Vydáno 09.01.2025 | autor: iREPORT
V roce 2024 vyšla na české scéně řada kvalitních alb. Mezi desítku těch nejlepších redaktoři a fotografové iREPORTu zařadili nahrávky Kateřiny Marie Tiché, Sýčka, Imodia, Viktora Sheena, Renneho Danga, Robina Schenka, Bert & Friends, První Hoře, Prago Union a Honzy Křížka.
Kateřinu sleduji už docela dlouho a je neskutečné, jakou cestu tahle zpěvačka a autorka ušla. Velkou zásluhu na tom má dozajista kapela Jelen, která jí pomohla se ukázat světu, ale i zesnulý David Stypka a kapela Bandjeez, s nimiž zpěvačka po úmrtí zmíněného interpreta zpívá. Kateřina a Bandjeez si navzájem pomohli a zjistili, že jim to skvěle šlape. Muzikantka je navíc úžasná autorka textů, se kterými si hraje, používá krásnou češtinu a vidět ji naživo je opravdu zážitek. Jsem si jistá, že má před sebou skvělou budoucnost a deska Plamen to jen dokazuje.
(Barbora Turková)
Kateřinu jsem vlastně nikdy neposlouchala, prostě to pro mě - příznivkyni tvrdší muziky - byla nevýrazná osobnost. Albem Plamen, ke kterému jsem se dostala čirou náhodou, si mě však získala. Má skvělé texty, krásné melodie a za ten necelý rok jsem ho slyšela snad stokrát. Interpretku jsem stihla vidět i naživo. S Bandjeez je výborně sehraná, člověk z koncertu odchází nabitý energií. Rozhodně skvělé spojení, moc se mi líbí.
(Linda Míková)
S pojmenováním své třetí sólové desky se moc nenadřel, o to víc práce ale odvedl ve studiu, protože všechny nástroje nahrál sám. Jelikož Honza Křížek léta spolupracoval s Radimem Hladíkem, na první sólovku zařadil cover megahitu Slunečný hrob, tentokrát padla volba na skladbu Rosenka. Kdyby ho však chtěl někdo podezírat z nedostatku vlastních nápadů, nemůže být dál od pravdy. Na desce není jediná slabá píseň.
(Tomáš Rumler)
ROZHOVOR | Honza Křížek: Mrzí mě, jak jsem se rozešel s některými bývalými spoluhráči
Album Zvukoloď mě zaujalo spojením metaforických textů a pestré hudební produkce s jazzovými i funkovými prvky. Kato balancuje mezi vážnými texty a humorem, což stejně jako předchozí alba dodává svoji hloubku i originalitu. Každá skladba má svůj vlastní příběh, od každodenních situací po hlubší myšlenky. Beaty a samply vytvářejí nadčasovou a uvolněnou energii, díky níž album působí svěže i po opakovaném poslechu.
(Vojtěch Chludil)
Kapela Imodium oznámila v loňském roce comeback. Na nové album si fanoušci museli chvíli počkat, ale vyplatilo se. Deska Horizont mě mile překvapila. Stále v ní rozpoznávám "staré" Imodium, avšak nyní jsou tvrdší a texty mají dospělejší. Každý song má jinou dynamiku, vlastně mi přijde, že jde o jakousi směsku jednotlivých singlů, do kterých by člověk neřekl, že spolu budou souznít.
(Šárka Preslová)
ROZHOVOR | Tomáš Fröde (Imodium): Vadí mi vysmívání se mladé generaci, že nic nevydrží
Miluju, miluju, miluju První hoře! Jejich Achtung, Sultan! je tak roztomilé, dada, avantgardní, bizarní, ale zároveň hluboce filozofické album, že to až hraničí s genialitou. Jako ostatně všechno u tohoto předního uskupení tuzemské alternativní scény. Hudebně i po textové stránce je to asi takové, jako když se zblázníte někde uprostřed obrovského barevného lunaparku, tančíte u toho valčík a na záda vám dejchá chlápek s motorovou pilou, který je shodou okolností frontmanem blackmetalové kapely a prokletým básníkem v jednom. A do toho začne pršet duha. Miluju to, miluju.
Renne Dang vyšel z davu a schytává za to nejen kritiku, ale i chváli. Nové album Problémy v ráji ho zkrátka definuje. Obdivuvuju jeho sílu vystoupit z davu a dělat to, co ho baví.
(Monika Jetelová)
Za mě jednoznačně nejočekávanější česká deska roku. Očekávání předčila a skladby z ní si od prvního poslechu zpívám pořád dokola.
(Barbora Kubalová)
RECENZE: Vyrazit k Českému moři? S novou deskou Bert & Friends není nic nemožné
Debutové album skladatele a zpěváka Robina Schenka mě uchvátilo od prvních tónů. Silné texty se dokonale snoubí s hudbou, která sama o sobě vyvolává silné emoce a kombinuje několik žánrů. S dramatickými orchestracemi některých skladeb se navíc posluchač může cítit jako hrdina, který právě táhne do bitvy, i když tou bitvou je třeba jen ranní cesta do práce. Kytarová sóla v písních Sails Up nebo Until I Break pak ukazují, že Schenk je nejen zkušený skladatel, ale i velmi zdatný instrumentalista.
(Lucie Všianská)
Album přináší silný návrat kapely k temnějším a experimentálnějším zvukům krautrocku. Po dlouhých sedmi letech, kdy kapela prošla složitým obdobím, se jí podařilo vytvořit silný a vyvážený materiál. Album bylo nahráno ve Studiu Jámor pod producentskou taktovkou Ondřeje Ježka, což přineslo vysoce kvalitní zvukový posun a zjemnění oproti dřívějším, syrovějším nahrávkám. Sýček se na albu opět ponořil do hlubokých textů, které spojují českou poezii, včetně vlivů Egona Bondyho a Ladislava Nováka, s temnými a náročnými hudebními strukturami. V rámci desky najdeme mix hypnotických, dlouhých kompozic, jako je třeba skoro jedenáctiminutová Nosferatu, která odkazuje na filmovou hororovou klasiku a nese v sobě silné krajinné a dramatické prvky.
(Dominik Pavliš)
Nová generace rapu umí překvapit zvukem, který je srovnatelný se zahraniční scénou, ale i texty, které neklouzají jen po povrchu. Za mě je Impostor Syndrom Viktora Sheena jednoznačně albem roku.
(Julie Fric Krauskopfová)
redakce iREPORTu, foto: Radek Kudláček, Michal Ivanega, Šima Müllerová, Michal Benák, archiv interpretů
Témata: Kateřina Marie Tichá, Sýček, Imodium, Viktor Sheen, Renne Dang, Robin Schenk, Bert & Friends, První Hoře, Prago Union, Honza Křížek