RECENZE: Marilyn Manson si stáhl kůži a vydal se s ní na popový trh, We Are Chaos je nejrozmanitější album jeho kontroverzní kariéry

Vydáno 15.09.2020 | autor: Tomáš Rumler

Marilyn Manson natočil nejrozmanitější dílo své kontroverzní kariéry. Pán temnot se neschovává za industriální hradby, aktuální materiál je na jeho poměry vyloženě klidný. Zážitek z poslechu We Are Chaos tak přináší vše možné, jen ne zmatek.

RECENZE: Marilyn Manson si stáhl kůži a vydal se s ní na popový trh, We Are Chaos je nejrozmanitější album jeho kontroverzní kariéry RECENZE: Marilyn Manson si stáhl kůži a vydal se s ní na popový trh, We Are Chaos je nejrozmanitější album jeho kontroverzní kariéry

Marilyn Manson

We Are Chaos

Red Black And Blue, We Are Chaos, Don't Chase The Dead, Paint You With My Love, Half-Way & One Step Forward, Infinite Darkness, Perfume, Keep My Head Together, Solve Coagula, Broken Needle

10 skladeb / 42:27 min

Vydavatel: Warner Music

Jako by Marilyn Manson použil jako název svého nového alba slogan, který již několik měsíců úspěšně aplikuje tuzemská vládnoucí garnitura. Spolupráce se Shooterem Jenningsem, který je znám spíš fanouškům country, případně jižanského rocku, vyústila v nejrozmanitější dílo kontroverzní kariéry pána temnot. Manson se neschovává  za industriální hradby, aktuální materiál je na jeho poměry vyloženě klidný. Zážitek z poslechu We Are Chaos tak přináší vše možné, jen ne zmatek.

Marilyn Manson vydá v září nové album. Jako ochutnávku posílá titulní singl

Je skvělé, že když si pustíte jakékoliv CD třeba od Motörhead, dostanete vždy stejný mix rocku, punku, metalu. Nebo - jak říkal Lemmy - rock'n'rollu. Vzhledem k Mansonově stylizaci z poloviny 90. let a jeho současnému věku by nyní stejné pózy nepůsobily uvěřitelně. Někdejší „Antichrist Superstar“ přesto nepřipravil svým obdivovatelům šok, jako třeba Nergal (Behemoth) s projektem Me And That Man, nebo aktuálně Phil Anselmo (Pantera, Down a další projekty), který nechává nahlédnout do melancholických zákoutí své duše a pod rouškou skupiny En Minor je k nepoznání.

Ačkoliv autor a hlavní protagonista novinku „skromně“ označil za mistrovské dílo, We Are Chaos těžko osloví posluchače, kteří v diskografii Marilyna Mansona skončili v roce 2000. Jisté je ale jedno - ať už mezi inspiračními zdroji objevíte kohokoliv, ve finále jsou všechny skladby označeny charakteristickou a snadno rozpoznatelnou pečetí muže, který se na sklonku milénia snažil všechny přesvědčit, že Rock Is Dead. Naštěstí se mýlil.

Nepletl se ovšem v tom, že svou osobnost i tvorbu vnímá výhradně v extrémech. „Jsem odpad, nebo Bůh?“ ptá se hned v úvodním tracku Red Black and Blue. Titulní singl We Are Chaos vyšel už koncem července a začíná slovy: „Pokud říkáte, že jsme nemocní / dejte nám svou pilulku“. A to bylo album podle dostupných informací dokončeno v době, kdy celý svět teprve vstřebával nové pořádky.

Hrátky se Satanem prostřednictvím Perfume patří k očekávanému koloritu. Zpěvák však zůstává sám sebou i ve chvílích, kdy k výraznému make-upu z předchozích let přidá vrstvu popu. Klavír samozřejmě neobjevil v roce 2020, ale stejně ohromí prostor, který tomuto nástroji propůjčil ve skladbách Paint You With My Love Half-Way & One Step Forward. Klavírní vsuvka à la Filip Topol ozdobí pak i Broken Needle. Tradičnímu zvuku Marilyna Mansona je nejbližší Infinite Darkness, intro jako by bylo kopií I Feel You od Depeche Mode.

Bizár týdne: Spojení, které chcete slyšet! Mariah Carey a Marilyn Manson zní společně perfektně

Před 25 lety byl Manson noční můrou matek a otců. Tehdejší puberťáci by byli v roli rodičů dnes nejspíš vděční, pokud by se z dětských pokojíků ozývala tak vyspělá hudba, jakou nabízí jednapadesátiletý Brian Hugh Warner, jak zní Mansonovo civilní jméno, na svém jedenáctém řadovém albu. Skutečnost je totiž mnohdy tak tristní, že by jednomu ukápla i Slza. Ale to už je zase úplně jiný příběh...

Text: Tomáš Rumler
Témata: Marilyn Manson, We Are Chaos, Shooter Jenningson, Filip Topol

0,00