LIVE: Benátská! byla opět festivalem skoro pro každého. Bavili Mňága a Žďorp, Rybičky 48 i Poletíme?

Vydáno 31.07.2023 | autor: Roman Jireš

Akcí pro příznivce různých žánrů se tradičně stal festival Benátská!, jehož 29. ročník se opět konal ve sportovním areálu v libereckém Vesci. Fanoušci na něm nalezli většinu věcí, které ho v posledních letech provázejí - slovenský mejdan, muziku pro všechny generace od popu přes metal až k rapu, vlídný přístup k vozíčkářům, kterým pohyb ulehčuje místní zpevněný povrch nebo zábavné vystoupení spolumajitele festivalu Petra Pečeného s kapelou Doctor P.P. S napětím pak všichni očekávali setkání Jaromíra Nohavici a Davida Kollera, kteří se názorově nestřetávají. I přes nepřízeň počasí Benátská! přitáhla v součtu tří dnů 35 tisíc lidí, takže si udržela prakticky stejnou návštěvnost jako vloni. Na třech pódiích se představilo přes padesát interpretů a kapel.

LIVE: Benátská! byla opět festivalem skoro pro každého. Bavili Mňága a Žďorp, Rybičky 48 i Poletíme? LIVE: Benátská! byla opět festivalem skoro pro každého. Bavili Mňága a Žďorp, Rybičky 48 i Poletíme?

"Za letošní návštěvu jsme hrozně rádi, většina festivalů se potýká s tím, že fanoušků chodí méně. My jsme vděční za to, že nám lidi udrželi přízeň," konstatoval spokojeně ředitel Benátské! Pavel Mikez. Vrcholem závěrečného dne a pro mnohé celého festivalu se stal koncert Jaromíra Nohavici, kterého na pódiu tradičně doprovázeli polský akordeonista Robert Kuśmierski a hráč na perkuse a bicí Pavel Plánka.

Na Benátské! to rozjeli Mirai, Sebastian či Mňága a Žďorp, Harlej házeli do davu obří nafukovací balóny

S trochou napětí se očekávalo Nohavicovo setkání s Davidem Kollerem, protože není tajemstvím, že tito umělci jsou názorově každý trochu jinde. Vše však proběhlo v klidu. "V šatně jsem v rozhovoru s Davidem Kollerem řekl: Ta válka není moje, kurva, ať už skončí," uvedl ostravský bard před zahráním své protiválečné písně Pánové nahoře. Nohavica začal vystoupení písní Plebs blues a početné publikum dále rozjásal a roztancoval skladbami Sarajevo, Jdou po mě jdou nebo Přítel. Po půlhodině však nepomohla ani jeho prosba směrem k zamračenému nebi a spustil se silný déšť s blesky. Pořadatelé z bezpečnostních důvodů na několik minut koncert přerušili. Po zhruba dvaceti minutách však Nohavica pokračoval a za podpory nadšeného publika dovedl svůj koncert do úspěšného konce.

Žánrová rozmanitost

Sobotní program jako jedni z prvních na hlavní scéně otevřeli brněnští Poletíme? Stále se divím, že její styl označovaný jako "turbo-šanson" neláká daleko větší množství posluchačů. Skupina pod vedením výtvarníka a písničkáře Rudolfa Brančovského navodila písněmi jako Mařena, Pochod žížal nebo Ty jsi má veselou atmosféru, kterou nepokazilo ani desetiminutové přerušení kvůli dešti.

Připomínkou čtvrtečního "slovenského mejdanu" byli nitranští Horkýže Slíže, kteří své řízné vystoupení zahájili hitem Maštaľ a nadšené publikum neošidili ani o své další oblíbené písně jako A ja sprostá, Silný refrén nebo L & G Song.

Zkušený Kamil Střihavka zahájil za doprovodu sehrané kapely Leaders svoji produkci písní Kruhy v obilí. Zpěvák působící ve své rockové kariéře působil například v kapelách Motorband, BSP, No Guitars! nebo Woo-Doo Band, připomněl také muzikál Jesus Chris Superstar, přitvrdil interpretací Whole Lotta Love z repertoáru Led Zeppelin a vystoupení podle očekávání zakončil za pomoci publika hitem Země vzdálená.

Žánrovou rozmanitost Benátské dokumentoval okamžik, kdy se téměř ve stejnou dobu na třech různých pódiích představili zcela odlišní umělci. Lenka Filipová na hlavní scéně vystoupila i s britským multiinstrumentalistou Seanem Barrym a vedle svých písní nabídla i klasiku Scarborough Fair proslavenou dvojicí Simon & Garfunkel. Ve Stanu Radia Impuls v tu dobu probíhal překvapivě vlídně přijímaný comeback hvězdy přelomu 80. a 90. let Michala Penka, ve který jsem už osobně nevěřil, zatímco na Adifex Stage opanované mladými rapovými interprety řádila Sharlota.

Pozdrav pro Chrise Normana

Pořadatele Benátské! letos postihla velká nepříjemnost, když páteční koncert na poslední chvíli ze zdravotních důvodů zrušil britský zpěvák Chris Norman, hlavní hvězda letošního ročníku. Pořadatelé proto na jeho čas zařadili Rybičky 48, což se ukázalo jako dobrý tah. Zkušená kutnohorská punkrocková skupina zocelená mnoha vyprodanými koncert včetně O2 areny nabídla spoustu pyrotechnických efektů doprovázejících jejich "veselé písničky pro veselé lidi" a vystoupení ve stylu jejich hitu Tohle je rock'n'roll, vy buzny! okamžitě rozezpívalo dav pod pódiem. Pro Normana kapela s posluchači natočila pozdrav, který mu plánuje odeslat.

Páteční den na Benátské! byl především ve znamení rockové hudby, výjimkou byla popová produkce letošní festivalové jistoty oddychové zábavy Mirai. Program zahájili poprockoví Turbo, kteří se sice snaží o nový repertoár, ale přítomné stejně nejvíce potěšily hity To byla pánové jízda, Láska z pasáží, Hráč a v přídavku pochopitelně "zábavová klasika" Chtěl jsem mít.

Následující Mňága a Žďorp překvapila, když vedle svého osvědčeného festivalového repertoáru zařadila i písničku Miroslava Žbirky 22 dní věnovanou slovenskému zpěvákovi, skladateli a kytaristovi, který zemřel před dvěma lety.

Očekávaný úspěch sklidil na Liberecku velmi oblíbený Harlej, který na hlavní scéně nabídl novinky i staré hity Svařák i Pověste ho vejš. U vedlejšího pódia přítomné pobavil punkový Trautenberk, plno měla i streetrocková Doga, která se publiku za přízeň odměnila propracovanou show dokazující do jak vysokého levelu se za léta své existence vypracovala.

Něco podobného se dá konstatovat i o celém festivalu Benátská!, přípravy jehož 30. ročníku začaly prakticky hned s jeho zakončením. První informace o programu pro rok 2024 slíbili organizátoři zveřejnit na přelomu roku.

Text: Roman Jireš, foto: Barbora Kolářová
Témata: Benátská!, Kamil StřihavkaHorkýže Slíže, Victor Sheen, Sharlotta, Paulie GarandMarpo & TroubleGang, Benátská!, HarlejRybičky 48MiraiSebastianKatarína Knechtová

0,00