Struny podzimu oslaví 25 let. Do Rudolfína zavítá Yo-Yo Ma, na plovoucí scéně zahrají Jiří Suchý, Lizz Wright nebo Brad Mehldau

Vydáno 27.05.2021 | autor: redakce

Mezinárodní hudební festival Struny podzimu letos slaví 25 let. K tomuto jubileu sobě, ale především všem příznivcům jedinečné hudby, nadělí dárek v podobě samostatného festivalu Prague Sounds. Ten se od 2. do 8. září odehraje z převážné části v samotném srdci Prahy na plovoucí scéně na řece Vltavě, která stejně jako loni vyroste u Slovanského ostrova před působivou kulisou Pražského hradu.

Struny podzimu oslaví 25 let. Do Rudolfína zavítá Yo-Yo Ma, na plovoucí scéně zahrají Jiří Suchý, Lizz Wright nebo Brad Mehldau Struny podzimu oslaví 25 let. Do Rudolfína zavítá Yo-Yo Ma, na plovoucí scéně zahrají Jiří Suchý, Lizz Wright nebo Brad Mehldau

„Projekt Prague Sounds vznikl loni jako reakce na pandemii koronaviru. Letos se stává open air festivalem k oslavě 25. výročí Strun podzimu, svátkem živé hudby v podání umělců, kteří se nesmazatelně zapsali do historie festivalu,“ předestírá zakladatel festivalu Marek Vrabec. Festivalu tak k jubileu poblahopřeje plejáda umělců, kteří stáli u jeho milníků. V Rudolfinu zahraje v sólovém bachovském programu světoznámý cellista Yo-Yo Ma, na plovoucí scéně u Slovanského ostrova vystoupí jazzový pianista Brad Mehldau společně s tenoristou Ianem Bostridgem, gospelová zpěvačka Lizz Wright, legenda české písně Jiří Suchý a také multiinstrumentalista Jiří Slavík s folklorním souborem Ondráš a hráčem na lidové nástroje Marianem Friedlem.

Západ slunce a Avishai Cohen na střeše Lucerny. Tak začal festival Struny podzimu

Festival Prague Sounds zahájí 2. září pozdně letním večerem pod širým nebem Jiří Suchý a orchestr divadla Semafor s výběrem písní převážně inspirovanými vodním živlem zasazeným do působivé říční scény na hladině Vltavy. Americký violoncellista Yo-Yo Ma přinese 4. září do Rudolfina Bachovy nadčasové suity na oslavu síly hudby a její schopnosti léčit a inspirovat. O dva dny později se na festival vrátí multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík, aby na plovoucí scéně společně se souborem Ondráš a hráčem na lidové nástroje Marianem Friedlem odvyprávěl příběh života, lásky a smíření v autorském folklorním projektu kombinujícím skladby z alba Mateřština a představení kRok za kRokem.

Jeden z nejvlivnějších jazzových klavíristů dneška Brad Mehldau a oceňovaný zpěvák Ian Bostridge se 7. září na stejném místě představí ve společném lyrickém projektu vycházejícím mimo jiné ze Shakespearovy a Goetheho tvorby. Týden plný návratů zakončí 8. září andělský hlas charismatické zpěvačky Lizz Wright. Plovoucí scéna na Vltavě odhalí její nejniternější uměleckou polohu, gospel. Doprovodný program Offstrings nabídne ve spolupráci s Centrem moderního umění Dox hudební experiment na pomezí výtvarného umění, koncertu a dramatu v podání francouzského multimediálního tvůrce Francka Vigrouxe, který vystoupí 8. a 9. září v Dox+. Jubilejní 25. Struny podzimu proběhnou v obvyklém termínu od října do listopadu. Program festivalu pořadatelé oznámí 23. června.

„Plavu si, ani nevím jak, nemám prsa, nemám znak,“ zpívá si měsíc ústy Waldemara Matušky skladbu Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra v pásmu písniček Zuzana je zase sama doma v Árii měsíce. Ve stejnojmenném festivalovém programu zazní v interpretaci žijícího klasika Jiřího Suchého nejen tato píseň, ale i Labutí píseň, Modrý tričko a další nejen vodou inspirované skladby dvojice S & Š a divadla Semafor. Stejně jako v případě Recitálu Jiřího Suchého, vytvořeného festivalem Struny podzimu pro pražské Rudolfinum, bude i koncert na plovoucí scéně na Vltavě ušit na míru prostředí a doplněn o režijní a scénické ztvárnění vybraných písní.

Struny podzimu přinesly výjimečné zážitky. Od recitálu až po hiphopovou party v podání De La Soul

Yo-Yo Ma hrál pro prezidenty Eisenhowera, Obamu a Havla a získal už osmnáct cen Grammy. Hlavní motivací pro něj zůstává jeho víra v sílu hudby, která umožňuje nová spojení, stimuluje představivost, posiluje naši lidskost a umožňuje nám nejen kulturní, ale i sociální zdokonalování. Tato myšlenka je i středobodem projektu Bach, který přináší nadčasovou hudbu širokému a rozmanitému publiku po celém světě. Při uvedení tohoto projektu do České republiky se Yo-Yo Ma rozhodl spolupracovat s festivalem Strun podzimu Prague Sounds. „Tento koncert je jednou zastávkou na cestě ke sdílení této hudby s lidmi hledajícími rovnováhu a útěchu v okamžiku bezprecedentních změn. Sdílím tuto hudbu, která pomohla formovat můj život, s nadějí, že podnítí konverzaci o kultuře jako zdroji řešení, které potřebujeme,“ říká Yo-Yo Ma a dodává: „Bachovy violoncellové suity jsou mými stálými hudebními společníky. Po téměř šest desetiletí mi poskytují energii, útěchu a radost v době stresu, oslav i ztrát. Jakou moc má tato hudba, že i dnes, po třech stovkách let, nám pomáhá procházet problémovými časy?“

Mateřština Jiřího Slavíka, držitele ceny Anděl za world music, patří mezi památné koncerty festivalu Struny podzimu. Slavíkova vkusná syntéza moravského folkloru a soudobé hudby je fenoménem svého druhu a v inspirujícím prostředí folklórního souboru VUS Ondráš se jí dostává tvůrčího paliva. Není proto divu, že se tato spolupráce dočkala dalších epizod. Slavík výraznou měrou přispěl i k úspěchu představení kRok za kRokem. „kRok“ je alegorií života od narození po smrt, od prvních váhavých krůčků po chvíle, kdy nohy slábnou. Právě mix z těchto dvou projektů v interpretaci VUS Ondráš a hráče na lidové nástroje Mariana Friedla je náplní mimořádného představení zkompilovaného pro festival Prague Sounds.

Brad Mehldau je jednou z nejlyričtějších uměleckých osobností současného jazzového klavíru. Jazzová škatulka je mu však malá, což nedávno potvrdilo i cenou Grammy ověnčené nadžánrové album Finding Gabriel. Ian Bostridge zase patří mezi nejlepší britské lyrické tenoristy současnosti, kterého mezinárodní recitálová kariéra zavedla do nejvýznamnějších koncertních sálů po celém světě a jehož sbírce ocenění vévodí hned tři zlaté gramofonky. V roce 2015 se Mehldau a Bostridge navzájem slyšeli při vystoupení na německém zámku Schloss Elmau. V zákulisí se pak vzájemně pochvalně vyjádřili o zážitku z vystoupení toho druhého. Toto náhodné setkání vyústilo ve vytvoření společného autorského repertoáru čerpajícího z poezie Blakea, Yeatse, Shakespeara, Goetheho a dalších. Na Prague Sounds se tak diváci mohou těšit na silný lyrický zážitek pod širým nebem v nezaměnitelných kulisách Prahy.

Návrat ke gospelu je pro Lizz Wright návratem do dětství, které pro ni znamenalo neustálý kontakt s hudbou. Otec, profesí kněz a kostelní sbormistr, totiž muzicíroval jak se svými ovečkami v komunitě v městečku Hahira v Georgii, tak i se svou rodinou doma. Lizz se tak naučila nejen vynést melodii, ale také udržet druhý, třetí a další hlasy v tradičních aranžmá duchovních písní. Podělit se s posluchači o takto niterné umění je přirozeným vyústěním uměleckého směřování zpěvačky, jež se stala ztělesněním žánrového amalgámu folku, blues, jazzu, gospelu a R´n´B. Díky nabídce festivalu Prague Sounds může Lizz Wright přirozeně uzavřít kruh, aby mohla začít otevírat další.

TZ, foto: Prague Sounds
Témata: Struny podzimu, Yo-Yo Ma, Lizz Wright, Jiří Suchý, Brad Mehldau, Jiří Slavík

zavřít