RECENZE: Rolling Stones mohli s bluesovým albem přijít už dávno

Vydáno 12.12.2016 | autor: redakce

Upřímně, člověk už musel být hodně velkým fanouškem, aby si poslední alba Rolling Stones Steel Wheels (1989), Voodoo Lounge (1994), Bridges to Babylon (1997) a A Bigger Bang (2005) pouštěl celá. A zdálo se, že stárnoucí kapela se bude systému "dva až tři hity plus jaksi standardní výplň" držet i s vypadávajícími zuby a ulámanými nehty. Nestalo se. Sláva!

RECENZE: Rolling Stones mohli s bluesovým albem přijít už dávno Rolling Stones mohli s bluesovým albem přijít už dávno

Rolling Stones

Blue & Lonesome

Just Your Fool, Commit a Crime, Blue and Lonesome, All of Your Love, I Gotta Go, Everybody Knows About My Good Thing, Ride 'Em On Down, Hate to See You Go. Hoo Doo Blues, Little Rain, Just Like I Treat You, I Can't Quit You Baby

12 trax / 42:36 min

Vydavatel: Universal Music

To, že se Rolling Stones na novém albu vrací k čistému blues, není zase takové překvapení, protože jejich tvorba měla jeho učitý nádech na velké části nahrávek. Příznivce Micka Jaggera, Keitha Richardse a spol. ani nemusí příliš zaskočit fakt, že se pod modrým obalem s klasickým vyplazeným jazykem nacházejí pouze převzaté písně. Vždyť stoprocentně autorsky Rolling Stones zaplnili až své čtvrté britské a šesté americké studiové album Aftermath z roku 1966. Takže člověka napadá, proč s nápadem nahrát album jako Blue & Lonesome přišli až nyní.

NÁVRAT DO MINULOSTI

Už první album Rolling Stones, které vyšlo v dubnu 1964 v Británii a o měsíc později také ve Spojených státech pod jménem England's Newest Hit Makers, tvořily převážně převzaté písně z přelomu 50. a 60. let. Mezi nimi byla i skladba I Just Want to Make Love To You z repertoáru Willieho Dixona. Dvě pecky amerického bluesového zpěváka, skladatele, boxera a producenta, Just Like I Treat You a I Can't Quit You Baby, najdeme i na konci jejich nové desky. Držitel ceny Grammy Dixon se autorsky podílel i nahrávce The Rolling Stones, Now! z roku 1965 považované za vrchol mezi ranými americkými alby kapely, na němž se nachází jeho píseň Little Red Rooster.

Koncertní tipy roku 2017 (I.): Přijedou do Česka Rolling Stones, Metallica nebo Foo Fighters?

Rockoví veteráni Keith Richards, Mick Jagger, Charlie Watts a Ron Wood, nazvaní podle písničky otce chicagského blues Muddyho Waterse Rolling Stone, charakter prvního studiového alba po více než deseti letech předznamenali už prvním singlem se syrovou verzí písně Just Your Fool od Buddyho Johnsona. Tucet písní od klasiků blues, jako jsou Howlin' Wolf, Little Walter, Eddie Taylor nebo Memphis Slim, je příjemným návratem do minulosti včetně toho, že album bylo bez použití playbacků natočeno za tři dny. V písních Everybody Knows About My Good Thing a I Can’t Quit You Baby si zahrál se Stouny jejich starý známý Eric Clapton. Nejde přitom o nějaký kalkul se slavným hostem, Clapton prostě nahrával ve vedlejším studiu, a tak se stavil za starými souputníky.

S úctou ke všem ostatním musím konstatovat, že prim na nahrávce hraje skvěle zpívající třiasedmdesátiletý čerstvý otec Jagger, který se ukazuje jako brilantní hráč na foukací harmoniku. Otázkou je, s čím a zda vůbec přijdou Rolling Stones příště. Pokud je však Blue & Lonesome jejich poslední deskou, je skvělou a logickou tečkou za jejich vzlety i pády lemovanou úctyhodnou kariérou.

Roman Jireš

Témata: Rolling Stones, blues, Blue & Lonesome

4,50