Vydáno 23.03.2020 | autor: redakce
Na svém počátku vznikly za konkrétním účelem filmu. Měly dokreslit jeho atmosféru a podbarvit dialogy, zároveň však mohly celý snímek úplně zprznit. Nikdo od nich však nečekal, že se z nich postupem času vytvoří specifický hudební žánr a že jeho skladatelé budou mít samostatné koncerty ve velkých halách po celém světě.
Režisér Christopher Nolan se začal o postavu Batmana zajímat v roce 2000 a o pět let později měl premiéru jeho první film o netopýřím muži. Batman začíná započal sedm let trvající cestu završenou v roce 2012 snímkem Temný rytíř povstal. Během těchto sedmi let spatřily světlo světa tři batmanovské snímky, které ukazovaly hlavní postavu jinak, než jak jsme doposud byli u tohoto klasického hrdiny zvyklí. Přinesly plastičtější psychologii postav, které jako kdyby se z komiksových stránek snesly k nám na zem.
Ke všem těmto filmům skládal hudbu Hans Zimmer, u prvních dílů s ním na soundtracích pracoval také James Newton Howard. Nolan s touhle dvojicí spolupracoval poprvé právě na prvním filmu trilogie. Před tím soundtracky k jeho snímkům komponoval skladatel David Julyan. Na něj se po Batmově začátku Nolan obrátil i při svém následujícím snímku Dokonalý trik, který měl premiéru rok po Batmanovi.
Pak už režisér svoje záběry svěřoval výhradně do Zimmerových (v případě druhého Batmana tedy i Newtonových) skladatelských rukou. Zřejmě jen Zimmerova vytíženost na jiných projektech může za to, že nebude dělat i na dalším chystaném snímku britského režisérského mága.
Oscar 2020: Nejlepší filmová skladba roku? Vyhrát může Elton John i hit z Ledového království
Soundtrack k Nolanově batmanovské trilogii nabízí hned celou řadu silných momentů. Například skladba známá pod názvem Why So Serious?, která se objevila v Temném rytíři nepochybně patří do výkladní skříně světa filmové hudby. Vyhrocený zvuk smyčců na začátku skladby jako rozpuk šílenství, co spolu s Jokerem v podání Heatha Ledgera zažijeme. Jízdu, která nezpomalí až do konce.
Z Batmana se v Nolanově zpracování v Temném rytíři stává psanec, který se však ve třetím filmu vrátí znovu jako hrdina. Právě to vyjadřuje hlavní hudební téma ve filmu Temný rytíř povstal.
Ještě před tím, než skutečně povstane, musí však doopravdy padnout, a to nejen před očima veřejnosti, ale i sám před sebou. Batman dostane od záporáka Banea ve filmu Temný rytíř povstal pořádně na zadek. Ve rvačce s ním si ani neškrtne. Tady Nolan znovu poruší zajetý komiksový kánon, když ukáže Batmana jako postavu, která může prohrát. Zimmerovi se tenhle moment povedlo vyjádřit v Baneově leitmotivu. Jeho součástí je i sbor, který zní ve vězení, kam se Bruce Wayne dostane.
Svoje téma mají samozřejmě nejen záporáci, ale i sám Batman. Celá tahle trilogie do sebe zapadá nejen z hlediska provázanosti postav, děje, okolností, ale i soundtracku, který stojí za poslech i zcela samostatně.
Text: Marek Blažíček
Témata: Hans Zimmer, Batman, Christopher Nolan, Joker, Heath Ledger