LIVE: Cigarettes After Sex zaplnili O2 universum temnou halloweenskou atmosférou

Vydáno 01.11.2023 | autor: Aleš Materna

Cigarettes After Sex do pošmourného posledního říjnového dne přesně zapadali. Jejich první koncert v pražském O2 Universum se sešel s oslavou Halloweenu a jejich temné, bohužel však povětšinou až příliš monotónní a uspávací vystoupení, navodilo přesně tu atmosféru, pro kterou je jejich fanoušci tolik milují.

LIVE: Cigarettes After Sex zaplnili O2 universum temnou halloweenskou atmosférou LIVE: Cigarettes After Sex zaplnili O2 universum temnou halloweenskou atmosférou

Cigarettes After Sex
Praha, O2 universum
31. 10. 2023

Americkou mystickou trojici tvoří Greg Gonzales, Jacob Tomsky a Randall Miller a kapela původem z texaského El Pasa (jež se později přesunula do Brooklynu) si vybudovala svou poznávací značku v pomalé hudbě, jejíž styl by se dal nazvat jako slow core a dream pop. Najdeme zde velkou dávku melancholie, křehkosti a valivé podmanivé energie, která je jistě velice zajímavá, nicméně po delší době možná až příliš jednotvárná a doslova uspávací. Romanticky laděné texty většiny písní se týkají smutku, rozchodů, lásky či prázdnoty, nesou v sobě však i skrytá poselství v podobě touhy a vůle vzdorovat osudu, a pokoušet se znovuobjevit své vlastní já.

Cigarettes After Sex přivezli do Prahy písně o smutku, rozchodech, lásce i prázdnotě

Koncert se odehrával přesně v tomto duchu a fanoušci nejspíš přesně tohle očekávali. Davy černě oděných převážně dívek se nahrnuly do O2 Universa a krátce po osmé večerní celá hala potemněla – aby temná zůstala po celý zbytek koncertu. Nutno říct, že oproti drtivé většině hudebních vystoupení to byla zajímavá změna – asi jsem ještě nezažil koncert, kde by pódium bylo nasvíceno často pouze jediným bodovým světlem, jen částečně osvětlujícím zpěváka, zatímco dva zbylí muzikanti, baskytarista a bubeník, byli po většinou ve tmě či v šeru. A pokud jsem očekával po nějaké době změnu, byl jsem brzy vyveden z omylu.

Tmavé plátno, tmavé závěsy, doslova dark atmosphere... A tohle trvalo vlastně celý koncert. Výjimkou byly dvě tři opravdu pomalé písničky, kdy se celý sál rozsvítil pod náporem blikajících mobilů. Ovšem, říct o některých skladbách, že byly pomalejší než jiné, by bylo skutečně troufalé - pomalé byly totiž všechny, stejně jaké podobný rytmus i motivy – jen těžce se v tom člověk neznalý jejich tvorby dokázal vyznat, a jak jsem si všiml, problém měli i ti, kteří by se dali nazvat fanoušky kapely. Pro mě zkrátka hudba, která po nějaké době začne nudit, nudit a zase nudit. Snažil jsem se najít nějakou změnu, v náladě, barevnosti, rytmu – ale všechno marně. Nezbývalo než se orientovat alespoň částečně podle textů.

Nicméně, i tak musím říct, že koncert to byl v některých momentech podmanivý, možná až meditativní. Právě v té valivé a pro někoho jednotvárné produkci písní byla skrytá určitá síla. Nostalgie, melancholie, jednoduché až popové repetitivní popěvky. Fanoušci (spíše tedy fanynky) oceňovali každou píseň pištěním, a to téměř pravidelně v samotném úvodu písničky, a pak po jejím skončení. Zazněly samozřejmě pro skalní fanoušky známé songy jako Apocalypse, Cry, Falling in Love, Dreaming of You či Pistol, nechyběl ani největší hit kapely Nothing´s Gonna Hurt You Baby, který formaci vystřelil mezi světově známé interprety. Ale i tak jsem se v závěru přistihl při tom, že se zkrátka nudím, a téměř usínám ve stoje.

Cigarettes After Sex je zcela jistě úspěšná kapela, která vyprodává sály po celém světě, v Praze dokonce hned dvakrát po sobě. Jejich alba Cigarettes After Sex z roku 2017 a následující Cry z roku 2019 se velice příjemně poslouchají, nejlépe například při polehávání v posteli, možná tak ještě při řízení auta (ačkoliv tam je velké riziko, že osoba, která automobil řídí, po krátké době tvrdě usne a již se nikdy neprobudí). Ovšem od koncertu bych přeci jen očekával mnohem více než jen strohý přepis hudebního alba do koncertní podoby – minimální komunikace, minimální změny, jednotvárnost, stereotyp, monotónnost... a pak také šeď a nuda – to byly hlavní atributy vystoupení, které skalní fanoušky nadchlo, mě však lehce zklamalo.

Text: Aleš Materna, foto: Jiří Linhart
Témata: Cigarettes After Sex,  Greg Gonzales, Jacob Tomsky, Randall Miller, O2 universum

0,00