LIVE: Jedinečný zážitek. Ewa Farna v O2 areně potvrdila, že je českou královnou popu

Vydáno 15.10.2023 | autor: Aleš Materna

Byla to velkolepá show a divadlo v jednom. Natřískaná hala, tanečníci, kostýmy, hosté i folklorní soubory Bystrzyca a Olza za doprovodu kapely Lipka. Létalo se na visuté hrazdě, od stropu padaly konfety, několikrát ukáply slzy. Celý program však působil vyváženým a někdy dokonce střídmým dojmem, který umocňoval zpěvaččiny výborné písničky. Vše pak korunoval její excelentní a suverénní hlasový i výrazový projev. Za emotivní dvouhodinové vystoupení s vtipným a pestrým programem si tak Ewa Farna zcela právem zaslouží ocenění česká královna popu.

LIVE: Jedinečný zážitek. Ewa Farna v O2 areně potvrdila, že je českou královnou popu LIVE: Jedinečný zážitek. Ewa Farna v O2 areně potvrdila, že je českou královnou popu

Ewa Farna
Praha, O2 arena
14. 10. 2023

Tak plná natěšenými diváky a hlavně divačkami nebyla pražská O2 arena již pěkně dlouho. Fanoušci byli bez sebe očekáváním, jak s Ewou Farnou oslaví její třicátiny, užijí si a zazpívají známé písničky, ale také zda se od rodačky z Vendryně dočkají nějakého hudebního či vizuálního překvapení. A dočkali se všeho vrchovatě. Samozřejmě se daly předpokládat obří velkoplošné obrazovky, nějaké ty ohňostroje, výstřely konfet, světelná show či taneční kreace. Tahle vizuálně technická slupka se dá ostatně předvídat u většiny současných velkých hudebních vystoupení. U koncertu Ewy Farne mnohem více zaujalo, že estetika tentokrát nejen že nepřehlušovala složku hudební, ale naopak jí sloužila a dokázala už tak kvalitní a často emotivní písničky posunout na vyšší level. Ty byly ostatně často aranžérsky upraveny a zahrány zcela jinak, než jak jsou na ně posluchači zvyklí, velkou roli zde hrála intimnost a až překvapivý prostor dostala akustická kytara. Ne, tohle nebyla žádná bezduchá estráda, ale pečlivě propracovaný a zábavnými momenty okořeněný program, u kterého se nikdo nenudil.

Božská Ewa. Farna dojímala i rozesmívala, O2 arena jí tleskala vestoje

Vše odstartovaly okolo půl osmé folklorní soubory Bystrzyca a Olza za doprovodu kapely Lipka, právě ve folklorních souborech totiž Ewa Farna začínala. Nejenže se ujal role předskokana, ale velkou roli sehrál i v písni Boky jako skříň, kdy zpěvačku doprovázel skrz publikum na pódium. Sama Farna nastoupila se svou kapelou krátce po osmé na zajímavě řešené pódium, s trojúhelníkovou stavbou podobnou menší pyramidě a molem vystupujícím do téměř jedné pětiny haly. Po úvodním intru spustila zcela novou píseň No a co a okamžitě rozpohybovala celou halu. Tato skladba vyšla jen pár týdnu před koncertem a jak zpěvačka prozradila, napsala ji právě s myšlenkami na narozeninové vystoupení.

Jen co song dokázali fanoušci vstřebat, zaútočila na ně hitem Za sto let, který vznikl v roce 2018 ke stému výročí vzniku republiky a originální verzi kromě Farne nazpívalo dalších dvanáct zpěváků, mimo jiné Tomáš Klus, Marek Ztracený, Michal Hrůza, Xindl X, Mirai, Vašek Bláha, Jindra Polák nebo František Černý. Oproti úvodní skladbě si tuto už prozpěvovali všichni, alespoň tedy její refrén. Další na řadě byla jedna ze starších písniček Jaký to je z období, kdy bylo Farne -náct, a která se stala ústřední melodií seriálu Ošklivka Katka. A pak přišlo první překvapení v podobě písničky Ticho, v původní verzi řádně ostré, ovšem v O2 areně zahrané pouze s akustickou kytarou – zde byli poprvé diváci srozumněni s tím, k čemu slouží onen podivný pyramidový útvar uprostřed pódia – třeba k tomu, aby si na něj lehl kytarista a odehrál takto na zádech skoro celou píseň, zatímco zpěvačka si sedla nad něj.

ROZHOVOR | Ewa Farna: Žádný bulvár mi ještě lístky na koncert neprodal

Nutno říct, že ačkoliv pódium působilo monstrózně, na třech velkých projekcích za zády zpěvačky a kapely se promítaly většinou barevně střídmé záběry, často černobílé, buď živě přenášející kamerou často netradiční pohledy na halu, vystupující i fanoušky, nebo různé dobové fotografie a pohledy na dětství a dospívání Ewy Farne. Vše působilo přirozeně a citlivě koncipované dle rytmu a nálady dané písně. Došlo i na vrcholné téměř cirkusové číslo, kdy se zpěvačka nechala visutou hrazdou vynést téměř až pod strop, a zde bylo jediné slabší místo týkající se zpěvu, respektive mikrofonu, jelikož při kymácivých pohybech a houpání zpěvačky na hrazdě její náhlavní mikrofon zkrátka nestíhal a Ewu nebylo příliš dobře slyšet. Nicméně vše si vynahradila v následujících písních již s mikrofonem v ruce. Další vrcholy totiž následovaly s příchodem hostů. Nejprve zazpíval v songu Reinkarnační Sofian Medjmedj, který se ukázal i jako velice talentovaný vokalista, aby o pár písní později Ewa uvedla slovy „nejlepší český zpěvák“ Vojtu Dyk, s nímž zazpívala letitou folkovou klasiku Kočky, kterou proslavila před lety předčasně zesnulá Zuzana Navarová. Nádherný moment.

A další a další podobné magické momenty přicházely dál, například když si pro změnu Ewa Farna pozvala na pódium manžela Martina Chobota, který s ní taktéž za doprovodu akustické kytary zazpíval song Ta o nás, či když se v písničce Verze 02 od stropu k pódiu opět sesunula visutá hrazda, na níž pak předváděla úchvatné cvičení mladičká verze Ewy Farne. Mrazení v zádech pak přišlo s duetem Dobré ráno milá, který interpretka nazpívala s Davidem Stypkou. Zvlášť, když si člověk uvědomil, že se v publiku mezi fanoušky nacházely i jeho žena a malé děti. A ano, u dvou písniček byla i samotná Ewa Farna natolik dojatá, že neudržela slzy a emocemi zmožená jen stěží dokázala zpívat.

Ale aby nevznikl dojem, že celý koncert byl jen o dojímání a nostalgii – bylo zde i mnoho vtipných momentů, jako byly například pauzy mezi písničkami vyplněné vtipnými skeči ze zákulisí. Třeba když při líčení Ewa říkala manažerovi v zákulisí – „podívej, co na mě jeden chlap z publika hodil... trenýrky... to byl asi nějaký úchyl“ – a jenom to dořekla, v ten moment zabral kameraman v publiku sedícího řádně překvapeného hokejistu Jaromíra Jágra, jehož výraz na velkoplošných obrazovkách byl směsicí prvotního šoku a následného smíchu s tváří schovanou v dlaních. A pak se také tančilo, a hodně, třeba u skladeb Leporelo, Měls mě vůbec rád, Boží mlejny melou, Bumerang nebo Na ostří nože. A ženské publikum si i s chutí zazpívalo Boky jako skříň a všichni se pak v samotném závěru nostalgicky dojali a příjemně naladili na blížící se zimu, když si za romanticky nasvíceného pódia zazpívali Vánoce na míru.

Ewa Farna se na svém doposud největším koncertu kariéry ukázala jako skvělá bavička, tanečnice, nebojácná cirkusačka, žena mnoha rozličných slušivých převleků, ale hlavně jako jedna z nejlepších českých zpěvaček současnosti – intonačně i výrazem naprosto dokonalá a jedinečná, jistá i v těch nejvypjatějších pasážích, ve svých třiceti letech zkušená mistryně mikrofonu. Zcela po právu mnohými fanoušky i hudebními kritiky přezdívaná popová bohyně či královna. Její koncert v pražské O2 areně tuto její přezdívku zcela bez debat potvrdil a přinesl všem fanouškům zcela jedinečný a neopakovatelný zážitek.   

Text: Aleš Materna, foto: Adam Karaffa
Témata: Ewa Farna, Sofian Medjmedj, Martin Chobot, Vojtěch Dyk, třicet let, narozeniny, O2 arena

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít