TOP 10 nejlepších kytarových sól

Vydáno 22.11.2015 | autor: redakce

Nahrál nejlepší kytarové sólo Slash, David Gilmour, nebo Jimi Hendrix? O tom se mohou hudební fanoušci jen dohadovat. Přesto se některé výkony kytaristů zapsaly do historie natolik zlatým písmem, že by neměly být zapomenuty žádnou generací. Připomeňte si 10 takových. 

TOP 10 nejlepších kytarových sól Jimi Hendrix patří k nejlepším kytaristům všech dob

Stairway To Heaven – Jimmy Page

Jednu z nejslavnějších a nejúspěšnějších rockových písní na světě není třeba dlouze představovat. Vyšla v prosinci 1971 na čtvrtém studiovém albu Led Zeppelin IV a i přes svou slávu nikdy nebyla díky své délce vydána jako singl. Page si nahrál tři improvizovaná sóla a jednoduše jedno z nich pro skladbu vybral. K zaznamenání použil nástroj Fender Telecaster z roku 1959, který mu věnoval Jeff Beck.

Comfortably Numb – David Gilmour

Skladba pochází z dvojalba The Wall z roku 1979. Je je jednou ze tří písní na albu, jejichž autorem je spolu s Rogerem Watersem i kytarista David Gilmour. Comfortably Numb patří do výkladní skříně repertoáru Pink Floyd a je uznávaná především díky kytarovým sólům. Druhé z nich je fanoušky, kritikou, ale i samotným Gilmourem považované za nejlepší, jaké kdy nahrál. O aranžmá finální verze skladby vedli oba muzikanti spory. Gilmour si ji představoval drsnější, Waters chtěl, aby sólo bylo hned v úvodu.

RECENZE: David Gilmour nezapře Pink Floyd, ale není jejich revival

Eruption – Eddie Van Halen

Eruption není ani tak instrumentální skladba, spíše se jedná o dlouhé sólo a přehlídku technického umu Eddieho Van Halena, které vyšlo roku 1978 na eponymním albu kapely Van Halen. Jedná se o jedno z nejzásadnějších sól v hudební historii a objevuje se v každém žebříčku kytarových sól na předních příčkách. Eddie zde střídá mnoho kytarových technik, jako jsou například flažolety, shredding, práce s pákou a potenciometry, ale především tapping. Tímto způsobem již dříve hráli kytaristé jako Steve Hackett z Genesis, Frank Zappa, Brian May z Queen či Ace Frehley z Kiss. Ovšem až Eruption zpopularizovala využívání tohoto způsobu hry rockovými kytaristy v následujících letech.

Free Bird – Allen Collins, Gary Rossington

"Free Bird je vlastně jedna z našich prvních skladeb, které jsme kdy napsali," vzpomíná kytarista Lynyrd Skynyrd Gary Rossington. Začíná gospelově znějícími varhany, do kterých se vměšuje hra na slideovou kytaru. Z první poloviny písně, která má spíše charakter balady, se prolne do hard rockového, bezmála čtyřminutového kytarového sóla, které je vystavěné na klasických prvcích pro daný žánr. Zajímavé je, že kytaristé se nestřídají, ale sólo hrají po celou dobu společně.

All Along The Watchtower – Jimi Hendrix

Singl z alba John Wesley Harding od Boba Dylana byl zcoverován mnoha hudebníky. Jednu z nejznámějších verzí nahrál právě Jimi Hendrix pro své album Electric Ladyland pouze půl roku po Dylanově původním nahrávání. Píseň postavená na čtyřech akordech a velkém prostoru pro improvizaci dala vzniknout jednomu z nejlegendárnějších sólových Jimiho výletů.

TOP 6 hvězd Klubu 27: Příběhy legend, které nikdy nezestárly



November Rain – Slash

Skladbu napsal Axl Rose na desku Use Your Illusion I Guns N' Roses, která vyšla společně s albem Use Your Illusion II v roce 1991, přičemž obě alba ihned po vydání zaujala první dvě místa americké hitparády. Klip stál 1,4 milionu dolarů a stal se tak jedním z nejdražších videoklipů všech dob. Sólo nahrál Slash a je typickým příkladem lehce zapamatovatelného opakujícího se motivu s klasickým rukopisem, zvukem a precizností autora.

LIVE: Slash překoná naživo i Guns N' Roses

One – Kirt Hammett

One patří k nejdynamičtějším a nejznámějším písním Metalliky, začíná velmi jednoduchým kytarovým riffem. Umírněnost skladby končí právě v části, kde startuje hra na dvojitý kopák Larse Ulricha. Zde se nachází i Kirkovo nezapomenutelné sólo, které začíná velmi rychlou technikou zvanou tapping a směřuje k závěru písně. Byla z toho v roce 1990 první Grammy pro Metalliku.

Hotel California – Don Felder, Joe Walsh

Zásluha na kytarovém majestátu Hotel California je často připisována hlavně Joe Walshovi, který zformoval zvuk písně v době, kdy se připojil ke kapele před nahráváním stejnojmenného alba. Ve skutečnosti hlavní kytaru obstarává Don Felder, jenž napsal hudbu pro píseň včetně sóla, které s Welshem v závěru hrají společně.



Crazy Train – Randy Rhoads

Crazy Train je první singl Ozzyho Osbourna z jeho debutové sólové desky Blizzard Of Ozz, která byla nahrána v roce 1980. Píseň napsal Ozzy společně s kytaristou Randy Rhoadsem a baskytaristou Bobem Daisleym. Byl to právě Rhoads, neodmyslitelně spjatý s kytarami firmy Jackson a zesilovači Marshall, jenž nahrál toto legendární sólo. Stal se vzorem a inspirací pro mnoho kytaristů, včetně jeho následovníka, který po Randyho srmrti převzal post kytaristy u Ozzyho Osbournea, Zakka Wyldea.


Crossroads – Eric Clapton

Jen stěží si Eric Clapton, přezdívaný "Slowhand", poté, co 10. března 1968 opustil jeviště Winterland v San Franciscu, dokázal představit, že se mu podařilo vytvořit jednu ze šablon pro expresivní, lyrické a kvílivé sólo bluesrockové elektrické kytary. První část je učebnicovým příkladem, jak vybudovat intenzivní, gradační sólo, aby ve druhé části mohlo být nakopnuto ještě o něco více pro maximální vyvrcholení.



Dominik Pavliš

zavřít