodnutím. Sestavu rozpustit, nebo spolu pokračovat dále, jen s jiným interpretem. Jakýmsi logickým krokem se nakonec stalo spojení ostravské sestavy s Kateřinou Marií Tichou, která si byla se Stypkou velmi blízká a s níž se Bandjeez dobře znali. A jak nyní ukazuje druhé album zpěvačky Plamen, nahrané právě ve spolupráci se skupinou, šlo o skvělou volbu.

LIVE: Kateřina Marie Tichá s Bandjeez pohladili v Malostranské besedě po duši

Stejně jako u debutu je to i tentokrát hlas Kateřiny Marie Tiché, který vám učaruje už při poslechu titulního singlu Plamen. Vydaný byl loni na podzim a ukázal, že zpěvačka bude na nové nahrávce mnohem odvážnější. Z počátku konkrétní text se v závěru mění v abstraktnější. Bandjeez dodávají písni potřebný temperament, díky kterému je song o to zábavnější. Není proto divu, že pouhé tři měsíce po vydání má videoklip téměř milion zhlédnutí.

První písní na albu, která dostala název Ta třetí, navazuje zpěvačka na čtyři roky starý debut. I tady podobně jako v Sami hudebně pomrkává po Francii. Jde o jednu z nejkošatějších skladeb, které si Kateřina Marie Tichá na novince připravila. Text odkazuje na milostný trojúhelník, ze kterého interpretka odchází hrdě se vztyčenou hlavou.

Ačkoliv to Tichá nikde explicitně neuvádí, čtvrtá skladba na albu je bezesporu věnovaná zesnulému Davidu Stypkovi. Dává nám vědět, že na kamaráda stále myslí a i přestože už není mezi námi, ráda k němu promlouvá. "Vím, že tu někde jsi, jen s tebou nemůžu mluvit, tak zkusím do sevřených plic nabrat trochu vzduchu. Ještě pořád se můžeme scházet tam, odkud je každá báseň," zaznívá v textu.

ROZHOVOR | Kateřina Marie Tichá: Chci, aby mým písním lidé rozuměli

Na albu nalezneme také dvě hostovačky. Nový dům s Milanem Caisem z Tata Bojs je jako vystřižený z dílny Davida Stypky. Abstraktní text je podpořený příjemnou houpavou melodií a závěrečný chorál ho povznáší na další úroveň. Oproti tomu Znamení osobně už tak pozitivně nehodnotím. Hlasově za mě Štěpán Kozub písni bohužel nemá co dát a dokázal bych si představit, že by v ní muzikantka zpívala sama.

Zajímavostí je, že zpěvačka celé album nahrávala na mikrofon z roku 1930. Šlo o nápad producenta Ondřeje Turtáka (klávesista kapely Sebastian), který s Tichou spolupracoval i na jejím debutu.

Kateřina Marie Tichá s Bandjeez si navzájem padli do noty, a to platí do slova a do písmene. Na to, že jde o jejich první společné album, neslyšíme žádné tápání ani oscilování mezi žánry. U zpěvačky jsme už z debutu slyšeli, že ji to táhne k francouzským písničkářkám a Bandjeez jí k tomu pomáhají hutnou hudební "omáčkou". Z tohoto spojení může vzniknout ještě hromada skvělé muziky.

Text: Tomáš Kocian, foto: Radek Kudláček
Témata: Kateřina Marie Tichá, Bandjeez, Plamen, Milan Cais, Štěpán Kozub, Ondřej Turták, recenze

4,00