LIVE: David Stypka dosáhl za pomoci přátel svého třetího vytouženého milníku

Vydáno 11.01.2023 | autor: Alena Kaňová

V ostravském Gongu si lidé mohli připomenout neobyčejnou hudbu výrazné osobnosti české hudební scény, geniálního muzikanta a autora Davida Stypky, který nás před dvěma lety předčasně opustil. Koncert na jeho počest se konal přesně v den výročí jeho odchodu, průvodci večera byli Stypkova domovská kapela Bandjeez, dámy Kateřina Marie Tichá a Ewa Farna a zpěvák Mirai Navrátil. Doprovodila je Janáčkova filharmonie Ostrava.

LIVE: David Stypka dosáhl za pomoci přátel svého třetího vytouženého milníku LIVE: David Stypka dosáhl za pomoci přátel svého třetího vytouženého milníku

Pocta Davidu Stypkovi
Ostrava, Gong
10. 1. 2023

"S Davidem jsme měli tři takové milníky, ke kterým jsme chtěli dojít. Prvním bylo vydat desku Čaruj, druhým naším přáním bylo vydat naše věci na vinylu a třetím zahrát si s Janáčkovou filharmonií Ostrava. První dvě se nám společně povedli, tu třetí si dnes splníme, bohužel bez Davida, ale společně s vámi a jeho geniální hudbou," odstartoval Maro Zeman, kytarista Bandjeez, téměř dvouhodinový koncert v do posledního místa vyprodané multifunkční hale Gong.

Ewa Farna, Mirai a Kateřina Marie Tichá vzpomínali na Davida Stypku

Právě jeho slova by mohla charakterizovat celý koncert. Byť vznikl za takto smutných okolností, nesl se po celou vesměs v pozitivním duchu, jako oslava hudby a jejího autora. Hudby, která je pořád stejně živá a aktuální. Hudby, která má nakročeno k tomu vydržet navždy, ať už ji bude hrát kdokoliv. Hudby, která si stále nachází nové posluchače.

Během večera se Stypkových písní zhostili tři interpreti, které s ním pojilo profesionální i osobní pouto. Prvním z nich byla Kateřina Marie Tichá. Ta navíc s kapelou Bandjeez nyní koncertuje. "Mamča, která si je vzala pod křídla," když si dovolíme citovat. Během koncertu se ujala nejvíce písní. Je třeba zmínit skladbu Helium z prvního alba Čaruj, nebo jakoby nedokončenou skladbu Tvoje oči, kde naplno ukázala svůj hlasový potenciál. Během večera, stejně jako ostatní zavzpomínala na společné zážitky s Davidem. Nikdo se neschovával za patetická slova, přesto bylo vždy vidět, jak silně je jejich kamarád ovlivnil.

Ewa Farna se Davidem Stypkou propojila hned ve dvou duetech - hitu Dobré ráno, milá a písničce Zázraky nahrané k pohádce Největší dar. V Gongu se Farna ujala songů Mňam, Dobré ráno, milá a Nebolelo, který přesně sedl jejímu naturelu a klidně by mohl být součástí všech jejich koncertních playlistů.

Trojlístek muzikantů doplnil Mirai Navrátil. Zazpíval Osudovou, O litání nebo méně známou perličku Lodivod. Nechyběla ani píseň I přes to všechno, kterou společně s Davidem napsali, a která by, jeho slovy „bez Davida nebyla taková, jaká je“. Orchestrální provedení jí více než slušelo.

Všichni tři interpreti se sešli v závěrečné skladbě Kříž. Ta zazněla ve stejném provedení jako na Cenách Anděl v roce 202. Společně s orchestrem tak vystupující udělali tu nejkrásnější tečku za krásným koncertem. Dva potlesky ve stoje byly zaslouženou odměnou.

Slova chvály si zaslouží i Janáčkova filharmonie Ostraa. Skvělé těleso pod vedením dirigenta Stanislava Vavřínka dodalo Stypkově hudbě další přidanou hodnotu a skvěle se s ní skloubilo. Největší zásluhu na tom nese Jan Lstibůrek, který skladby upravil pro orchestrální provedení. Svými aranžemi poukázal na kvalitu a krásu této hudby. Většina skladeb jako by celou dobu přímo čekala na toto provedení.

Nejde, ani při největší snaze, přenést do slov atmosféru celého večera. Byl plný hezký slov, úsměvných vzpomínek, a samozřejmě také slz (ačkoliv bylo avizováno, že se plakat nebude a vše se ponese spíše na pozitivní vlně). Na závěr nezbývá než doufat, že se podobný večer znovu zopakuje. Nebylo by krásné, kdyby se stal každoroční tradicí? Stypkova hudba žije dál díky posluchačům, stále ji objevují další a další lidé. Živé provedení by si tak zasloužila ještě mnohokrát.

Text: Alena Kaňová, foto: Radim Kolibík
Témata: David Stypka, Ewa Farna, Mirai, Kateřina Marie Tichá, Bandjeez, Janáčkova filharmonie Ostrava, Gong

0,00