RECENZE: Portless přibrali Henryho D, výrazné písně ale na albu Back nemají

Vydáno 20.05.2017 | autor: redakce

Kapela Portless, která se zformovala v roce 2012 po neshodách v Support Lesbiens, nedávno připravila své druhé album. Termín jeho vydání byl několikrát posunut, ale začátkem května se konečně dostalo na trh. Jak dopadlo?

RECENZE: Portless přibrali Henryho D, výrazné písně ale na albu Back nemají Portless přibrali Henryho D, výrazné písně ale na albu Back nemají

Portless

Back

Jump, Really Classy, Hating, Check My Sound, Casio, Good Man, Strip Me, Five Dead Dogs

8 trax / 31:12 min

Vydavatel: Warner Music

Back, jak se novinka Portless jmenuje, vznikala v nahrávacím studiu Svárov. Finální mastering byl svěřen do rukou slovenského zvukového inženýra Jara Lukáče. Vzhledem k době, která byla věnována práci na nové desce, je překvapivým faktem, že na ní nalezneme pouze osm kusů. Respektive sedm a jednu bonusovou píseň. Jedná se o taneční věc, remix skladby Five Dead Dogs, který vytvořil DJ Rido. Z celkového konceptu alba se nápadně vymyká, proto ji lépe nezapočítávat mezi zbylou sedmičku. Navíc jde o titulní skladbu TV minisérie Pět mrtvých psů.

CO PŘINESL PÁTÝ ČLEN

Na novince se Portless nepředstavují v klasické čtyřčlenné sestavě Kryštof Michal, René Rypar, Jan Daliba a Zbyněk Raušer, připojil se k nim totiž ještě Henry D. Rapper pocházející ze Zambie s Portless odjel několik koncertů, a protože společné hraní díky němu nabralo novou sílu, došlo k rozhodnutí vytvořit za jeho podpory celou desku. Henry D spolupracoval s Kryštofem Michalem na veškerých textech, v písni Good Man přispěl i do hudby. Jeho projev vyniká živočišností a bezprostředností, skladbám dodává na důrazu.

Pokud si Portless zvolili za klíčový výraz nové desky slovo "energie", nejlépe (a možná výhradně) ji reprezentuje právě Henry D. Naproti známému a místy unylému projevu zpěváka Kryštofa Michala jsou pasáže Henryho D živé a poutavé. Pokud on zvolá "Jump" nebo "Put your hands up", funguje jako kouzelný nástroj, který nás opravdu nutí tyto úkony okamžitě provést.

SLUŠNÉ SINGLY, HORŠÍ KOMPLET

A Henry D je opravdu jedinou energií, která z alba Back proudí. Pestrý a barevný je přebal nového CD, obsah ovšem za výraznou ilustrací pokulhává. Portless tentokrát vsadili na tvrdý styl, který zkombinovali s pro ně klasickými, zvukově moderními, popovými úseky. Kdo se tedy návratu ke kořenům lekne, je vzápětí uklidněn mírnou částí, ve které dominuje nezaměnitelný hlas Kryštofa Michala. Nechybí nekonečná opakování krátkých slovních spojení, na která jsme u textů Michala zvyklí. Písně si více méně všechny drží podobnou formu, udržují si jeden scénář. Koncentrovaný poslech celku je proto docela obtížný. Všechny songy navíc vyvolávají dojem, že něco podobného už posluchač od jiných interpretů v minulosti slyšel.

Rozhodně však budou písně velmi dobře fungovat na koncertech v kombinaci se starými hity ještě z éry Support Lesbiens. Jednotlivé skladby jako samostatné kusy nejsou špatné, ale vyslechnout jich všech sedm za sebou je velkou výzvou. Ukládáme tak album Back vedle debutu New Ride a budeme čekat, kam se stylově Portless posunou u další řadovky.

text: Jitka Fialková

Témata: Portless, Henry D, Back, Support Lesbiens

2,00