RECENZE: Vánoce podle Kylie Minogue: Santa Claus, láska, rolničky a hou hou hou

Vydáno 21.12.2015 | autor: redakce

Po roce tu máme opět Vánoce a s nimi i několik svátečně laděných desek. Ta letos možná nejvýraznější je od popové divy Kylie Minogue. Australská zpěvačka nikdy neohrnovala nos nad kýčem, takže bylo jen otázkou času, kdy tato tematická deska spatří světlo vánoční hvězdy. Vzniklo další tradiční popové album ve stylu Mariah Carey, nebo deska zapadne do škatulky se spotřební lhůtou jedné sezóny?

RECENZE: Vánoce podle Kylie Minogue: Santa Claus, láska, rolničky a hou hou hou Vánoce podle Kylie Minogue: Santa Claus, láska, rolničky a hou hou hou

KYLIE MINOGUE

KYLIE CHRISTMAS

It's the Most Wonderful Time of the Year, Santa Claus Is Coming to Town (feat. Frank Sinatra), Winter Wonderland, Christmas Wrapping (feat. Iggy Pop), Only You (feat. James Corden), I'm Gonna Be Warm This Winter, Every Day's Like Christmas, Let It Snow, White December, 2000 Miles, Santa Baby, Christmas Isn't Christmas 'Til You Get Here, Have Yourself a Merry Little Christmas

13 trax / 41 min

Vydavatel: Warner Music

O tom, že Kylie Minogue chystá vánoční desku, se začalo spekulovat již od horkého léta. Nejvíce skloňovaným slovem v té době bylo "disco". Pustí se Kylie do riskantní hry a přivede tanečně laděné písně, které sice zapadnou to její tvorby, ale vánoční atmosféru nepřitáhne ani deset sobů Rudolfů? Nebo vsadí na jistotu a přinese tradičně pojaté album, které má kdejaká dnes již zapomenutá diva? Výsledek zůstal někde uprostřed. Hlavní kostrou Kylie Christmas se staly Vánoce po americku - tedy Santa Claus, všudypřítomná láska, rolničky a hou hou hou. Nějaké narození Páně a hlavní význam Vánoc se neřeší. Není to ani potřeba, přeci jen jsme ve vodách popové hudby a Kylie chce především bavit.

AUDIO: Vánoce přicházejí a s nimi i nová Kylie Minogue

Desku můžeme vnímat jako tři dárky zabalené do lesklého papíru a ovázané tou největší mašlí, co si dokážete představit. Každý balíček má v sobě ukryt jeden typ písniček. V prvním, zlatém, dárku jsou tradiční americké Vánoce. Vzpomínka na ta největší jména zlaté éry, jako jsou Bing Crosby nebo Frank Sinatra. Písničky jsou zabaleny do rozsáhlých orchestrálních aranží, ale ničím nepřekvapí. Winter Wonderland, Santa Claus Is Coming To Town, Let It Snow nebo It's the Most Wonderful Time of the Year jsme v těchto verzích slyšeli už mnohokrát. U druhé jmenované si dokonce Kylie střihla pomyslný duet se samotným Frankem Sinatrou. Kdyby v tomto duchu deska pokračovala dál, měli bychom tu unylé, neoriginální a nudné Vánoce. Naštěstí má Kylie Minogue připravené ještě další dva dárky.

Červený balíček po rozbalení odkryl písně z let osmdesátých, kterým Kylie vtiskla nový svěží zvuk a mnohdy překonala i samotný originál. Patří sem třeba hitovka Only You, kterou poprvé v roce 1982 nahrála skupina Yazoo. Ke spolupráci si zpěvačka překvapivě pozvala britského komika a herce Jamese Cordena a povedl sem jim krásně pohádkový a líbezný singl. Milé je i oživení písně 2000 Miles z roku 1983, kterou nazpívala Chrissie Hynde s kapelou The Pretenders. Kylie Minogue se podařilo navodit více vánoční atmosféry a opět tu máme verzi, která lehce převyšuje originál. Za lehký krok vedle se dá trochu považovat hitovka z počátku osmdesátých let Christmas Wrapping původně od formace The Waitresses. Tady vznikl už hodně velký vánoční kýč a nepřidává tomu ani Santa žvatlání Iggyho Popa.

RECENZE: Kylie Minogue klubovější zvuk sluší

Nejvíce nás ale zajímá ten poslední, bílý balíček, protože v něm jsou schované originální písničky, které Kylie Minogue napsala společně se svým dlouholetým hudebním producentem Stevenem Andresonem (to je ten pán, který má na svědomí třeba výtečné The Abbey Road Sessions nebo hudební režii všech turné Kylie Minogue). Ve stylu největšího hitu Mariah Carey All I Want For Christmas Is You vznikl song I'm Gonna Be Warm This Winter. Hit Shakin Stevens Merry Christmas Every One zase připomene kousek Christmas Isn't Christmas 'Til You Get Here. Vůbec nejlepší písní desky Kylie Christmas je pak další zvolený singl Every Day's Like Christmas. Song s obrovským hitovým potenciálem napsal zpěvačce Chris Martin ze skupiny Coldplay ve spolupráci s duem Stargate. Neuvěřitelně chytlavé úvodní pískání, melodie a dojemný refrén doplněný krásně vřelým hlasem Kylie Minogue. To vše jsou ty správně namíchané ingredience, které umožnily vznik další vánoční pecky.

Do posledního dárku musíme ještě zařadit i tři nové písničky deluxe edice. K označení "disco xmas" nejvíce sedí duet se sestrou Dannii Minogue 100 Degrees. Dámy tu dávají vzpomenout na to, že pocházejí z Austrálie, kde se Vánoce slaví na pláži v bikinách s piknikovým košem a barbecue. Těžko se dá rozeznat, který part zpívá která sestra, obě totiž disponují podobnou barvou hlasu. Vědomy jsou si toho i samotné zpěvačky a v rozhovorech to určují za typický Minogue’s sound.

Deska Kylie Christmas má velké šance se stát typickým vánočním albem. Je tu totiž od každého něco – tradice, povedené coververze a hlavně vydařené originální písně. Vánoční atmosféru to moc nepřinese, přeci jen tu máme ryze popové album, ale nic jiného se snad ani nedalo čekat. Jde vidět, že Kylie Minogue přípravám věnovala opravdu spoustu času a vyvrcholením toho všeho pak byl výborný koncert v Royal Albert Hall v Londýně. Jen je škoda, že komerčně deska moc neuspěje a zůstane v srdcích jen těch několika tisícovek věrných fanoušků. I tak tu máme jednu z nejvíce produktivních zpěvaček, kterým už řada přisuzuje přízvisko "za zenitem." Není rok, aby Kylie Minogue nepřišla alespoň s jednou deskou nebo nějakou novou písní. Nechme se tedy překvapit s čím přijde v novém roce 2016.

BEST TRAX: Only You (feat. James Corden), Every Day's Like Christmas, 2000 Miles
ZKUS TAKY: Mariah Carey – Merry Christmas, Pentatonix - That's Christmas To Me, Leona Lewis – Christmas, With Love

Tomáš Navrátil