TOP 10 nejlepších skladeb metalových šílenců Tool: Jsou o náboženství, znásilnění i matematice

Vydáno 04.06.2019 | autor: Aleš Harazim

Američtí rockeři Tool vystoupí už 4. června v pražské O2 areně. Očekává se další velkolepý koncert - taková už totiž jejich vystoupení bývají. Při této příležitosti jsme se rozhodli ohlédnout se za jejich bohatou kariérou a vybrat deset písní, které považujeme za nejlepší. Byl to těžký boj, ale věříme, že alespoň pár z těch kousků uslyšíme živě.

TOP 10 nejlepších skladeb metalových šílenců Tool: Jsou o náboženství, znásilnění i matematice TOP 10 nejlepších skladeb metalových šílenců Tool: Jsou o náboženství, znásilnění i matematice

Tool vznikli v roce 1990, mají za sebou tedy už dlouhých devětadvacet let existence. Je zajímavé, že za celou tu dobu zvládli vydat pouhá čtyři alba - to poslední už v roce 2006. V srpnu se konečně dočkáme dalšího. Právě k této příležitosti vyrazila kapela na turné. Jak lépe se připravit na koncert a nadcházející album, než si pečlivě projít čtyři zmíněné desky a najít na nich jejich absolutně nejlepší písně?

TOP 10 očekávaných hard & heavy alb pro rok 2019: Slipknot, AC/DC nebo Pearl Jam

Tohle jsou ony.

1. Sober z alba Undertow (1993)

Ačkoli se dá Sober považovat za jednu z nejjednodušších písní Tool, je také sakra nejsilnější. Jen se podívejte na živák. Ten prožitek. To utrpení v řeči těla i hlasu zpěváka Maynarda Jamese Keenana. Tohle je jeden z nejlepších živých přednesů nejlepšího songu Tool. Jestli se vám po zhlédnutí tohoto videa nebudou klepat kolena, nemáte duši! Přitom jde o jeden z jejich nejstarších kousků, který byl na prvním plnohodnotném albu.

2. Lateralus z alba Lateralus (2001)

Znáte Fibonacciho posloupnost? V matematice to znamená nekonečnou posloupnost přirozených čísel, kde je každé číslo součtem dvou předchozích. Jde o matematickou rovnici, která je patrná i v přírodě. A právě z ní vychází Lateralus. Projevuje se to v rytmu, slovech, každý člen Tool se střídá v důležitosti. Jde o jednu z nejpromakanějších, nejšílenějších a nejkomplexnějších metalových písní všech dob, která ukazuje, že Tool jsou prostě blázni.

3. Parabol / Parabola z alba Lateralus (2001)

Buddhismus, idea našich těl jako pouhých přenašečů nápadů a energií, iluze bolesti, disciplína a očištění jako způsob, jak dojít ke konci utrpení. O tom všem je tento dvojsong. Jde o klidnější skladbu Tool, která dokazuje, že nejsou jen tvrdá rocková kapela. Všichni hudebníci v ní excelují, hlas Keenana všechno rámuje. Deset minut čiré nádhery. P.S.: V klipu možná poznáte Trickyho, triphopového umělce, který častokrát spolupracoval například s Massive Attack.

4. Schism z alba Lateralus (2001)

Jde asi o nejpopulárnější píseň Tool mezi fanoušky. Byla také jedna z prvních, která ke kapele přilákala řadu nových posluchačů. Kromě toho to je ale také opravdu epická metalová skladba, která na Grammy v roce 2002 porazila Black Sabbath, Slayer, Slipknot a System of a Down. Schism je o rozpadu vztahu, a když se zaposloucháte do toho, co se zpívá a s jakou intenzitou, bude vás mrazit.

5. Third Eye z alba Ænima (1996)

Je to jedna z těch písní Tool, které vám budou prostě navozovat divné, nepříjemné pocity. Schizofrenní zpěv Keenana, kytarový minimalismus Jonese, hypnotické bubny Careyho, tripová basa Chancellora, to všechno dělá z Third Eye vlastně nepříjemný, avšak všepohlcující poslech. Má třináct minut, ale budete chtít, aby nikdy neskončila.

6. Ænima z alba Ænima (1996)

Album vyšlo v době, kdy pomalu umíral grunge (nebo už přestával tolik ovládat rádiové vlny) a song Ænima byl něco jako poslední hřebíček do polorozbořené rakve. Jde o téměř sedm minut rozčilování se nad konzumerismem. Ačkoli se jedná o jeden z nejkonvenčnějších tracků na albu (má refrény a všechny tyhle věci), nakonec přijde apokalyptické finále a je vymalováno. Tool jsou prostě Tool.

7. Opiate z krátkého alba Opiate (1992)

V roce 1992 vydali Tool neplnohodnotnou desku Opiate se šesti kousky. S tvrdými hity jako Hush, Part of Me a Cold and Ugly byla další fackou do obličeje všem těm grungerům ve vytahaných flanelových košilích. Nejvíce ale budoucnost celé kapely z tohoto krátkého alba předznamenával track Opiate. V něm přirovnávají náboženství ke znásilnění, je dlouhý osm a půl minuty a pokládá si otázku, k čemu je věřit v náboženství, když se snaží myslet za vás a neumožňuje vám rozvíjet vlastní myšlení. Tool tímhle songem ukázali, že nikdy nebudou dělat jen tvrdou muziku, ale tvrdou muziku s myšlenkou a poselstvím.

8. Rosetta Stoned z alba 10,000 Days (2006)

Rosetta Stoned lze i nelze brát vážně. Stačí si přečíst, co se v ní zpívá. Podívali jste se? Jsou to v podstatě nesmysly, plné popkulturních narážek a legrácek. Pomrknutí pro fanoušky. Poděkování, že jsou s kapelou a chápou je. Není to jen ve slovech. Rosetta Stoned je plná zvratů a momentů, kdy si říkáte: "Co se to, sakra, zrovna stalo?" Prostě ukázkoví Tool.

9. Vicarious z alba 10,000 Days (2006)

Chcete někomu představit Tool a nechcete ho vyděsit? Pusťte mu Vicarious. Je to asi nejpřístupnější píseň v jejich repertoáru, což ale vůbec neznamená, že by byla špatná! Slova kopou do zobrazování brutality v televizi, Keenan mistrně předvádí svůj hlas a všechno je to dlouhé sedm minut. Celá komplexnost Tool tu je, ale v přístupnější verzi.

10. Prison Sex z alba Undertow (1993)

Šlo o druhý singl z prvního plnohodnotného alba Undertow. Ačkoli název napovídá jinak, ve skutečnosti je o sexuálním zneužívání. Prison Sex se dívá na situaci z různých úhlů pohledů a popisuje, jak se zneužívané dítě stává poškozeným a vyrůstá v násilníka v dospělosti. Tool se nebojí kontroverzních témat a umějí je zároveň mistrně zpracovat. Jinak tenhle videoklip režíroval samotný kytarista kapely.

Text: Aleš Harazim

Témata: Tool, Praha, koncert, nejlepší songy