BLOG: S Honzou Křížkem ve studiu - O ztrátách a nálezech i vyřvaných hlasivkách

Vydáno 05.10.2017 | autor: Hana Bukáčková

Honza Křížek po třináctiletém působení v Blue Effect a pětadvacetiletém hraní ve Walk Choc Ice právě dokončil své debutové sólové album s jednoduchým názvem Honza Křížek. Materiál vznikl během necelého půl roku. Jedná se o osobní výpověď o ztrátách a nálezech, které s sebou přináší život. Byli jsme si ho v předstihnu poslechnout u něj ve studiu. 

BLOG: S Honzou Křížkem ve studiu - O ztrátách a nálezech i vyřvaných hlasivkách BLOG: S Honzou Křížkem ve studiu - O ztrátách a nálezech i vyřvaných hlasivkách

Na náslech finálního masteringu jsem se rozjela první říjnové pondělí do studia The Barn poblíž Roudnice nad Labem. K jakému zjištění došlo, když jsme zjistili, že Alice a Dan Frimlovi ho vybudovali ze staré stodoly a nyní poskytuje plnohodnotné atributy zázemí profi studia s příjemnou domovskou atmosférou, která Honzovi prospěla při natáčení a tvoření. Tím ze mě opadly poslední obavy, které mohly vzniknout tím, jak rychle byla deska hotová. Hned při poslechu prvních tónů třináctikouskového debutového alba, které začíná syrovými údernými tóny Na první záběr, bylo jasné, že dopadlo na výbornou. 

Honza si písně na desku napsal sám a následně ji natočil opravdu rychle. Přitom teprve v březnu vznikla první nahrávka Padám vzhůru. Byl to pro něj nový impuls v době, kdy nevěděl, co bude dělat poté, co skončili Blue Effect a na letošek měl domluvených jen pár comebackových koncertů s Walk Choc Ice. První kladné reakce na jeho sólovou tvorbu ho nakoply natolik, že se roztočil kolotoč, který nabral na obrátkách, a Honzův papiňák s nápady začal prskat ve velkém. Sám nahrával proto, že byl v časovém presu a chce s deskou vyjet mezi lidi. Spoluprací s Danem si plnili sny, protože se oba formovali na stejných hudebních základech, což je z desky patrné. Do nahrávání se oba pustili naplno, protože Honza věří, že jsme architekti svých životů, a také proto, že nebyl důvod na něco čekat.

ZAHOŘELO MI SRDCE NADŠENÍM

"K Danovi chovám obdiv a známe se od devadesátých let, kdy jsem ho zaregistroval v Sebastian a sledoval ho až po současné působení v Mean Messiah. Před pár lety jsme se potkali po koncertě a řekl mi, že vybudoval u sebe studio. Zahořelo mi srdce nadšením. A když jsem se rozhodoval, jestli použiju velké renomované studio nebo nějaké méně známé, tak nebylo co řešit, rozhodl jsem se na základě důvěry. Během nahrávání se Alice stala manažerkou projektu a Dan prvním zásadním stavebním kamenem v mojí doprovodné kapele." S tou by rád Honza vyjel na turné na jaře příštího roku, včetně březnového křtu v Jatkách 78.

ROCKBLOG: Honza Křížek - Jdeme do finále!

Na desce se odrážejí životní změny, které přinesla čtyřicítka, narození dětí, ukončení spolupráce na rádiu RockZone, smrt Radima Hladíka a tím automatický konec Blue Effectu. Album bere Křížek jako svoji výpověď a každý tón, každé slovo jsou prý odžité. "Deska je organismus, který se hejbal od března do poslední minuty. Celkem jsme ve studiu strávili 51 dní, což podle mě nemaj ani Wanastovky, možná Foo Fighters," říká se se smíchem Honza Křížek. Aby mohl vydat desku, prodal kytaru, se kterou odehrál dlouhé roky s Blue Effectem a nahrál s ní i svůj debut.

Honza je klasik, a i v dnešní době bere natočení alba jako svoji vizitku, včetně nápaditého rukopisného vizuálu, na kterém se podíleli fotograf Jakub Jelen, grafik Martin Sršeň, herec a principál moderního cirkusu Cirk La Putyka Rosťa Novák, který bude mít pod palcem i budoucí Křížkovy videoklipy. Klipu se dočká i vzpomínka na Radima Hladíka v podobě Slunečného hrobu, který získal své místo na desce. Premiéra videoklipu je v plánu k ročnímu výročí skonu velkého kytarového génia. Kytary do této vereze obstaral jediný host na albu, kytarista Michal Pavlíček.

Menší zádrhel v nahrávání byl způsoben vyřváním hlasivek, se kterými se potýká odmala. Urval si je nejspíš na venkovské zábavě. Stalo se to přesně týden před objednaným natáčením vokálů. Naštětí vypomohla foniatrička a nařídila Honzovi hlasový klid, který je přes jeho upovídanost tařka nemožný.

Deska vypovídá o ztrátách a nálezech, které přišly s životními změnami. Ale v písních je cítit naděje. Z dvaceti skladeb, které měl schované v šuplíku do loňského roku, použil pouze píseň Láska je v nás!. Proč jenom jedna "šuplíkovka"? Kvůli autenticitě, aby se vyzpovídal ze svých pocitů, které ho v současné době obklopovaly a trápily.

Honza Křížek interview: Stýskalo se mi po tom živelným rock'n'rollu

Píseň Planety napsal producent Dan Friml. Přes prvotní melancholismus, který je znát v Tsunami či v Padám vzhůru, ho manželka Petra, se kterou vychovává dva syny, "přiměla" k pozitivnímu obratu. Sám desku Honza přirovnává k dětem, kdy se vložená dřina do výchovy postupem vyplácí. Stejné to je s přístupem k hraní. 

SLADKOBOL PÍSNÍM SLUŠÍ

Deska má skvělý zvuk a odráží se v ní neskutečný příval Honzovy nashromážděné energie. Friml jen pomohl vypráskat ji ven a do písní dostal více života. Při akustickém hraní, které měl během natáčení desky, Křížek zjistil, že písničkám sluší, když jsou opravdové, nepředstírané a zahrané správnými výrazovými rock'n'rollovými prostředky, s osobním přístupem a nasazením, protože sladkobol jim sluší. Přiznává, že nikdy nedřel ve studiu, v rádiu ani při koncertu tak, jako ve studiu na svém debutu. A je to znát. 

Jeho sólová prvotina s názvem Honza Křížek vychází 10. listopadu u Supraphonu. Z nahrávání alba se připravuje také půlhodinový dokument Jak vznikalo album Honza Křížek. Nahlédnete tak pod pokličku "backstage" nahrávky, kde uvidíte vývoj mezi první a poslední verzí písničky a zjistíte, jak skladby vznikaly.

Text: Hana Bukáčková, foto: Hana Bukáčková, promo

Témata: Honza Křížek, Blue Effect, Padám vzhůru, Radim Hladík

zavřít
[banner1]